Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av MeTesla, mandag 11. april 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

MeTesla

Jeg har tenkt til å ha Model S lenge. Perfekt bil for meg. Og vi vet at engangsavgiften på dyre elbiler vil komme før eller senere.

Nå stiger oljeprisen og krona styrkes. Når kommer prisreduksjonen? Og hva er max bra timing for kjøp av neste Model S tatt leverinigsdato og avgifter i betraktning?

Jeg tenker at kanskje starten på 2017 vil være et bra tidspunkt å bestille neste bil - hva tenker dere andre? Noen med samme tanker og samme plan?

Teslanewbie

Det kommer en prisstigning innen kort tid, imorgen? Jeg tror ikke en reduksjon i pris er i sikte foreløpig .. De øker jo også priset i dollar hvilken taler imot en reduksjon til tross for at kronen sterker seg .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

MeTesla

De har ombestemt seg seint før med tanke på prisstigning, det har vært mye Ulv Ulv. Men kanskje kommer det en snart, vi får se. Aldri en kjedelig dag i Teslaverden.

Men jeg tror olja er på vei opp og krona like så. Og prisene fra Tesla har en ufordelaktig kurs for kjøp i Norge nå. Og om olja og krona fortsetter oppover så setter de nok ned prisen vil jeg tro.

En annen ting er det med avgifter, jeg tenker å forsøke å time en bestilling inn slik at jeg får levering mest mulig rett før avgifter kommer. Det er planen.

KrW

Har en bestilling av Model X som låses om to dager. Om krona fortsetter å styrkes og Tesla setter ned prisen før levering, tror dere de selger til den lavere prisen da? Har ventet på X med hengerfeste i over to år og vært gjennom mange prisoppganger. Da X konfiguratoren ble tilgjengelig var det første gang jeg har sett Teslas pris høyere enn faktisk kurs.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

MeTesla

Sitat fra: KrW på mandag 11. april 2016, klokken 17:42
Har en bestilling av Model X som låses om to dager. Om krona fortsetter å styrkes og Tesla setter ned prisen før levering, tror dere de selger til den lavere prisen da? Har ventet på X med hengerfeste i over to år og vært gjennom mange prisoppganger. Da X konfiguratoren ble tilgjengelig var det første gang jeg har sett Teslas pris høyere enn faktisk kurs.

Ikke godt å si. Men det bør de! Før så har det jo vært slik at om man gjør en endring i konfigurasjonen så må man betale ny pris. Det vil jo være en lavere pris slik kursen utvikler seg nå.

KrW

Sitat fra: MeTesla på mandag 11. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: KrW på mandag 11. april 2016, klokken 17:42
Har en bestilling av Model X som låses om to dager. Om krona fortsetter å styrkes og Tesla setter ned prisen før levering, tror dere de selger til den lavere prisen da? Har ventet på X med hengerfeste i over to år og vært gjennom mange prisoppganger. Da X konfiguratoren ble tilgjengelig var det første gang jeg har sett Teslas pris høyere enn faktisk kurs.

Ikke godt å si. Men det bør de! Før så har det jo vært slik at om man gjør en endring i konfigurasjonen så må man betale ny pris. Det vil jo være en lavere pris slik kursen utvikler seg nå.

Ja sant det. Da kanskje det er bare å legge til hifi-pakken eller noe slikt og da få billigere pris på hele bilen :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

phithor

Slik spekalusjon tror jeg ikke vil lønne seg, jeg påstår det beste tidspunktet for en ny bestilling er akkurat nå(ikke ihensyntatt evt facelift som måtte komme).

Dollaren spås fortsatt i 10 dollar: http://www.nettavisen.no/na24/arsbeste-for-kronekursen/3423212249.html


christian1986

Artig tanke å si at det ikke vil lønne seg med spekulasjon. Spekulasjonen gjorde at min første telsa ble 30k dyrer før jeg fikk den. Den andre steg vel 140k. Den siste jeg fikk nå nettopp koster i dag 90k mer enn jeg ga :P

MeTesla

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 12. april 2016, klokken 10:22
Artig tanke å si at det ikke vil lønne seg med spekulasjon. Spekulasjonen gjorde at min første telsa ble 30k dyrer før jeg fikk den. Den andre steg vel 140k. Den siste jeg fikk nå nettopp koster i dag 90k mer enn jeg ga :P

Og nå ligger dollaren på 8.14. Ingen kan spå men alle kan synse:-)

KrW

Sitat fra: phithor på tirsdag 12. april 2016, klokken 09:53
Slik spekalusjon tror jeg ikke vil lønne seg, jeg påstår det beste tidspunktet for en ny bestilling er akkurat nå(ikke ihensyntatt evt facelift som måtte komme).

Dollaren spås fortsatt i 10 dollar: http://www.nettavisen.no/na24/arsbeste-for-kronekursen/3423212249.html

Lenger ned i artikkelen tror sjeføkonom Jan Andreassen at kronen vil styrke seg.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

MeTesla

Nå som ny facelift kommer så blir man jo enda mer sugen på å bestille en ny. Men hva er best timing? Det får vi aldri vite men det er jo artig å ikke bomme for mye med tanke på dollarkurs og avgiftsinnføring. Treffer man rett før avgiftsinnføring så får man jo nok en gang en bil som vil holde seg usedvanlig bra i pris.

HKS

Det er alt for lang tid å spekulere når det eventuelt skulle komme avgifter på elbiler.

I følge dagens forlik så er elbiler fritatt engangsavgift iallefall frem til 2020, og fritatt moms foreløpig ut 2017.
Det er foreslått en støtteordning for moms etter 2017, men det er for langt frem i tid til at vi vet noe om hvordan dette blir innført eller om momsfritaket også bare forlenges.

Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

Når facelift kommer, så tviler jeg på at vi vil se prisøkning. I de andre markedene vil nok dette skje, men kronen har styrket seg betraktelig. Det ville egentlig ikke overraske meg om vi vil se en facelift kombinert med en liten prisreduksjon. Det vil kunne øke salget ganske greit, så lenge det varer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MeTesla

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. april 2016, klokken 15:27
Når facelift kommer, så tviler jeg på at vi vil se prisøkning. I de andre markedene vil nok dette skje, men kronen har styrket seg betraktelig. Det ville egentlig ikke overraske meg om vi vil se en facelift kombinert med en liten prisreduksjon. Det vil kunne øke salget ganske greit, så lenge det varer.

Enig. Jeg tror heller ikke på noen prisøkning nå. Men kanskje på en reduksjon. Eller "mer for penga" gjennom endret standardutstyr for samme pris.

HKS

Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA