Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av moby666, torsdag 07. april 2016, klokken 09:24

« forrige - neste »

RuneW

Hvor mye blir det egentlig igjen av frunken på en TM3 med AWD?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på mandag 26. september 2016, klokken 06:57
Hvor mye blir det egentlig igjen av frunken på en TM3 med AWD?

Så vidt jeg kan se akkurat plass til en medium koffert, en pose fra Systembolaget og en i fra Tobaksvagnen ;)

Model S 85D

zbk

Hvorfor Model3 vs Bolt? Hvorfor ikke "Ja takk, begge deler"? Ampera-e nå og så erstatter en TM3 med hengerfeste diesel-Peugeot'en når de kommer til min plass i køen en gang i 2019.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

RuneW

Sitat fra: Amoss på mandag 26. september 2016, klokken 08:53
Sitat fra: RuneW på mandag 26. september 2016, klokken 06:57
Hvor mye blir det egentlig igjen av frunken på en TM3 med AWD?

Så vidt jeg kan se akkurat plass til en medium koffert, en pose fra Systembolaget og en i fra Tobaksvagnen ;)



Det holder fint!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. september 2016, klokken 11:16
Så, nå vet vi endelig litt mer detaljer om Bolt/Ampera-e. Så langt har vi f.eks. bare hørt "200 miles EPA range". Nå ser det ut til at den får en EPA range på 238 miles!  Det skal jeg innrømme at er betydelig over hva jeg trodde den ville få. Hva skjer nå med basis-rekkevidden til TM3?  Regner med at en av grunnene til å være vage på rekkevidden under avdukingen var at de ville vente og se hva Bolt fikk.

Her er en artikkel som går litt på det samme som jeg sa den gang:
http://www.fool.com/investing/2016/09/26/does-the-bolt-really-have-more-range-than-tesla-mo.aspx
Sitat
Does the Bolt Really Have More Range Than Tesla Motors, Inc.'s Model 3?
General Motors' new Bolt sports some impressive range. But will it really outdo Tesla's Model 3?

Ever since General Motors' (NYSE:GM) announced the official range and pricing of its all-electric Chevrolet Bolt earlier this month, the media has unsurprisingly jumped at the opportunity to compare it with Tesla Motors' (NASDAQ:TSLA) upcoming Model 3. Since both vehicles will cost about the same, it makes sense people would be interested in comparing the world's first more affordable all-electric vehicles with over 200 miles of range. But much of the Bolt's media coverage is getting one key point wrong: It's still not clear that the Bolt's promised range is greater than the Model 3.

...

Tesla has been very clear that it hasn't announced the official range of Model 3 yet.

"I want to emphasize these are minimum numbers," Tesla CEO Elon Musk said when Tesla unveiled the $35,000 vehicle in March -- just after announcing the Model 3 would have at least 215 miles of range.

Further, the Model 3 will certainly have more than 215 miles of range, Tesla recently confirmed with The Motley Fool. Even more, Tesla emphasized to The Motley Fool that its promised range for the Model 3 is only for the base version of the vehicle. This means there will almost undoubtedly be battery options available with higher range.

Dette er vel så vidt jeg har sett også den første (mer eller mindre) bekreftelsen på at den vil ha mer enn ett batterialternativ, ikke at noen så vidt jeg vet noen gang har vært i seriøs tvil om det :)
Model S 85D

bakskj

Kjedelig at Ampera-e kommer så mye før Model3. Det er meget mulig jeg ikke klarer å vente så satte meg på lista for Opel nå.

Ampera-e med 60kwh og 40 mil realistisk rekkevidde, toppuststyrt for max 330K med levering april neste år er dessverre gode argumenter!
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: bakskj på torsdag 29. september 2016, klokken 13:40
Ampera-e med 60kwh og 40 mil realistisk rekkevidde, toppuststyrt for max 330K med levering april neste år er dessverre gode argumenter!

Eneste jeg har sett som har kommet med ett sitat (noe jeg etterlyste på Bolt/Ampera-e forumet uten respons) fra den underskrevne kontrakten så står det "standard modell" til ca den prisen. Ja, mange som siterer selgere på at de muntlig har fått forsikret om at dette er topputstyrt utgave, og enkelte hevder (men fortsatt uten å sitere kontrakten så langt jeg har fått med meg) at kontrakten sier "noe annet" enn dette sitatet jeg har sett.

Ja, jeg tror egentlig at prisen bør havne ett sted rundt denne oppgitte prisen for en rimelig godt utstyrt variant, men det er etter min mening litt for tidlig å ta dette som en sannhet før endelige priser har blitt oppgitt av Opel Norge.

... og ja, det *er* litt fristende å "hoppe på" denne nå istedet for å vente. Men tror fortsatt at man får en mye bedre bil til samme eller lavere pris ved å vente. Så teller enda på knappene og venter til jeg *vet* prisen på denne og får prøvekjørt den selv.

... har forøvrig satt på meg liste for å få informasjon om denne bilen ettersom det blir tilgjengelig, og har så langt ikke hørt ett knyst fra dem.
Model S 85D

Tellus

Sitat fra: Amoss på torsdag 29. september 2016, klokken 14:59


... og ja, det *er* litt fristende å "hoppe på" denne nå istedet for å vente. Men tror fortsatt at man får en mye bedre bil til samme eller lavere pris ved å vente. Så teller enda på knappene og venter til jeg *vet* prisen på denne og får prøvekjørt den selv.

... har forøvrig satt på meg liste for å få informasjon om denne bilen ettersom det blir tilgjengelig, og har så langt ikke hørt ett knyst fra dem.

Selv om Tesla makter å matche Bolt på pris (noe jeg tviler litt på) så har vi problematikken rundt innføring av norske avgifter. Vi må regne med at vi får 50% MVA kanskje allerede fra 1. januar 2018.
Jeg tviler vel på om vi ser noen Model 3 på norske veier før tidligst i 2019, men det kan jo hende at Tesla for første gang makter å lever i tide  :)

Amoss

Sitat fra: Tellus på torsdag 29. september 2016, klokken 17:53
Selv om Tesla makter å matche Bolt på pris (noe jeg tviler litt på) så har vi problematikken rundt innføring av norske avgifter. Vi må regne med at vi får 50% MVA kanskje allerede fra 1. januar 2018.

Sant, det er også en ting man må ta med i betraktningen. Uansett hvor optimistisk man er ser jeg ikke helt for meg at de rekker å levere noen her til lands før 1. jan. 2018 :p

Men på den annen side, ingen idag *vet* hva som kommer til å skje med MVA på elbiler fra 1/1-18. Det blir nok først endelig bestemt etter neste valg, og ingen kan vel si at de vet noe om hva som blir stortingsflertallet da. Det eneste vi vet noe om er hva de partiene som idag enten sitter i regjeringen eller støtter denne har blitt enige om. Den avtalen innebærer at joda, det blir full MVA fra 1/1-18, men at man skal kunne få tilbakebetalt opptil hele dette beløpet - opp til ett eller annet "tak" som vi ikke kjenner noe til.

Det jeg antar vil bli realiteten (dersom disse partiene får dette igjennom) blir at Model S og X vil få en reell MVA på alt over 500k, mens alle elbiler under 500k fortsatt vil gå fri gjennom hele 2018. I 2019 skal så taket senkes og det kan også bli litt MVA selv på Model 3 og lignende prisede elbiler.

Merk at alt dette er usikkert, og beløpet 500k er en ren gjetning fra min side. Hvordan og når man evnt. får tilbake innbetalt MVA er også ukjent. Direkte som fratrekk på kjøpssummen? Tilbakebetales med skatteoppgjøret året etter (slik som i USA)?

Klarer man å få inn dette som ett tema i valgkampen kan mye ha vært gjort :)
Model S 85D

ladov

Sitat fra: Tellus på torsdag 29. september 2016, klokken 17:53
...
Selv om Tesla makter å matche Bolt på pris (noe jeg tviler litt på) så har vi problematikken rundt innføring av norske avgifter. Vi må regne med at vi får 50% MVA kanskje allerede fra 1. januar 2018.
Jeg tviler vel på om vi ser noen Model 3 på norske veier før tidligst i 2019, men det kan jo hende at Tesla for første gang makter å lever i tide  :)
Vi får nok avgifter på elbilen også skal du se men jeg tror nok helst den bli innført i små steg, type 5%MVA fra 2018,10% i -20 osv, gjerne tilsvarende økning for fossilbilene.

Poenget med å fremskynde produksjonsmålet med 2 år er nok først og fremst for å understreke internt at her skal man sette fart! Det blir ikke krise om de ikke når målet før mot slutten av -19, for å ta et tall.. regner vel med at bilene kommer hit om ca 2 år fra nå..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bakskj

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. september 2016, klokken 14:42
Sitat fra: bakskj på torsdag 29. september 2016, klokken 13:40
toppuststyrt for max 330K

Dette har jeg ingen tro på.

Dette er faktisk bekreftet fra Opel Norge. Toppmodellen vil koste max 330k, hvis ikke kan man kansellere kontrakten. 
De endelige priser på mindre utstyrte modeller gjenstår å se så rimeligere alternativer er faktisk mulig.

Jeg skulle ønske Elon tweetet noe mer om tidslinjen om kort tid, hvis ikke låser jeg kontrakten min, å få solgt Model S i god tid før 3 kommer er sannsynligvis heller ikke økonomisk dumt :)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Amoss

Sitat fra: bakskj på torsdag 29. september 2016, klokken 20:22
Dette er faktisk bekreftet fra Opel Norge. Toppmodellen vil koste max 330k, hvis ikke kan man kansellere kontrakten. 

Står dette spesifisert i kontrakten du skal signere?
- Ja/Nei/Kom med sitat fra kontrakten.

Nei, er ikke interessert i å høre hva en selger har sagt muntlig for å få deg/dere til å signere.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: bakskj på torsdag 29. september 2016, klokken 20:22
Dette er faktisk bekreftet fra Opel Norge. Toppmodellen vil koste max 330k, hvis ikke kan man kansellere kontrakten. 
Blir vel en real haug med kanselleringer da - tenker jeg ??? :o

Sitat fra: bakskj på torsdag 29. september 2016, klokken 20:22
Jeg skulle ønske Elon tweetet noe mer om tidslinjen om kort tid, hvis ikke låser jeg kontrakten min, å få solgt Model S i god tid før 3 kommer er sannsynligvis heller ikke økonomisk dumt :)
Hvis du selger S'en for tidlig så rykker du vel bakover i køen på Model 3 ?  Er DET lurt ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Touring

På min kontrakt står det at koster bilen 'fullt utstyrt ' mer enn 325 000 kan jeg kansellere orderen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA