Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SAAB 96 - Gjennomgang av det som trengs for konvertering

Startet av kardang, tirsdag 10. august 2010, klokken 23:22

« forrige - neste »

kardang

Etter å ha lest side opp og side ned om elbilkonvertering sitter jeg igjen med en ekkel følelse i magen. Men så leser jeg tråden om 2EL og blir meget glad. Så jeg var glad da jeg fant Elbilforum og likesinnede!
På websiden GSV.no finnes en link som heter "Ymse om Saaber". Her kan dere lese om konvertering av SAAB 96 i Storbritannia. Her er en direkte link til en av artiklene:
http://www.saabhistory.com/2007/12/17/a-1972-saab-96-electric-vehicle/

Men desverre er ikke Storbrittania Norge, og DVLA er ikke biltilsynet.
De sentrale spørsmålene som angår min SAAB 96 1976, vil også gjelde mange andre biler, og jeg håpr derfor tråden kan være av interesse (og punktlisten en måte å holde orden i innleggene på)  Jeg tror også at SAAB 96, og kanskje spesielt stasjonsvognutgaven SAAB 95 vil være meget gode å bygge om, men jeg vet ingenting, dette er kun synsing. Jeg hadde satt stor pris på om dere med mer erfaring med myndighetene  og ombygging kunne kommentere mine utspill.

Spørsmål 1: Vektfordeling :
Ett moment som biltilsynet har kommet med i mange av de brevene som forskjellige personer har postet på forumet (takk til dere!) er at en ombygging fører til endring av bilens vekt, vektfordeling og oppførsel i en kollisjon. Et godt mål er å ta sikte på å er dermed å få bilen godkjent til samme, eller bare marginalt tyngre vekt enn det den er med bensinmotor. En bil med tung bensinmotor i utgangspunktet vil derfor være gunstig.

Saab 96 har foroverstilt motor, og en digert beist av en Ford V4 (original) som veier 250 kg. Ved fjerning av bensintank (ca 50 kg) og bruke 50 kilo av lastevekten til bilen, vil bilen originale akseltrykk ikke overstiges og om lag 300 kg batterier kan installeres uten å øke totalvekten nevneverdig. Jeg har modellert 10 batterier i motorrommet rundt motoren, sammen med en motor på 43 kilog og noen komponenter er bilen nøyaktig like tung som før. Vektfordelingen vil være lik original bil med 50 kg bagasje. Dette fjerner behovet for endring av bremser.

Et aber her er naturligvis plasseringen av batteriene. Er det slik at å få godkjent en bil må alle batteriene være plassert et annet sted enn i motorrommet?

Spørsmål 2:  Godkjenning av elektrisk anlegg, + CE merking av komponenter.
Nytt anlegg med for eksempel 96 Volt vil være strømførende nok til at alvorlig arbeidsuhell kan intreffe, og volde skade på både mennesker og bil. Dette må naturligvis unngås, og det elektriske må godkjennes på en eller annen måte av en kvalifisert instans. I 2EL tråden står det at man har valgt holde seg under 75 Volt, o  det kan virke som å snakke med et ElBil verksted er halve trikset for å få godkjenning. Hva er regelverket for dette, og er det mulig å bruke en høyere Volstyrke, hvor skal man da henvende seg for å få godkjenning?


Spørsmål 3 : CE merking

CE merking av komponenter er et moment, og i 2EL tråden står det lite om dette. Der er komponentene importert fra Kina, og det fremkommer ikke om disse er CE merket.

Dette bringer videre to spørsmål på bane:

2a ) Utelukker dette import av komponenter fra Amerika?
I USA  er det mulig å kjøpe komponenter fra firmaet (blant andre) Electric Vehicles of America (EVA). Denne leverandøren har lang erfaring og hjelper å designe et oppsett som passer din bil. Du sender dem clutchlamellen og de maskinerer en del slik at du bruker den originale girkassen direkte opp mot elmotoren. Videre begrenses motorens ytelse digitalt (i kontrolleren) til å oppføre seg likt med den motoren som originalt stod i bilen. Systemet er brukt på hundrevis av konverteringer. . Motorene de bruker er fra NetGain, og er spesielle i den forstand at de har en ytelse som i størst mulig grad ligner på bensinmotoren. Dette firmaet virker for meg som den aller beste starten å hente deler til en ombygging. Men det ligger altså i Amerika, noe som  kanskje påvirker muligheten for at de kan godkjennes.  Jeg  fikk også med meg at Pelle Politibil har blitt elektrisk, og at denne brukte komponenter fra Amerika. Vet noen mer om dette, mottas dette med enorm takk!

2b ): Er det mulig å CE merke ombyggingen selv?
Uansett er CE merking er bare en samsvarserklæring. Men komponenter som ikke er CE godkjent kan IKKE CE godkjennes av en importør, og kravene som stilles mellom å konvertere amerikanske FCC sertifikater til CE er jeg usikker på.
Det er også forskjell på CE merking av komponenter og CE merking av hele anlegget, altså kombinasjonen og koblingen av komponentene. Men gitt at Krav om CE merking bare er en samsvarerklæring så kan CE merking av anlegget og godkjenning av kvalifisert instans kan i teorien være en selv! Teori og praksis er her kanskje to meget forskjellige ting, men synspunkter i forhold til dette mottas med takk. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark#Self_Declaration
På den positive siden medfører dette at kravene om elektromagnetisk interferens burde være mulig å finne dokumentasjon på gjennom å velge CE merkede komponenter, og etterspørre komponentenes dokumentasjon på dette området.

Spørsmål 3 : Er en eldre bil lettere å få godkjent ombygd enn en ny?
Ut ifra de momenter som kommer frem i de nevnte svarene fra biltilsynet, er en del av momentene som påvirkes av ombygging (slik som ABS bremser, servostyring, airbag og deformasjonssone for motor) enkle å komme unna dersom en velger en bil som er så gammel at den ikke har disse tingene i utgangspunket. Kravene som da stilles vil etter alt å dømme henge sammen med den "sikkerhet" bilen hadde ved førstegangs registrering i Norge. Kan noen bekrefte eller avkrefte en slik teori?

SAAB 96 har for eksempel et usedvanlig stivt karosseri i frontkollisojner, noe som gjør den "trygg" i forhold til at batteriene ikke går inn i kupeen. (Uten deformasjonsone blir det i såfall bilbeltet som tar livet av deg, bilen tåler juling.)

Spørsmål 4 : Nye retningslinjer på vei ?
Er dette reelt? Kan suksessen til 2EV tolkes at nå er det helt andre tilstander?
Det snakkes i forumene om nye retningslinjer, noe som kan tyde på at engasjement her på forumet har fått gjennomslag! Ingenting hadde vært bedre, og ære til de som har satt seg fore å påvirke myndighetene . Men jeg savner så langt å se noe konkret i forhold til disse nye signalene. Jeg tror ikke jeg er alene om å ønske meg mer tydelige svar, slik at vi vet mer hva vi har å forholde oss til.

Som sagt arbeider jeg med å bygge om min SAAB 96, og mye tyder på at det er en perfekt bil å bygge om. Høy vekt på motoren, god plass i motorrommet, gammel årgang og stivt karrosseri. Men driver jeg med ønsketenking? Håper på mange gode svar!

-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

Ladefabrikken

Hei og velkommen til forumet.

Jeg skal prøve å svare på alle tingene du lurer på. Først vil jeg si at den bilen du har valgt tror jeg ikke skal være noe problem å få godkjent som elbil. Jo eldre bilen er jo lettere er det å få godkjent den.

Vektfordeling:
Det er veldig viktig at bilen har den samme vektfordelingen som den har orginalt. Det har veldig mye å si på kjøre egenskapene på bilen. Biltilsynet veier bilens totalvekt og akseltrykket foran og bak, og disse vektfordelingene bør være så likt som mulig orginal bilen. Jeg måtte flytte  7 celler fra fronten til bak i bilen fordi bilen var alt for tung foran.
Det er ikke noe problem å plasere batterien i motorrommet, det er fult lovlig.
Blir bilen tyngre enn orginal bilen mister du en sitteplass eller to. Du bør nok gå for li-ion batterier for å spare vekt og plass.


Godkjenning av elektrisk anlegg, + CE merking av komponenter
Da jeg startet mitt prosjekt fikk jeg høre fra en fyr i biltilsynet at jeg burde holde meg under 75V fordi da er annleget et svakstrømms annleg og lettere å få godkjent.
Men nå som jeg har vært igjenom hele prosesen så tror jeg det ikke skal være noe problem å få godkjent et annleg som har høyere volt, så lenge du får annleget godkjent av et elbilverksted.

Det er veldig viktig at alle komponentene du setter inn i bilen er CE merket. Det er en av de tingene biltilsynet er veldig nøye med.
Alle komponetene i 2EL er CE merket også batteriene fra Kina. Når jeg møtte opp på biltilsynet med 2EL første gangen hadde jeg med alle dokumentene på at komponentene var CE merket. Det er mange deler fra USA som ikke er CE merket så hør med produsenten før du bestiller delene. De delene som er veldig viktig å ha CE merket er Motor, kontroler, batterier, og vakumpumpe til bremseforsterkeren.

Å CE merke hele bilen kommer til å koste ekstremt mye og har ingen hensikt.

Her er flere bilder av den Saaben du har en link til http://evalbum.com/2682
Som du sier så er nok denne bilen perfekt for konvertering og jeg tror at biltilsynet er mer åpen for sånne prosjekter nå enn de var før.
Men skriv en prosjekt plan med så mye info du klarer å tenke deg igjenom og møt opp på ditt biltilsyn, og lever det til en kontrolør. Da bør du ha med hvor du skal plasere batterien,hvordan batterier du skal bruke, hvor kablene skal ligge, hvor stor motor du skal sette inn ( denne må ikke være større enn den orginale motoren) hvordan motoren skal festes.

Håper du har fått litt svar på det du lurte på. Håper du setter igang med dette prosjekte. Hvis du bor i nærheten av Oslo så kan jeg helt sikkert hjelpe deg litt.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

kardang

Dette gjorde meg meget oppløftet. Jeg vil gå i gang me då skaffe sponsorinntekter til mitt elbilprosjekt straks.

Men mitt budsjett er foreløpig svært begrenset, og LiIon batterier er dyre. Og det har seg også slik at jeg har tilgang til høykvalitetsbatterier brukt i rullestoler. Disse byttes ut hvert år,  og har mye kapasitet igjen også etter at de byttes ut, og resirkuleres lenge før de er utslitt. De har meget høy ampere-rate. Jeg tror dette er såkalte GEL batterier, er selvsagt oppladbare og brukes i elektriske rullestoler. Det idelle ville være å bruke slik batterier.

Men er det slik at det er eksplosjonsfare på disse batteriene, og at de derfor ikke kan monteres fremme i motorrommet? Og er det mye vanskeligere med lading av batterier dersom deres herkomst er usikker og varierende? Dersom det er eneste måte bør jeg jobbe for å skaffe LiIon batterier jeg også.

Mitt søskenbarn er interessert i å gjøre jobben med selve konverteringen,  men han har ikke sagt endelig ja til jobben. Han stiller krav om at jeg skaffer alle pengene og sørger for godkjenningen! Et problem er garasje så dersom noen har en garasje i Horten som de vil leie ut høsten 2010 så kan det hende vi er interessert.

Beste hilsen
-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

Ladefabrikken

Sitat fra: kardang på onsdag 11. august 2010, klokken 16:50
Dette gjorde meg meget oppløftet. Jeg vil gå i gang me då skaffe sponsorinntekter til mitt elbilprosjekt straks.

Men mitt budsjett er foreløpig svært begrenset, og LiIon batterier er dyre. Og det har seg også slik at jeg har tilgang til høykvalitetsbatterier brukt i rullestoler. Disse byttes ut hvert år,  og har mye kapasitet igjen også etter at de byttes ut, og resirkuleres lenge før de er utslitt. De har meget høy ampere-rate. Jeg tror dette er såkalte GEL batterier, er selvsagt oppladbare og brukes i elektriske rullestoler. Det idelle ville være å bruke slik batterier.

Men er det slik at det er eksplosjonsfare på disse batteriene, og at de derfor ikke kan monteres fremme i motorrommet? Og er det mye vanskeligere med lading av batterier dersom deres herkomst er usikker og varierende? Dersom det er eneste måte bør jeg jobbe for å skaffe LiIon batterier jeg også.

Mitt søskenbarn er interessert i å gjøre jobben med selve konverteringen,  men han har ikke sagt endelig ja til jobben. Han stiller krav om at jeg skaffer alle pengene og sørger for godkjenningen! Et problem er garasje så dersom noen har en garasje i Horten som de vil leie ut høsten 2010 så kan det hende vi er interessert.

Beste hilsen

Hvis du skal bruke så mye penger på dette prosjekte så er det veldig dumt å bruke tid på gamle batterier som du må byttes etter et års tid. Prøv heller å skaff de ekstra pengene til en li-ion pakke som kommer til å vare i 10År. Vet ikke om disse rullestol batteriene tåler så mye som en elbil krever.
Jeg har bra kontakter i Kina og kan hjelpe deg med å skaffe en bra pris på li-ion pakke. Men før jeg kan skaffe en pris så må jeg vite hvor mange volt du skal gå for og hvor stor motor du skal ha. Og hvor lang rekkevide du tenker deg.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

kardang

#4
Takk for svar. Jeg har tatt kontakt med leverandøren i USA og etterspurt CE merking av komponentene de selger der. Disse vil passe bra til bilen jeg har valgt, siden flere har konvertert saaber og andre tilsvarende størrelse biler med disse komponentene . Dersom det er positivt svar fra USA er det meget positivt. En 43 KW motor (som er akkurat på grensen til det jeg kan putte inn i min SAAB) koster litt over 1400 $. Totalt kommer alle komponentene (eks batterier) på rundt 5000$ (Rettet fra 2000$, jeg hadde trekt fra batteripakken men den var ikke inkludert!)
Jeg har ennå ikke bestemt meg for voltstyrke,  men 96 volt er det som mange har valgt  denne størrelsen bil.(Konvensjonelle batterier)

Jeg setter veldig stor pris på all hjelp, og det kan godt hende at LiIon er veien å gå. Men det skal sies at disse rullestolbatteriene antageligvis er det råeste av konvensjoennle batterier som er å få fatt i. Men så var det dette med balansering og lading da. Det kan godt hende at LiIon er enklere å jobbe med, og ingenting hade vært bedre enn å gjøre alt på riktig måte.
-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

Ladefabrikken

2000dollar er ikke ille pris. Er det med kontroler også? Men husk at du må plusse på 25% norsk moms når delene kommer inn til Norge. Det blir 3000kr i moms. Frakt fra statene til norge er også ekstremet dyrt, jeg måtte ut med 2000kr for en pakke på 30kg

Men her har du et diagram på hvordan det kan se ut.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Skal du ha en så stor motor i den lille Saaben. Man kan ikke sammen ligne en bensin motor med en elmotor. Det er mye mer dreiemoment i en elmotor. Hvor mye veier Saaben totalt i dag? Den Saaben som ligger på evalbum.com har en motor på 17,3kw er du sikker på at motoren var på 43kw?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sitat fra: kardang på onsdag 11. august 2010, klokken 17:46
Jeg har ennå ikke bestemt meg for voltstyrke,  men 96 volt er det som mange har valgt  denne størrelsen bil.

Jeg mener å ha lest et sted at grunnen til at de ofte velger 96V til konverteringprosjekter i USA har noe med spesielle/strengere regler der hvis man går over 100V.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

#8
Gledelig å se at det er flere som skal konvertere en gammel bil til eldrift. Klarer du å få sponsing av prosjektet tror jeg det blir første gang i Norge!

Mange gode svar allerede.

Batteri: Før noen kan si noe sikkert om batteriet du har tilgang på kan brukes, trenger vi å vite fabrikat og type. Dersom du får batteriet nesten gratis blir det opp til deg om du vil ta jobben med å bytte forholdsvis ofte.

Motor: Elektromotorer oppgis vanligvis med en effekt de kan levere kontinuerlig. Men det kan tenkes at EVA oppgir maks effekt, som kan være 3 til 4 ganger høyere. Derfor tør ikke jeg si at denne motoren er for stor, den kan like gjerne være akkurat passe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kardang

#9
Hei! Jeg tabbet meg litt ut. Det var vekten som var 43 kilo. Jeg misset. Litt flaut egentlig.

Har fått melding fra EV America om at de vil komme tilbake med informasjon om CE merking om noen dager. Kommer tilbake i morgen med det oppsettet som EV America foreslår.

Har også funnet 3d tegninger av alle NetGain motorer, for de som er interessert finnder dere mange .dwg filer her som kan være interessert.

http://www.go-ev.com/CAD/

Men, som sagt, jeg venter på tilbakemelding om disse er CE sertifisert.

JT
-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

hma

Sitat fra: 2EL på onsdag 11. august 2010, klokken 17:58
Frakt fra statene til norge er også ekstremet dyrt, jeg måtte ut med 2000kr for en pakke på 30kg
Her kan man spare mye penger på å bruke sjøfrakt fra USA, f.eks ved å benytte en transportør som http://www.jetcarrier.com/
En pakke innenfor 5-70kg eller 35-70dm3 koster 295NoK. Smart  å bruke om selgeren også ikke vil (eller kan) sende ut av landet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

El rayo

Vektfordeling: Selv om Biltilsynet hevder at "det vil bli stor forskjell i vektfordelig", "man må gjøre store forandringer på karosseriet for å feste batteriet" og lignende så er ikke det i overenstemmelse med virkeligheten.

Når vi monterer batteriet slik at vektfordelingen blir omtrent som originalt så bortfaller det motargumentet. Tillatt totalvekt må vi holde oss under, dvs. av vi først "spiser av" lastekapasiteten, deretter antall passasjerer (med standardvekt 75 kg).

Vi kan velge å forbedre bilens egenskaper ved å plassere batteriet mest mulig midt i bilen og lavest mulig. (Jeg unngår å montere batteri foran forakselen og bak bakakselen.)

Er en eldre bil lettere å få godkjent ombygd enn en ny? Biltilsynet sier det. Hvor aldersgransen eventuellt går vet jeg ikke. Ble fortalt (av noen som bytter til større motor og skivebremser på Mini) at grensen var 1971, men det stemmer jo ikke,ref 2EL.

Nye retningslinjer på vei?
Ifølge informerte kilder http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2655 har myndighetene vedtatt at de skal lage regler for ombygging. Jeg ser ingen grunn til å vente på disse reglene, det kan ta tid før de er laget og godkjent. Ombygging tar også tid og hvis man stiller strenge egne krav og monterer alt fagmessig vil bilen bli godkjent, ref 2EL.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kardang

Venter fremdeles på svar fra USA. Og, jeg har tidligere satt sammen en pakke selv av de viktigeste delene som kom på litt over 2000$. Men jeg oppdaget at det var mye småpukk som manglet. Om en ser på pakketilbudene til EVamerica er det tale om mellom 5000 og 6000$ , da skal alt være inkludert utenom batterier. Altså vesentlig mer kostbart. Dette inkluderer en adaptorplate som de lager som passer til din clutchplate, og dermed forenkler konstruksjonen en del. Om noen lurer på å gjøre slikt selv (som jeg gjør) fant jeg denne linken :

http://crodog.org/electriccar/electriccar.htm

Men jeg har funnet noen filer som kan være interessante. Venter som sagt fremdeles på tilbakemelding om dette er CE godkjent.

http://www.evamerica.com/evatechnicalpapers.pdf
http://www.evamerica.com/evaprimer.pdf
http://www.evamerica.com/evaspring2009catalogpdf.pdf
-------------------------------------

Min SAAB 96 vil gjerne bli elektrisk.

bosonic

#13
Hei kardang og velkommen til forumet
Jeg er enig i at Saab 96 er en god bil å konvertere.
96V er ok spenning å benytte, men høyere spenning gir deg flere fordeler. Jeg ville kanskje gått for 120V til 156V. Du kan kjøpe motor og kontroller som tåler høyere drivspenning enn du først kjører på slik at du har mulighet til å øke spenningen seinere. Dette er ideelt ved lave budsjetter og siden du har mulighet til å benytte brukte blybatterier og "lav batterispenning" kan du starte med disse for seinere å kjøpe lithium og øke batterispenningen (og dermed øke ytelsen på bilen da den blir sprekere, får høyere toppfart og går lengre mellom hver ladning)

Før du bestemmer deg for hvilke komponenter du vil bruke på denne konverteringen så ville det kanskje være lurt å sette opp forskjellige alternativer?
Her kan du for øvrig se på noen meget informative videoer om tilpasning av motor til girkasse. Selve motorfestet kan gjøres forskjellig alt etter hva motoren krever.

http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&feature=related   001
http://www.youtube.com/watch?v=qn-JLgly0x0&feature=related   002
http://www.youtube.com/watch?v=GLultcRQBAU&feature=related   003
http://www.youtube.com/watch?v=CnMoYvK5zfI&feature=related   004
http://www.youtube.com/watch?v=ffAC5zXhwSQ&feature=related   005
http://www.youtube.com/watch?v=u1EMeObbnZI&feature=related   006

(Det er flere episoder på youtube og flere andre ev konverterings videoer)


Har du gjort deg noen tanker om hvilken ytelse bilen bør ha i utgangspunktet? Dette er i høy grad bestemmende for hvilke komponenter du kan bruke.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: kardang på onsdag 11. august 2010, klokken 17:46
Jeg setter veldig stor pris på all hjelp, og det kan godt hende at LiIon er veien å gå. Men det skal sies at disse rullestolbatteriene antageligvis er det råeste av konvensjoennle batterier som er å få fatt i. Men så var det dette med balansering og lading da. Det kan godt hende at LiIon er enklere å jobbe med, og ingenting hade vært bedre enn å gjøre alt på riktig måte.

Skal du bruke brukte rullestolsbatterier ville jeg benyttet 12V enkeltladere. Kjøper du disse i store kvanta fra kina blir det billig. Se f.eks her: http://www.alibaba.com/product-gs/234397877/battery_charger_12V_12A_battery_charger.html

Det er ofte mulig å kjøpe mindre kvanta enn det selger opplyser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA