Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring Biltema Elsykkel MTB?

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 13. april 2016, klokken 09:57

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Sitat fra: ozelot på onsdag 27. april 2016, klokken 22:47
Jeg har også lagt merke til denne sykkelen, og som eventuell førstegangskjøper måtte jeg innom og prøve den i dag. Tanken er å erstatte bil de 2 mil til jobb, og heller bruke litt mer tid uten at jeg må dusje på jobb og når jeg kommer hjem fordi jeg er gjennomsvett.


Fikk prøve den litt i dag, men de har få bakker utenfor Biltema Haugesund, så hadde vært morro om jeg fant noen i området som hadde kjøpt den så jeg kunne prøvd den i noen bakker :)

Det er det som er en av ulempene med Biltema og sykkel. Du får liksom prøve den på parkeringen. 8 000 kr er jo litt penger, tross alt, selv om det ikke er i samme land som 40.000 kr-syklene.

Om bakkene: den er nydelig på flat vei og ikke for bratte bakker. Den er bedre å sykle på v/ flate veier enn flere langt dyrere sykler. Og den ser bedre ut enn mange andre elsykler.

Men!

Ved bratte bakker så klarer den ikke å hjelpe deg nok og du blir svett og/eller stiv.

Jeg kjøpte min til en veldig spesifisert rute (til og fra jobb). Det er mye bakker begge veier. Men ruta mi går forbi de bratteste bakkene. Dermed sykler jeg fort til jobb og uten å bli svett. Perfekt til mitt bruk. Digg sykkel, med noe dårlige bremser :)

Tomrolun

Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
Da har jeg fått oppgradert sykkelen, det tok ca 2 minutter. Har syklet litt etterpå, og har ikke hørt ulyden flere ganger.
Men det er blitt en litt høyere lyd av motoren som om den jobber mer, spesielt i motbakker uten at jeg merker noen høyere effekt.Ellers har sykkelen vært feilfri, har syklet 400 km på den til nå.
2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

Elsykkelogelbil

Sitat fra: Tomrolun på søndag 15. mai 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
Da har jeg fått oppgradert sykkelen, det tok ca 2 minutter. Har syklet litt etterpå, og har ikke hørt ulyden flere ganger.
Men det er blitt en litt høyere lyd av motoren som om den jobber mer, spesielt i motbakker uten at jeg merker noen høyere effekt.Ellers har sykkelen vært feilfri, har syklet 400 km på den til nå.

Flott å høre. De gir vel ikke beskjed til alle som har kjøpt om at de må komme tilbake med den for oppgradering, så jeg får vurdere å stikke innom en dag.

Jeg og har vel rundt 40 mil og er og veldig fornøyd. Bremsene har begynt å bråke en del da.

Har du montert skjermer? Tips? Jeg må få skjermer på den snart :)

Tomrolun

Sitat fra: Elsykkelogelbil på fredag 20. mai 2016, klokken 08:07
Sitat fra: Tomrolun på søndag 15. mai 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
Da har jeg fått oppgradert sykkelen, det tok ca 2 minutter. Har syklet litt etterpå, og har ikke hørt ulyden flere ganger.
Men det er blitt en litt høyere lyd av motoren som om den jobber mer, spesielt i motbakker uten at jeg merker noen høyere effekt.Ellers har sykkelen vært feilfri, har syklet 400 km på den til nå.

Flott å høre. De gir vel ikke beskjed til alle som har kjøpt om at de må komme tilbake med den for oppgradering, så jeg får vurdere å stikke innom en dag.

Jeg og har vel rundt 40 mil og er og veldig fornøyd. Bremsene har begynt å bråke en del da.

Har du montert skjermer? Tips? Jeg må få skjermer på den snart :)
Jeg har montert skjermer foran og bak, samt bagasjebærer.Kjøpte på den lokale sportsbutikken.
Må bore to hull i ramma under sete for å montere bagasjebærer.
Hvis du skal ha bagasjebærer må det være for skivebrems,da den er bredere for å ikke komme borti  bremsecaliper.

Tips til hylende/støyende bremser.
Ta ut bremseklosser og ha litt kopperpasta på baksiden av klossen.
Dette fjerner resonans som forårsaker hyling
2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

Ferry

Hylende bremser er en gjenganger på sykkel. På min sykkel hjalp det å dynke klossene i Zalo, gni de mot hverandre og skylle godt med vann. Dette pluss å tørke av skivene med bremserens. Før dette hadde jeg prøvd sandpapir, bremserens på klosser, kobberpasta bak klosser etc. uten at det hjalp. Så Zalo kan være verdt et forsøk i hvert fall.

Elsykkelogelbil


Jon Kato Madsen

Heisann.
Jeg kjøpte denne Elsykkel 8. April og den virket fint i starten.  Etter ca 3 uker begynte en skikkelig ulyd fra motoren i oppoverbakke og jeg kunne ikke trå pedalene rundt.  Alt stoppet opp hvilket medførte at jeg måtte trille sykkelen opp bakken.  Deretter fungerte alt fint i flatt terreng.  Dette gjentok seg ved flere anledninger og jeg leverte sykkelen inn for reparasjon.  Biltema fortalte meg at dette hadde skjedd med flere sykler og at det kun dreide seg om en programvare oppdatering. Etter ca 3 uker på "service" hørte jeg ingen ting fra Biltema og jeg tok kontakt.  Da var svaret at de ventet på noen deler fra Sverige som måtte byttes.  Jeg forlangte deretter kjøpet hevet og fikk umiddelbart pengene tilbake.

Kjøpte deretter ny terrengsykkel hos XXL i en helt annen prisklasse hvor sykkelen fungerer utmerket, også i oppoverbakke  ;)


Ferry


Jon Kato Madsen

#23
Yea right  ;)

Sjekk denne linken:

https://www.youtube.com/watch?v=KKNY4weZ_-g


brukernavn99

Kjøpte en slik sist lørdag - har testet den en del og er veldig fornøyd.

Vil tro at det er en av de beste når en ser pris vs. kvalitet.

nien

Jeg tror det er  - veldig - mange / også meg selv - som er interessert i å høre om så mange erfaringer som mulig om denne sykkelen fra biltema. Prisen er spiselig for mange, i motsetning til nesten alle andre finere sykler til 25`+ tusen.

Oppfordre de som har kjøpt Biltema sykkelen til å dele sine erfaringer med oss andre !


petersv

Hvem er produsent av motor, batteri(celler) og sykkelen? Siden programvaren kan oppgraderes er det kanskje også mulighet for å endre andre parametere som kan gjøre sykkelen bedre. F.eks. pådragskurver etc.

nien

Nå er det en ny elsykkel på Biltema... litt større og en høvding dyrere.. ser bra ut, men jeg har ikke prøvd den. Noen som har prøvd den ?

edyrli

Jeg har investert i en annen Biltema elsykkel.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Elsykkel/Elsykkel-City-Sport-28-3-gir-2000036589/
Har akkurat fått den og så langt er inntrykket veldig bra. Den føles ikke stor og tung og motoren drar overraskende bra. Jeg skal legge inn en oppdatering når jeg har syklet litt mer på den. Testing i tunge oppoverbakker bl.a.

Men,
Den har en snodig oppførsel som jeg må ta opp med butikken. Når man sykler over 25 km/t så skrur motoren seg greit og gradvis av som den skal. Men når farten synker så kommer ikke motoren inn igjen med det samme. Hvis jeg stopper og tråkke og begynner igjen så kommer motoren inn igjen. Dette kan fort bli irriterende og må nesten tyde på at noe er feil.
I denne videoen så opplever anmelder det samme. (Kommentarfeltet)
https://www.youtube.com/watch?v=gD1HcOnOAFE
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

sveander

Jeg har låst meg litt med at motoren skal ikke sitte i navet. Da kan man også bruke vanlige hjul.
Jeg innbiller meg også at de motorene i kranken er best siden de alltid er de dyreste.

På den annen side så kan man jo ha 3 med gir i bakhjulet for prisen av kran/sentergir

Er det bare synsing og føleri?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA