Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av MeTesla, mandag 11. april 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

Djur1

Folk har sikkert fått med seg dollar oppgangen og hva den har gjort med prisene. Tror ikke det er mange bestillinger nå om dagen. Mange sitter nok å avventer.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

N00b

Tesla har rett og slett blitt en dyr bil.

Personlig ville jeg ikke lagt over 900.000 i bil som min 85D koster idag, det er rett og slett for drøyt.
Der sitter nok følelsen til veldig mange, noen går for 70D eller brukt istedet.

Men om vi skulle få en dollar ned mot lave 6 tall igjen så skal du se salget tar av.

nie

Hvis "gamlebilen" fra desember -15 oppfører seg fint, har jeg lovet meg selv ny bil når den norske Model S-prisen er nede i en pris tilsvarende $-kurs på 7-7,3.
Da vil jeg få en ok spekket 90D for rundt 750-800k.

Den positive trenden som $/NOK har vært inne i de siste årene er i ferd med å brytes. Etterhvert som $  svekkes må Tesla sette ned prisen. Hvis ikke vil mange kunder sitte på gjerdet og vente. Jeg forventer derfor en raskere respons fra Tesla i en evt vedvarende negativ trend for $ enn hva vi har sett i disse årene hvor $ har styrket seg.

MeTesla

Sitat fra: nie på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:09
Hvis "gamlebilen" fra desember -15 oppfører seg fint, har jeg lovet meg selv ny bil når den norske Model S-prisen er nede i en pris tilsvarende $-kurs på 7-7,3.
Da vil jeg få en ok spekket 90D for rundt 750-800k.

Jeg tenker samme sak. Håper de tider kommer. Min neste bil blir en Model S...

Diravi

Jeg tenker også at prisreduksjonen kommer ikke. Ever. På det norske markedet er det vel så langt kun trillingprodusentene (kun i-Miev/C-Zero og Ion) og Nissane med Leaf  som har måttet gå til det skritt å sette ned nybilprisene på elbil, og Opel på vanlige biler. Og med Opel skjedde det ved at du fikk høyeste utstyrsmodell for samme pris som laveste utstyrsnivå tidligere kostet. Renault har regelmessig kampanjer der du får 25 000 avslag, Nissan har hatt mange kampanjer på Leaf men ikke fast lavere pris, og BMW har hatt så lange kampanjer på i3 at vel ingen ville kjøpe til full pris. Volvo laget en egen norgesmodell av V60 PHEV der den offisielle forklaringen er at den blir billigere fordi det er lavere avgifter på den mindre motoren. Men de innrømmer jo at det er bortimot tapsprosjekt for dem å lage en egen Norgesmodell. Men sette ned den offisielle nybilprisen til et lavere nivå. Nei, det er det omtrent ingen som gjør, og heller ikke Tesla.

Det nærmeste vi kom på Tesla, var at 70D ble lansert. Plutselig fikk du relativt mye mer for pengene. Det samme kan skje igjen, ved at f.eks. autopilot blir standard, evt. at de putter inn noen andre goodies i tillegg. Og det er selvsagt mulig at de lanserer enda en ny "business-modell" som gir mer for pengene uten å betale tillegg, slik at folk føler de får ferdig pakke for under 700'.

Men jeg tror ikke den nominelle prisen går ned. Husk at Model S har operert i Passat/A4-markedet i en startfase, frem til Model 3 kunne ta over noe av den oppgaven. Men som flere har påpekt, er den ment å konkurrere med vesentlig dyrere biler. Nå skjerpes tydeligvis interiørkvaliteten for å nå det målet. Så at man taper noen Passatkunder er ikke krise.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Toonster

Tror kanskje Tesla vil "spare" sin prisreduksjon for å ha verktøy til å motvirke prishoppet vi får når myndighetene vil innføre avgifter på elbil.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Diravi

Sitat fra: Toonster på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:34
Tror kanskje Tesla vil "spare" sin prisreduksjon for å ha verktøy til å motvirke prishoppet vi får når myndighetene vil innføre avgifter på elbil.

Godt poeng, og en veldig sannsynlig strategi, faktisk. Poenget er å aldri redusere priser uten at det kan bortforklares på en eller annen måte.  ;)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

petersv

Det eneste vi vet er at Tesla offisielt har uttalt, og etterlevd, at de ikke prisdiskriminerer basert på marked. Prisene er både justert opp og ned tidligere ved valutasvingninger. At de gjør noe annet nå er usannsynlig.

Diravi

Sitat fra: petersv på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:41
Det eneste vi vet er at Tesla offisielt har uttalt, og etterlevd, at de ikke prisdiskriminerer basert på marked. Prisene er både justert opp og ned tidligere ved valutasvingninger. At de gjør noe annet nå er usannsynlig.

Når ble de justert ned?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

petersv

Danmark og EU i 2014 var det vel.

Edit: Jeg googlet det for deg, http://insideevs.com/tesla-slashes-7000-euros-model-s-price-germany/

nie

Sitat fra: Diravi på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:53
Sitat fra: petersv på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:41
Det eneste vi vet er at Tesla offisielt har uttalt, og etterlevd, at de ikke prisdiskriminerer basert på marked. Prisene er både justert opp og ned tidligere ved valutasvingninger. At de gjør noe annet nå er usannsynlig.

Når ble de justert ned?

Tesla korrigerer for valutasvingninger.
De har vel foreløpig ikke justert ned i Norge og årsaken til det finner du i kurven under her.
Men dollarkursen kan nå være ved et veiskille og tro meg; hvis den stigende trenden som vi har sett over flere år snur, så kommer Tesla til å sette ned prisen, ikke ut fra fabrikk, men i Norge.



petersv

Vi som har vært med fra starten husker godt nedjusteringen når euroen styrket seg. Se linken i forrige post hvis du vil ha eksakt info.

Amoss

Sitat fra: Diravi på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:37
Poenget er å aldri redusere priser uten at det kan bortforklares på en eller annen måte.  ;)

Du har nok helt rett i at Tesla neppe kommer til å sette ned den offisielle grunnprisen på bilene. Men, som andre har vært inne på her: denne offisielle grunnprisen settes i USD, og politikken er at priser andre steder skal være ca. lik denne i den lokale valutaen, med ett lite påslag for transport/lokaltilpassinger og evnt. avgifter.

Den "bortforklaringen" de har brukt for å stadig sette opp prisene lokalt her i Norge har vært kursutviklingen NOK/USD. Denne "bortforklaringen" kan da fungere like godt den andre veien. Men, de har vært relativt tilbakeholdne med justeringene oppover så vi her i Norge har lenge hatt fordelen av en tildels veldig gunstig kurs/pris (relativt sett). Regner derfor med at de vil holde ann en stund også før de setter ned prisene når kursen nå peker den andre veien. Tipper at om kursen kommer ned i under 8NOK/1USD og holder seg der ett par måneder så vil vi se en prisreduksjon her i Norge (i NOK). Foreløpig har de nok en "vent og se" holding, da "ekspertene" spår kursen begge veier.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Toonster på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:34
Tror kanskje Tesla vil "spare" sin prisreduksjon for å ha verktøy til å motvirke prishoppet vi får når myndighetene vil innføre avgifter på elbil.

Ikke så helt sikker på om det er deres strategi. Husk at det er 2 år til Model 3 vil begynne å utleveres i Norge. Det vil være to år med abnorme kostnader på sine verksteder og showrooms. Noe får de inn på service, men langt fra nok til å dekke kostnadene. Så skal de også utvide for å være i stand til å møte et økende antall biler på veien. Supercharger-nettverket må bygges ut. Tror det blir særdeles dårlig mottatt med store køer når Model 3 i hopetall ruller rundt.

Så hva skal de leve av frem til da? Vil de bli subsidiert fra USA? Det er slett ikke umulig at de vil oppleve problemer med å selge ut alle Model S og Model X de har tenkt å produsere frem mot Model 3. Og da er det norske markedet særs gunstig for Tesla med det totale avgiftsfritaket. Riktignok er dette oppspist av elendig kurs mot USD og andre valutaer, men når krona styrker seg mot USD vil igjen bilprisen kunne bli attraktiv for nordmenn.

Bjoris

De kommer selvsagt til å sette ned prisen om NOK styrker seg, det blir tull å hevde noe annet. Det vil selge biler som alle andre. Det de nå har gjort er å ta igjen etterslepet og ha dekning for frakten slik at de tjener like mye på en bil solgt til Norge som USA.

Dette kommer til å bli en stor frustrasjon for de som har kjøpt dyrt og det er en vanskelig måte å gjøre ting på, men de store selskapene har selvsagt lettere for å absorbere dette og på sikt vil det jo gå begge veier. Ett godt ekesempel er når jeg nå kjøpte ny Leaf i november så kostet den nærmere 100.000 mer i UK enn i Norge, en slik diff ville jo Tesla korrigert for, men Nissan gjorde ikke det, fabrikken taper da denne, men har sikkert tjent bra andre perioder der nok har vært veldig sterk...

Min Tesla-bestilling fremstår billig i dag, men jeg vet at det skal ikke mange knepp på NOKen før nybilprisen plutselig er den samme eller lavere og det må en bare ta med i regnestykket eller en må vente og det er jo det siste jeg tror mange vil gjøre om en ikke svømmer over av penger eller MÅ ha bil. Brukt fremstår også attraktivt nå all den tid mange kan selge vesentlig rimeliger enn nytt og likevel tjene penger på bilen, det er jo litt absurde situasjoner som oppstår som følge av denne politikken til Tesla...

Jeg er redd det blir ett voldsomt stopp i salget om ikke Tesla følger tett opp med prisreduksjoner etter hvert som NOK skulle styrke seg, men spørsmålet er om NOK kommer til å styrke seg veldig mye mer enn 8... tviler og da tror jeg prisene blir liggende også, selv om kursen var 8 når jeg kjøpte også i Nov 2015, 103.000 billigere enn nå for en greitt utstyrt 70D... Men da var det nok ett vesentlig etterslep samt at det kom en prisjustering, men det viste seg jo bare å være 1500 dollars så betyr ikke mye...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA