Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store knirketråden...

Startet av TRM, mandag 21. mars 2016, klokken 13:38

« forrige - neste »

TRM

Knirk og ulyder fra interiøret er en gjenganger i ulike tråder.
Tenkte det kunne være greit å samle dem i en felles tråd.

Første knirk ut:

Hvor?
Punkt hvor dashbordet møter dørpanel på førerside. Se bilder.

Beskrivelse av lyd
Friksjonsknepping mellom to panel som møtes.

Fix
Miniderm (legemiddel mot tørr hud) påsmurt på kontaktpunkter.






- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Der har du for lite klaring. Hvordan ser det ut på andre siden? Alle bilene jeg har sett så langt har hatt større eller mindre grad av synlig forskjell mellom høyre og venstre side, dvs der hvor dørtrekk og dashbord møtes. Og alltid mindre klaring på førersiden enn på passasjersiden. Den verste var en helt ny P90D loaner jeg rattet for ikke lenge siden.

Jeg har ikke sett noen andre biler med så liten klaring som du har der. Der er det sikkert kontakt, og det skal det ikke være.

TRM

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. mars 2016, klokken 14:07
Der har du for lite klaring. Hvordan ser det ut på andre siden? Alle bilene jeg har sett så langt har hatt større eller mindre grad av synlig forskjell mellom høyre og venstre side, dvs der hvor dørtrekk og dashbord møtes. Og alltid mindre klaring på førersiden enn på passasjersiden. Den verste var en helt ny P90D loaner jeg rattet for ikke lenge siden.

Jeg har ikke sett noen andre biler med så liten klaring som du har der. Der er det sikkert kontakt, og det skal det ikke være.
Definitivt kontakt her, ja. På passasjersiden er dørpanelet nesten en cm høyere enn dashbordet.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

#3
Det varierer hvor mye skjevt der er, men jeg har ikke sett en bil enda hvor det er helt likt. Her fra nevnte P90D. Mellom 1,5 og 2 cm forskjell (kommer ikke så godt fram på bildet). Legg merke til hvor forskjellig dørtrekket sitter på døra i forhold til trekantvinduet.

På din bil er dørtrekket justert maksimalt oppover skal man tro bildet, og likevel er det kontakt. Synd at de sender slikt til kunde istedet for å gjøre det som må til for å få det bra.

tonl

#4
På min 85d (april 2015) knirker det fra taktrekket foran. Dvs området der solskjermet på begge siden er. Jeg vurderer å demontere taktrekket for å se nærmere på det. Bilen har vært inne hos service senter for fix. Men har ikke hjulpet.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ctr46

Har fått knirk i panotak. Høres ut som det er over solskjerm førerside eller litt mot midten. Jeg har også i den senere tid fått en rasle/klikkelyd - høres ut som noe som sitter løst. Har ikke klart å lokalisere nøyaktig hvor men høres ut som passasjerside dashbord eller fra passasjerdøren litt mot a-stolpen et eller annet sted. Bilen skal inn til service om noen uker så håper de klarer å fikse det.

Har også fått mugg på filtduken som er på midten av panotaket, men det har kanskje de fleste fått?

Bilen er en 85D fra juli 2015.
.

TRM

#7
Sitat fra: tonl på mandag 21. mars 2016, klokken 14:48
På min 85d (april 2015) knirker det fra taktrekket foran. Dvs opprådet der solskjermet på begge siden er. Jeg vurderer å demontere taktrekket for å se nærmere på det. Bilen har vært inne hos service senter for fix. Men har ikke hjulpet.
Har kneppelyd fra dette området. Klarer ikke å lokalisere det presist, men et sted mellom øverste del på frontruta, og bak mot solskjermer og deksel mellom solskjermer.
Vil beskrive lyden som knepping fra tørre pakninger på takluke. Har testa med takluka oppe, men kneppinga er der fortsatt.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Ny knirk:

Hvor?
Øverst på A-stolpen.

Beskrivelse av lyd
Skarp og høy knirkelyd. Oppstår på ujevnt underlag.
Se YouTube-klipp
https://youtu.be/a3Ti9t8S-tQ

Fix?
Skal inn for diverse fix på ServiceCenter i april, inkludert denne.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Sitat fra: tonl på mandag 21. mars 2016, klokken 14:48
På min 85d (april 2015) knirker det fra taktrekket foran. Dvs området der solskjermet på begge siden er. Jeg vurderer å demontere taktrekket for å se nærmere på det. Bilen har vært inne hos service senter for fix. Men har ikke hjulpet.
14 pluss og antydninger til sol, og det knirker i vei der på min 85D også.  Disse bilene må være montert av minions samtidig med at de sloss om bananer  >:(

Merker tydelig at det knirker når jeg trykker på trekket like ved solskjermen, så stedet er lokalisert. Spørs om det er best å prøve en utbedring selv, det er dessverre blitt en sedvane de siste par årene å måtte ta seg fri to arbeidsdager for å hente/bringe til verksted for at feilen ikke skal la seg reprodusere på verkstedet - men manifesterer seg tydelig på vei hjem igjen...

tonl

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. mars 2016, klokken 15:55
Sitat fra: tonl på mandag 21. mars 2016, klokken 14:48
På min 85d (april 2015) knirker det fra taktrekket foran. Dvs området der solskjermet på begge siden er. Jeg vurderer å demontere taktrekket for å se nærmere på det. Bilen har vært inne hos service senter for fix. Men har ikke hjulpet.
14 pluss og antydninger til sol, og det knirker i vei der på min 85D også.  Disse bilene må være montert av minions samtidig med at de sloss om bananer  >:(

Merker tydelig at det knirker når jeg trykker på trekket like ved solskjermen, så stedet er lokalisert. Spørs om det er best å prøve en utbedring selv, det er dessverre blitt en sedvane de siste par årene å måtte ta seg fri to arbeidsdager for å hente/bringe til verksted for at feilen ikke skal la seg reprodusere på verkstedet - men manifesterer seg tydelig på vei hjem igjen...

Min har vært inne for utbedring en gang tidligere. Fikk bilen like med like mye knirking som før. Tok saken i egen hender idag. Satte inn et tykk lag med lyddempende matte. For håper det hjelper.

LASOL

#11
Felles skjebne forhåpentligvis felles fix etterhvert.. Det TRM og tonl beskriver  er det samme som jeg har i min. Har også soltak men er ikke mulig å skjønne kneppingen/knirkingen kommer derfra, men det virker å være inne i tak-/stolpetrekk foran. Håper Tesla verkstedene finner feilen på bilene dere skal ha på service i vår. Del gjerne konklusjon på hva som var årsaken her så vi andre kan enten fikse selv eller få dette fikset på service senere.  :-\
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

@TRM: Dekselet på A-stolpen tror jeg er ganske lett å ta av. Mener jeg var av med ene på P85`en for å trekke kabel til dashcam. Ville tatt det av og prøvd med ørlite smøremiddel hvor klipsene sitter hvis du ikke ser noe. Eventuelt satt på litt felt-tape på flater som kan mistenkes.

Wilma

Jeg har hatt knirking/knitring helt siden jeg fikk bilen. Det har vært et utrolig stort irritasjonsmoment. Har hatt den inne noen ganger i forbindelse med andre reperasjoner men de har ikke funnet ut av det. Sist den var inne var det kun pga dette problemet. Jeg fylte ut et skjema der jeg skulle markere hvor jeg trodde problemene var. Har alltid trodd at det kom fra dashbordet et sted.
Stor var overraskelsen da jeg fikk beskjed om at knitringen kom fra takluka.
Det var fantastisk å kjøre bilen knirkefri etterpå.
Vel, det skal sies at jeg har hørt litt av knirkingen etterpå men det kan ikke sammenlignes.

Vil også nevne at siden dette er en knirketråd, har jeg ved noen anledninger også hørt rasling fra dasbordet et sted. Raslingen ble forsterket ved å åpne hanskerommet. Fant ikke ut hvor det kom fra før jeg ved en tilfeldighet tok fingrene på karbonbelegget over hanskerommet. Da ble det stille. Det var rett og slett litt løst og det ble også fikset :)
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

TRM

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. mars 2016, klokken 19:32
@TRM: Dekselet på A-stolpen tror jeg er ganske lett å ta av. Mener jeg var av med ene på P85`en for å trekke kabel til dashcam. Ville tatt det av og prøvd med ørlite smøremiddel hvor klipsene sitter hvis du ikke ser noe. Eventuelt satt på litt felt-tape på flater som kan mistenkes.
Skal på reklamasjonsbesøk hos Tesla neste uke. De får ordne opp i det der.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA