Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av MeTesla, mandag 11. april 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

nie

Tesla har jo uttalt at prisen på bilen skal være relativt lik, målt i dollar, verden over og det er vel det de har praktisert hittil. Riktignok med en ganske kraftig tidsforskyvning her i Norge. Prisen har ikke blitt satt opp før gapet mellom norsk og amerikansk pris har vokst seg stabilt og stort.

Når dollaren nå utvikler seg motsatt blir det hele litt mer komplisert grunnet Teslas liberale kontrakter m.h.t. kundens mulighet til å ikke ta levering. La oss si dollaren går ned til 7,50 og Tesla justerer prisen ned deretter, la oss si 12%. Da vil jo prisen på en Model X til 1 mill som er underveis på båten gå ned med 120000. Kunden som har bestilt bilen vil da, med mindre han har rævva full av penger, si takk og farvel til depositumet og bestille ny bil til 880.000,-. Alternativt må Tesla la ham få kjøpe bilen til ny og lavere pris. Dette var enklere når prisen på bilene steg.

Jeg tror derfor at Tesla kommer til å endre kontraktene sine og i større grad binde kunden til å ta levering av bilen til avtalt pris. Kanskje kontraktene allerede er endret?

Imran Ulhaq

Ja og da vil jo det også gjelde i tilfelle dollar igjen begynner å stige?
Må jo bare bestemme hvordan man skal se på saken, ta tapet når dollar stiger eller synker tenker jeg
-Nissan Leaf 2022 62KWH Red
-Nissan Leaf 2018 LE 40KWH Solgt 08/22
-Tesla Model S75D - Silver
-Nissan Leaf 2015 24KWH Solgt 06/17
-Tesla Model S85 2014 Foliert Solgt 10/17

petersv

Når Tesla satt ned prisen på X i Canada i to omganger fikk alle med bestillinger tilsvarende reduksjon i pris. Sikkert for å unngå at alle løper fra kontraktene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på fredag 19. august 2016, klokken 11:43
Når Tesla satt ned prisen på X i Canada i to omganger fikk alle med bestillinger tilsvarende reduksjon i pris. Sikkert for å unngå at alle løper fra kontraktene.
Ja, det er sånn de vil gjøre det. I stedet for å sette ned prisen med en gang når de økonomisk sett kan gjøre det, så vil de vente 1-2 måneder, slik at de kan gi alle med bestillinger den nye prisingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Historisk sett vil det da lønne seg for Tesla å sette ned prisen rundt kvartalsstart, iom. at de leverer mest biler før kvartalsslutt. Så kanskje Q3 hvis dollaren ikke styrker seg og/eller krona gjør det.

N00b


Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

MeTesla

Nå står dollaren i 8.14...

Og jeg lurer fortsatt på når jeg skal kjøpe min neste Model S...

Men så var jeg på Skøyen for å få service på min 85D og da så jeg for første gang X...

For en bil! Der og da tenkte jeg at X100D må bli min neste bil når den jo helt sikkert kommer og når dollaren har falt og avgiftsøkningen er mer bestemt og definert. Så tenkte jeg litt lenger frem og står vel der at ny S er like aktuelt, den er mer enn stor nok for meg. Men du verden - for en fin bil X er, mye finere i virkeligheten enn på bilder!

Men dollaren faller jo, når kommer prisreduksjonen? Må jo komme en gang.

alda

Vil tro at det må betydelig større og varige endringer i dollar-kursen til, for at Tesla skal endre prisen i NOK... Dollarfall fra 8,30 til 8,14 i løpet av en uke har i hvert null og niks å si for prisen her.

Vedvarende USD-nivå godt ned på 7-tallet så kan vi begynne å snakke.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

OnlyOne

Jeg tror en bestilling så sent som mulig i 2017, med levering innen året er omme, vil være prisgunstig. Da kan man håpe på en lavere dollarkurs, samtidig som man går klar av merverdiavgiften, som innføres i 2018.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

HKS

Sitat fra: OnlyOne på torsdag 08. september 2016, klokken 12:48
Jeg tror en bestilling så sent som mulig i 2017, med levering innen året er omme, vil være prisgunstig. Da kan man håpe på en lavere dollarkurs, samtidig som man går klar av merverdiavgiften, som innføres i 2018.
Det gjenstår enda å se om det blir innført noe MVA fra 2018. Jeg tviler.

Når det gjelder prisreduksjon så tror jeg nok at vi må se dollar rundt 7,5 over en periode før de setter ned prisen. Det sitter alltid mye lenger inne å senke enn øke prisen... ;)
Tesla Model 3 Long Range

Bjoris

Sitat fra: MeTesla på torsdag 08. september 2016, klokken 11:09
Nå står dollaren i 8.14...

Og jeg lurer fortsatt på når jeg skal kjøpe min neste Model S...

Men så var jeg på Skøyen for å få service på min 85D og da så jeg for første gang X...

For en bil! Der og da tenkte jeg at X100D må bli min neste bil når den jo helt sikkert kommer og når dollaren har falt og avgiftsøkningen er mer bestemt og definert. Så tenkte jeg litt lenger frem og står vel der at ny S er like aktuelt, den er mer enn stor nok for meg. Men du verden - for en fin bil X er, mye finere i virkeligheten enn på bilder!

Men dollaren faller jo, når kommer prisreduksjonen? Må jo komme en gang.

Nå er det nok mange som har gjort samme oppdagelse som deg der ang X. Jeg har vært negative til X for egen del, teite dører og upraktisk 2. seterad, men så tok jeg en tur innom Teslaforhandleren... Nå er den nye fantastisk fine Sen solgt og X i bestilling:)

Tror Tesla blir nødt til å se mer på inntjeningen sin fremover, i Norge er det dyrt å drive forhandlere med høye lønninger, gode vilkår for å være ansatt ifht f.eks USA. I tillegg har vi gode garantiordninger gratis som de betaler dyrt for i f.eks USA... Dette sier meg at det er lenge til vi ser lavere priser på X og S...

Muffinman

Tydelig at smaken er som baken. Jeg så Model X for første gang forrige uke, og fikk litt sjokk. Jeg synes den så enda VERRE ut enn på bildene ;)

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. september 2016, klokken 14:05
Tydelig at smaken er som baken. Jeg så Model X for første gang forrige uke, og fikk litt sjokk. Jeg synes den så enda VERRE ut enn på bildene ;)

He he! Ja smaken er som baken:-)

jeg syntes den så majestetisk ut!! 7 seters konfigurasjonen hadde overraskende mye plass i trunken og frunken så mye større ut enn på min S.

Setene innvendig, med enkle seter i midtre rad, synes jeg så og opplevdes helt topp.

En overraskelse var at da jeg satte meg i førersetet så tenkte jeg at det var jo helt likt som i S, eneste forskjell var den panoramiske frontruta.

Men dette er jo ikke en tråd om X men om god timing for kjøp av neste bil - my bad. Og jeg tror at prisen blir justert ned hvis dollaren holder seg på nivået den har hatt den seneste perioden og evt også går enda litt ned.. På tross av dyr drift i Norge.

Men når? Ingen som vet. Jeg er enig i at sent 2017 kan være et bra tidspunkt, så sent som mulig med leveranse før 2018. Og da har 100 batteriet kommet på vanlig D modell, Autopilot 2 er på plass og man opplever igjen en enda rikere Teslaopplevelse på alle måter:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA