Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette batteriet en skikkelig "Game Changer"?

Startet av 65lars, mandag 11. april 2016, klokken 15:11

« forrige - neste »

65lars

"Interesting...Battery Powered Ultralights anybody?"

Kanskje mange vet om dette allerede, men jeg leste det i går:

"Lighter Cheaper More Powerful Battery Changes Renewable Economics."

https://wattsupwiththat.com/2016/04/08/this-new-battery-is-a-game-changer/

Dette høres jo helt fantastisk ut!
:)
Trilling, bestilt KIA

Trekkoppbil

#1
Det høres jo flott ut, og vi får håpe at dette virker.

Når jeg ikke har kjennskap til de ulike batteriteknologiene, synes jeg det er vanskelige å bedømme artikler man leser.Opp gjennom tidene har jeg stadig lest artikler om ulike revolusjonerende batteriteknologier som skal komme om få år. Så er det ikke alltid man hører mer om den saken.

Men samtidig skjer det også ei utvikling av ulike teknologier, og jeg trur prisene har fallt mye:
-Nå er det kommet signaler om at man kan produsere batterier til 145usd/kwt. Det er mulig det var Bolt sitt batteri. Får man f.eks 50kwt's batteri til 7500usd, så kan man vel komme langt på massemarkedet?
-Prisene kan sikkert variere for ulike typer batterier.
-På bilene som skal komme det nærmeste året, med større batterier enn dagens konvensjonelle biler, så lemper vel produsentene på med vekt. Bolt skal vel ha batteri på 460kg. Oppdatering: På en annen tråd var det noen som mente at Bolt skal ha Lifepo som ikke har så stor tetthet, så den bilen kan ha en sær løsning. Andre teknologier går sikkert på å øke batteritettheten.
-Enkelte produsenter lar temperaturen stige, så man tillater hurtigere lading som gir større bruksområdet. Nissan lader 30kwt-batteriet sitt med så stor strøm, at temperaturen bare stiger høyt, sånn jeg tolker brukererfaringene på forumet her. Samtidig har batteriet 8 års garanti.  Vw kutter vel batterikjøling på det amerikanske markedet.
Det er jo en endring fra gamle biler, der man gjerne kjører og lader forsiktig, for at ikke batteriet skal gå varmt.

65lars

Ja, leser dine kommentarer, og leste også kommentarer på sidene der.
Noen ganske kritiske, inkludert fra en svenske, som mener man jukser stort med tallene der.

Uansett - der er mange batteri-temaer rundt her, og en ting jeg tror på er at det vil bli større konkurranse (noe av det beste med "Free Enterprise") - og mye bedre batterier etter hvert.

Spennende.  En gammel norsk/amerikansk venn har en bensin drevet 2-seters "ultralight" - og fløy nylig fra California til Florida, midt oppe i alle stormene der borte.  Men den fyren han flyr mest med, har bygget hele 5 elektriske ultralights!  :-)

Uansett - jeg lar dette temaet stå, om ikke admin mener noe annet, og dersom det ikke er av videre interesse, sletter jeg det i løpet av noen uker.

(Oppdaget akkurat at man kan gjøre det!   :D   )

Trilling, bestilt KIA

tomrh

Det er ikke greit å bare slette en tråd. Manglende interesse i å kommentere er ikke det samme som at det ikke er verdi i den. Alt som skrives blir søkbart, og andre utenfor forumet kan finne verdifull informasjon i eldre tråder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

65lars

Notert, og takk.
:-)
(Jeg jobbet som "tech-support" i fjernundervisning i 7 år, fra 1997, så jeg forstår hva du sier...)
Trilling, bestilt KIA

Trekkoppbil

Ut fra signalene som kommer fra bilprodusentene, ser det ut som det kommer ny generasjon elektriske biler med høyere batterikapasitet innen 1-2 år.
Visse tegn tyder på høyere energitetthet, og handre signaler tyder på teknikker som å laste opp bilene med flere hundre kilo billige batterier.

Samtidig får vi stadig høre fra eksperter på batterier, at det ikke skjer noe revolusjonerende for tida, og det vil gå mange år før vi får noen betydelig endring.

Denne gangen stoler jeg mer på bilbransjen, og jeg er redd mange av "ekspertene" er gått seg vill i akademiske korridorer.

turfsurf

Tja, tror egentlig bilbransjen er konservativ, og bruker tid på testing. De benytter ikke det nyeste av batterier. F.eks batteriet som i3 kom med nå i 94Ah utgave, finnes allerede som 120Ah utgave.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sylwester

Produsentene har sikkert noe nytt klart, men tjener ikke noe på å gjøre lageret sitt avleggs.

Hvor stor andel av Leaf er 24kWh idag? Prisen gjør 30kWh mer attraktivt. De produserer sikkert ikke fler 24kWh så en dag vil det muligens være som Tesla,  softwareblokkert eller at opsjonen fjernes. Markedet bestemmer hvilken det blir.

Vi hører om 60kWh og muligens mer realistiske 40kWh, men realiteten er at produsentene kommer til å tilby matchende produkt eller redusere prisen for å være konkurransedyktig.  Bransjen forter seg med utvikling, men ikke med utrulling.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 31. juli 2016, klokken 14:06
Samtidig får vi stadig høre fra eksperter på batterier, at det ikke skjer noe revolusjonerende for tida, og det vil gå mange år før vi får noen betydelig endring.

Tja, det er vel "alltid" noen som mener de har noe revolusjonerende på gang (men som ikke er ferdig før om noen år)
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. mai 2016, klokken 20:11
http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-electric-builds-factory-upper-austria

Imponerende om disse dataene stemmer. 1,95 liter og 4 kilo pr kwh og 4 kwh lading i minuttet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hansi

Sitat fra: Elmo på søndag 31. juli 2016, klokken 23:47
Tja, det er vel "alltid" noen som mener de har noe revolusjonerende på gang (men som ikke er ferdig før om noen år)

Enig. Mange som arbeider med batteriteknologi om dagen vel.. Leste denne i dag:
http://news.mit.edu/2016/lithium-metal-batteries-double-power-consumer-electronics-0817
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

65lars

Interessant å lese svarene her, og en god lenke der, Hansi:
http://news.mit.edu/2016/lithium-metal-batteries-double-power-consumer-electronics-0817

Uansett - synes dere virker litt skeptiske og tildels kyniske her. 
(Da jeg startet denne tråden tenkte jeg 10-20 år fremover - ikke "neste år".   :)  )

Det er jo en Jungel der ute - når det kommer til konkurranse om bedre teknologi på dette området.  Og.  Det kommer, før vi vet ordet av det.... 8)

Trilling, bestilt KIA

Trekkoppbil

Aftenposten hadde en kort oppsummering nå, i avsnitt 4 på denne videon: http://www.aftenposten.no/norge/Teknologimagasinet-Volvo-og-Uber-ruller-ut-selvkjorende-biler-Nar-blir-disse-virkelig-selvkjorende-603067b.html

Aftenposten mener det er sannsynlig denne gangen at energitettheten vil doble seg i løpet av 1-2 år, da det er en rekke forbedringer på vei som kan implementeres med små forandringer i dagens produksjon.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA