Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søndag 03. april 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Registrerer disse stasjonene hvem som lader idag?

Jeg tenker det å rulle ut et betalingssystem vil måtte registrere alle som har gratis lading i tillegg til de som må betale. Det er ikke sikkert det er lønnsomt i begynnelsen før det er nok TM3 så det kan hende TM3-eiere vil ha en periode med gratis lading.

"very cheap" er såpass vagt at prisen kan være alt fra litt over kostpris til konkurransedyktig mot fortum evt til og med høyere siden det er betalingsvilje for å lade kjappere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AppleKnocker

Gratis supercharging my ass :o  En film på kino er ikke gratis fordi man slipper å betale pr minutt.

Supercharging er forhåndsbetalt, frivillig for opprinnelige S60 eiere og pålagt for andre S og X eiere. Personlig har supercharging hatt en enhetspris på rundt kr 500,- så langt. Den vil nok synke betydelig etter Europatur i sommer.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Sjøhyene

#124
Etter litt kjapp matte tror jeg vår enhetspris per superlading over 10 år kommer til å ligge på rundt 50kr, eller ca 1kr per kWh.
Er da for en 2014 MS.
Foreløpig blir det da en enhetspris på 250kr etter 2 år.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 06. april 2016, klokken 16:42
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 06. april 2016, klokken 16:16
Vil heller ha forhåndsbetalt og ladet med engang en å styre med betaling ..

Sant det, men det er ikke sikkert dette er de to eneste valgene. Antar at selv om Tesla skulle gå for betal for bruk, så vil i det minste Teslas egne kunder kunne legge inn betalingsinformasjon hos Tesla, og de trekker automatisk ved bruk. Bilen identifiserer seg jo overfor superladeren når du plugger inn før lading starter.

I tillegg forventer jeg nesten at det blir ett feller flere abonnementsordninger eller lign. der man kan forehåndsbetale for en tidsperiode og/eller X timers lading eller noe slikt.

Ser på myTesla at de nå har lagt opp til at du kan legge inn kredittkort informasjon "for fremtidige kjøp". Kan det være en forberedelse til betal-SuC?
Model S 85D

Mazzbot

Jeg også så det nå . Spent på prisen for bruk vs prisen for engangsbetaling .

Jeg bor 10km unna Åsane sc , i tillegg kan jeg lade hjemme og på jobb.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

o.b.lix

Pr nå er det i alle fall for oppgradering av batteri og autopilot...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

Superlading funker som bare det.
Selv idag er det tidvis trengsel på populære ladere som Lier og Lillehammer har jeg erfart selv.

Enten må det bygges ut MANGE flere ladere eller så må vi tvinges til å lade mindre der.

M3 kommer garantert med betalingsløsning på superlading, men om det er forhåndsbetalt eller pay pr play får vi se når den tid kommer. Fristende for Tesla å velge alternativ 1 da de får inn pengene med en gang og slipper å administrere etterfakturering.

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på søndag 28. august 2016, klokken 11:20
Pr nå er det i alle fall for oppgradering av batteri og autopilot...

Nei, tviler på at det har noe med det å gjøre. Ser mer ut som om det kommer nå ifm med at den 4 års gratis perioden for Internett oppkobling er i ferd med å løpe ut for de første kundene. Samtidig ser de også ut til å utvide tilbudet med Wi-Fi hotspot i bilene.

https://electrek.co/2016/08/26/tesla-wifi-hotspots-new-chip-module/
Sitat
Tesla is working to turn its vehicles into Wi-Fi hotspots, introduces new chip and module[/size
...
Tesla's entire fleet is still under its 4-year free – or more accurately "included in the price of the vehicle" – Internet data service plan. As vehicles start to come off the plan and a monthly service fee is introduced starting in the next few years, it would make sense for Tesla to add functionalities to make the transition to a paid plan easier.
...
Interestingly, the confidentiality request filed with the FCC mentioned that Tesla planned to introduce this device in its vehicles starting in the first quarter 2016.

The first quarter 2016 ended March 31, just a few weeks before Tesla launched its refreshed Model S – meaning that it should be in all new vehicles since the second quarter.


Så får beklage, dette var egentlig en "falsk alarm" da det ikke hadde noe direkte med Model 3 å gjøre. Men vi vil nok få med dette betalingssystemet å gjøre etterhvert vi også... :p

Model S 85D

ladov

Det eneste som er sikkert er jo at det blir tilbudt en pakka ala det de første S60 kjøperne fikk, et engangsbeløp for ubegrenset lading..

Det spennende er jo hva som blir alternativene. Jeg har fortsatt litt trua på et 'første nåla gratis'-opplegg. At alle biler kommer med en startpakke, evt liten månedlig kvote, så får de som vil ha mer betale..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på søndag 28. august 2016, klokken 13:43
Det eneste som er sikkert er jo at det blir tilbudt en pakka ala det de første S60 kjøperne fikk, et engangsbeløp for ubegrenset lading..

Er nå det så helt sikkert?  Joda, er helt enig i at dette er det mest sannsynlige - Elon nevnte jo også det med "å kjøpe pakken". Men tar ingen ting for gitt før det er offisielt.

Sitat fra: ladov på søndag 28. august 2016, klokken 13:43
Det spennende er jo hva som blir alternativene. Jeg har fortsatt litt trua på et 'første nåla gratis'-opplegg. At alle biler kommer med en startpakke, evt liten månedlig kvote, så får de som vil ha mer betale..
Spennende blir det i alle fall :)
Model S 85D

Elbil fundamentalist

Det burde komme sentralt plasserte SC i byene som ikke er gratis for noen, men som kan benyttes av de som bor uten egen lademuligheter hjemme/jobb. MS3 er tross alt massemarkedbil, og da kan man ikke ta det for gitt at alle har lademulighet hjemme. SC' ene elles burde fortsatt være "gratis".
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 29. august 2016, klokken 23:26
Det burde komme sentralt plasserte SC i byene som ikke er gratis for noen, men som kan benyttes av de som bor uten egen lademuligheter hjemme/jobb. MS3 er tross alt massemarkedbil, og da kan man ikke ta det for gitt at alle har lademulighet hjemme. SC' ene elles burde fortsatt være "gratis".

Har tidligere tenkt samme tanken selv, men har etter hvert kommet til ett annet resultat.
- Settes det opp superchargere kommer det helt sikkert til å være noen som krever å bruke dette gratis, da de har betalt for livstid gratis lading på disse.
- Kaller man det noe annet - mens laderne ellers er identiske - så vil det helt sikkert være noen som kverulerer på at "gi f... i hva det kalles, jeg har betalt for fri adgang på Teslas hurtigladenett".
- Det samme kan sies dersom Tesla setter opp og drifter noen helt andre ladere.

Så - det kan ikke hete superchargere og ikke være identiske med de eksisterende superchargerne og kan ikke eies/driftes av Tesla.

Men Tesla produserer og selger "fastchargere" til private og bedrifter. Hvem som helst er da fri til å kjøpe og sette opp disse, det er jo tydelig - dersom det altså er ett behov som kan dekkes av dette - ett potensielt marked for denne tjenesten.

... men så, skal noen private finansiere, sette opp og drifte slike hurtigladere så er det jo dumt å begrense seg til å selge til bare Tesla da. Og med chademo adaptert kan jo alle Tesla biler lade på chademo. Og med de siste oppgraderingene på nettverket skal det så vidt jeg forstår være mulig å sette opp raskere ladere med CCS/ChaDemo (70-100kW?) enn med fastchargerne nevnt over (60kW). Så tror egentlig det er like greit at "noen" setter opp standard hurtigladestasjoner basert på disse standerne i byene og tilbyr lading til alle.
Model S 85D

Rio

Tesla er nå medlem av Charin (CCS-konsortiet), som har 200 kW som standard nå, og fremtidig 350 kW. Jeg antar Tesla vil ha CCS i fremtiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA