Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av bjaolsen, mandag 11. april 2016, klokken 21:20

« forrige - neste »

pudderjagar

Då har eg rundet 45 000km og SOH har ramla ned til 85%

Eg har ikkje merka noko tap i kjørelengde eller effekt enno. Men eg synest da hår veldig fort nedover no.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Jeg har samme kjørelengde som deg, og min SOH er 87%
Det er en nedgang på 5% på de siste 4000km. Håper det flater ut snart..
Merker heller ingen forskjell på rekkevidde eller effekt.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

bjaolsen

#32
Hei hvor det går... nå er jeg på 83% og 38900 km..

Fortsatt ca. samme kjørelengde som før. Energy i CanZE blir nå 19.2 kWh (når jeg summerer available og to full)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Eg såg ein på Facebook som hadde same problemet med SOH 86% og ca 50 000 kjørt. Han fekk full oppdatering på SW og FW og vips så hadde han SOH til 100%. Einaste er at han hadde 240 versjonen.

Har du snakka med verksted og fått pris på oppdatering?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

87% etter 32000km her. Har vært det samme en stund nå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Min var nedi 90% etter 36000 km. max lading var 21 kW, jeg klagde på dette og motor forum oslo tok en helt ny programmering/oppdatering  av alle computere i bilen. dette tok 3.5 timer. Jeg fikk utskrift av alt sammen. Batteriet er nå 100% SOH og bilen lader til 23.3 som den skal. De kjørte også en full test av batteriet og det var 100% viste testen.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Snart på tide med toårsservice og vinterhjul, så kanskje jeg må sikre meg at de oppdaterer det som kan oppdateres. Noen med Q210 og CanZE-oppsett som har fått oppgradert bilen i det siste?

Jeg merker fortsatt ikke noe som helst på rekkevidden, så mistenker softwaren i bilen for å være litt "off", noe R240-erfaringene kan tyde på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Einaste eg har funne ut er at ifølge CanZE så skal eg ha 19,5 kwh tilgjengeleg. Når eg les av faktisk forbruk på naviskjermen i bilen så stemmer da ganske bra. Da burde bety at eg har fått redusert kapasitet. Men når eg ser på kjørelengde så føler eg ikkje nokon reduksjon.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:58
Eg såg ein på Facebook som hadde same problemet med SOH 86% og ca 50 000 kjørt. Han fekk full oppdatering på SW og FW og vips så hadde han SOH til 100%. Einaste er at han hadde 240 versjonen.

Har du snakka med verksted og fått pris på oppdatering?

Da har jeg klagd/reklamert på min 210-Zoe. Var inne hos MotorForum Bergen i går og fikk reinstallert alt av SW i bilen.

Bilen viser nå SOH 100% (opp fra 90% før oppgradering av SW). På fulladet batteri viser CanZE ca 22,5kWh slik som før bilen var på service i vår. Før oppgradering viste CanZE ca 19,5kWh tilgjengelig ved fullading. Det virker også som om SOC vising (batteribar) er mye mer nøyaktig, og stemmer ganske godt overens med forbruket som bilen rapporterer. Gjettometeret er ikke helt på bærtur lenger heller, og viser nå en kvalifisert gjetning av restrekkevidde i stedet for tall tatt ut av løse lufta. Kjørte uten noen form for rekkviddeangst fra Bergen til Vinje i høljeregn og noen få plussgrader. Startet med 100% hos MotorForum og kom fram med 14% etter 129 kjørte km. Etter rapportert forbruk i kjørecomputer burde jeg hatt ca 18% rest. Før SW-oppgradering så ville en slik tur være umulig uten å utføre "stoppe og låse bilen noen minutter" trikset.

Fikk også fikset varmeapparatet med ny SW og litt mer gass på anlegget. Plutselig ble det mye mer komfortabelt å kjøre elbil.

Alt ble utført på garanti, så ingen kostnader for meg. Ser også at de har utbedret noen andre småting som jeg ikke har påpekt. Må si at inntrykket mitt av MotorForum Bergen steg mange hakk etter service og oppfølging i går.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Sitat fra: THE på torsdag 27. oktober 2016, klokken 11:18
Sitat fra: pudderjagar på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:58
Eg såg ein på Facebook som hadde same problemet med SOH 86% og ca 50 000 kjørt. Han fekk full oppdatering på SW og FW og vips så hadde han SOH til 100%. Einaste er at han hadde 240 versjonen.

Har du snakka med verksted og fått pris på oppdatering?

Da har jeg klagd/reklamert på min 210-Zoe. Var inne hos MotorForum Bergen i går og fikk reinstallert alt av SW i bilen.

Bilen viser nå SOH 100% (opp fra 90% før oppgradering av SW). På fulladet batteri viser CanZE ca 22,5kWh slik som før bilen var på service i vår. Før oppgradering viste CanZE ca 19,5kWh tilgjengelig ved fullading. Det virker også som om SOC vising (batteribar) er mye mer nøyaktig, og stemmer ganske godt overens med forbruket som bilen rapporterer. Gjettometeret er ikke helt på bærtur lenger heller, og viser nå en kvalifisert gjetning av restrekkevidde i stedet for tall tatt ut av løse lufta. Kjørte uten noen form for rekkviddeangst fra Bergen til Vinje i høljeregn og noen få plussgrader. Startet med 100% hos MotorForum og kom fram med 14% etter 129 kjørte km. Etter rapportert forbruk i kjørecomputer burde jeg hatt ca 18% rest. Før SW-oppgradering så ville en slik tur være umulig uten å utføre "stoppe og låse bilen noen minutter" trikset.

Fikk også fikset varmeapparatet med ny SW og litt mer gass på anlegget. Plutselig ble det mye mer komfortabelt å kjøre elbil.

Alt ble utført på garanti, så ingen kostnader for meg. Ser også at de har utbedret noen andre småting som jeg ikke har påpekt. Må si at inntrykket mitt av MotorForum Bergen steg mange hakk etter service og oppfølging i går.

Akkurat samme opplevelse jeg hadde med Motor Forum oslo. Min R240 var SOH 90% og maks lading 21 kw. Fikk oppdatert og nå er den 23.4 og 100%. Jeg har også samme inntrykk av GOM, den er mye mer nøyaktig og du slipper den stoppen for at bilen skal finne ut hvor mye batteri den har igjen.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

HCO

Nå har jeg lest flere glad-historier om full "re-tanking" av software, både her og på Facebook-gruppa.

Går det an å tolke dette dithen at rapportert lav SOH, ølskum-effekten og andre rekkeviddeutfordringer hovedsakelig skyldes dårlig software, og at batteriene våre vil vare leenge?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Einride

Kunne dåke som har fått oppdatert SW og no har meir edrueleg gjettometer notert ned kva SW-versjonar CanZE rapporterar? Kunne vore interessant å samanlikne med det me har no. Kunne òg vore interessant å sett om det er nokre forskjellar mellom versjonar på 210 og 240, og kva dei eventuelt er.

Trur eg må sjekke bilen med CanZE igjen sjølv. Sjekka for ca 6 månadar sidan, men hugsar ikkje kva tal eg fekk då.

morten69

Sitat fra: HCO på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:41
Nå har jeg lest flere glad-historier om full "re-tanking" av software, både her og på Facebook-gruppa.

Går det an å tolke dette dithen at rapportert lav SOH, ølskum-effekten og andre rekkeviddeutfordringer hovedsakelig skyldes dårlig software, og at batteriene våre vil vare leenge?

Min erfaring etter 2 uker med testing:

GOM virker mye bedre, treffer nesten spot on.:)
SOH er blitt 100% igjen var 90% (r240 36000)
Ølskum effekten er nesten lik null (kun 1-2 %) testet ca 5 ganger
Beste av alt bilen står ikke på 99% i flere timer, den kommer til 99% og står der fra 15-30 min før 100%, dvs tiden en får i bilen på lading, til 100%, når du plugger inn stemmer nesten 100%.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Har du testet ølskumeffekten på hurtiglading eller vanlig?

Uansett snart tid for service, så får påpeke oppdatering av software i samme rennet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

testet på 11 kw lader som jeg har hjemme, ikke prøvd enda på 22 kw.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA