Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SAAB 96 - Gjennomgang av det som trengs for konvertering

Startet av kardang, tirsdag 10. august 2010, klokken 23:22

« forrige - neste »

bosonic

#15
http://www.evamerica.com/evatechnicalpapers.pdf

I denne linken som du refererer til så merk deg hva som står på side 27 og utover:

"DO IT RIGHT THE FIRST TIME ! " Bob Batson - Electric Vehicles of America, Inc.

1. Identifying your requirements.
2. Selecting the vehicle.
3. Selecting the EV systems.
4. Installing and testing the systems.

Forresten hvor tung er SAAB'en?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kardang

#17
Hei, egenvekten til bilen er 900, da dette er en SAAB 96 V4, og den har en tyngre motor.

Her er spesifikasjoner (fra orginalvognkort).

Bilen er i utgangangspunktet ferdig rustbehandlet og alle bulker er rettet ut. Bare motorrommet igjen å lakkere.



-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

elektrolux

Er overrasket over hvor lett Saab'en er.

Kanskje forhistorien til Saab har gjort den lett. Saab konstruerte tross alt fly før de begynte med biler.

En annen fordel er at den er framhjulsdreven, og dermed forsvinner en tung girkasse og diff i samme slengen? Eller kanskje ikke.

Forslår at du vurderer et komplett drivverk med diff og reduksjonsgir, i stedet for å halveise løsninger.

Hva med et PSA Partner drivverk. DC motor riktignok. Eller et Think drivverk som er AC bassert. Kjøper du en Think delebil får du alt du trenger i et jafs. ;)

Kan muligens hjelpe med en slik delebil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kardang

Først vil jeg bare takke alle som har svart meg og gitt råd på denne tråden. Merker at jeg begynner å få mye å gjøre.

Planen var å fjerne motor, men beholde girkasse. Årsaken er at alt av bremser, drivverk, gir og frihjul da blir uberørt og det er lett å få oversikt over konsekvensene  en ombygging har på sikkerhet. Disse armerikanerene anbefaler å gjøre det slik. Skal man bygge en elbil fra grunnen av er det egentlig helt unødvendig med gir, men ved en ombygging tror jeg det blir enklere, spesielt med tanke på godkjenning.

Jeg tror du har rett ang Saab og fly. Saab 93 (som var den første i serien) var en av de første bilmodellene med selvbærende karosseri, det vil si at stivheten ikke kommer fra kraftige bjelker i bunnen av bilen, men at chassiet involverer tak, vegger og stolper. Slik fikk de ned vekten, samtidig som bilen er usedvanlig stiv.
-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

Ladefabrikken

Sitat fra: kardang på lørdag 14. august 2010, klokken 14:27
Først vil jeg bare takke alle som har svart meg og gitt råd på denne tråden. Merker at jeg begynner å få mye å gjøre.

Planen var å fjerne motor, men beholde girkasse. Årsaken er at alt av bremser, drivverk, gir og frihjul da blir uberørt og det er lett å få oversikt over konsekvensene  en ombygging har på sikkerhet. Disse armerikanerene anbefaler å gjøre det slik. Skal man bygge en elbil fra grunnen av er det egentlig helt unødvendig med gir, men ved en ombygging tror jeg det blir enklere, spesielt med tanke på godkjenning.

Jeg tror du har rett ang Saab og fly. Saab 93 (som var den første i serien) var en av de første bilmodellene med selvbærende karosseri, det vil si at stivheten ikke kommer fra kraftige bjelker i bunnen av bilen, men at chassiet involverer tak, vegger og stolper. Slik fikk de ned vekten, samtidig som bilen er usedvanlig stiv.

Ja for all del behold girkassen og driverket. Hvis du putter inn noe annet får du aldri godkjent bilen. Behold så mye orginalt på bil du kan.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

bosonic

Å beholde original gearkasse har mange fordeler, spesiellt når det skal benyttes seriemotor i konverteringen. Ved krypekjøring velger man lavgear og motoren får dermed høyere turtall og man unngår brenning av kommutator. På landeveien velger man høyeste gear og man får tilstrekkelig moment og krefter til å holde tritt med trafikken i 80 og 90 kmt.

En gammel bil har  som oftest kjørt mange mil og gearkasse er godt innkjørt, noe som gir mindre friksjon enn i en ny gearkasse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

Her er en link til en motor som jeg tror passer veldig bra til din SAAB. http://www.cloudelectric.com/product_p/mo-es-31b.htm  Cloudelectric er en nettbutikk som jeg har brukt mye, de har bra priser og leverer raskt.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Å bruke en ferdig Think system er ikke bare bare. Alt det periferalt må kobles til BMS og motorstyring.  Vannkjøling på motorstyring og motor er en utfordring. Ellers er den god!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Tror ikke det er så vanskelig.

Motorstyringen er Siemens, og kan omprogrameres til å kjøre på opp til 350V. Det eneste ulempen er at en mister styringen med girlåsen.

BMS'en kan vistnok fjernes totalt.

Med tanke på hvor driftsikkert, lett og kraftig denne pakken er, burde den være med i enhvers ombyggers vurdering.

Thunderteam, og Euromatic har begge kompetanse og utstyr for omprogramering av drivsystemet til Think. Thunderteam har nå til eksempel en Think Classic som går i 130 km/t og med 200V driftspenning.

De lurer på om varmeapperatet tåler dette? Skal legge fram spørsmålet i en annen tråd, så vi ikke sporer av denne debatten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. august 2010, klokken 10:10
Tror ikke det er så vanskelig.

Motorstyringen er Siemens, og kan omprogrameres til å kjøre på opp til 350V. Det eneste ulempen er at en mister styringen med girlåsen.

BMS'en kan vistnok fjernes totalt.

Med tanke på hvor driftsikkert, lett og kraftig denne pakken er, burde den være med i enhvers ombyggers vurdering.

Thunderteam, og Euromatic har begge kompetanse og utstyr for omprogramering av drivsystemet til Think. Thunderteam har nå til eksempel en Think Classic som går i 130 km/t og med 200V driftspenning.

De lurer på om varmeapperatet tåler dette? Skal legge fram spørsmålet i en annen tråd, så vi ikke sporer av denne debatten.

Kan Motorstyringen og motoren på Thinken gå på lavere volt enn det den er orginalt? Er det noen som vet noe om det? Har litt lyst til å putte inn en Think motor i 2EL ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

_marius

Liten bump av denne tråden som er5 år gammel.. Regner med det ikke ble noen saab 96ev av dette prosjektet..

Men det går jo an å spinne videre på dette. Har sikkert skjedd endel på 5 år.
Loddet stemningen på saabforumet mitt og tommelen er opp for et slikt prosjekt.

Har det kommet nye teknikker som kunne passet godt i et motoroppsett for 96? Vi tenkte på en motor/drivlinje fra en nissan leaf om man får tak i dette.
Ville utvilsomt være bra og bruke drivlinja istedetfor å koble på gammel gearkasse eller er BT like steile som før?
Isåfall tenkte jeg å spesiallage drivaksler fra diffen til leaf til 96 spindlene.
Lithiumpakke er vel nesten en selvfølge nå mtp effekt/vekt

Legger til at saab 96 kan godkjennes med motor på 150hk/ 245Nm (finnes papirer)
Hilsen elfersking med maaange Saaber

petersv

Veldig kult. Iom. at tilgangen på billige gamle elbiler har blitt veldig bra regner jeg med konverteringer i dag kun gjøres for morro skyld, men i motsetning til nytte før.

Det er iallfall veldig god tilgang på drivlinjer nå som mange biler når dynga.

elektrolux

Think classic drivlinje er fremdeles høyst aktuelle.  Nå omprogramerbare uten å miste girkassen og på lavmål prismessig. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA