Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D - markant klakkelyd ved pådrag

Startet av Muffinman, torsdag 17. mars 2016, klokken 08:15

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Er rett å slett det vi kaller stikkaksling/drivaksling på Norsk
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

OnlyOne

Jeg har også en ulyd ved hardt pådrag i min P85D (2015). Men her er det kun snakk om ett "knekk". Ikke flere klakkelyder. Får en følelse av at det er relatert til understellet og ikke drivverket, men usikker.

Ulyden kommer ved hardt pådrag, men langt i fra ved hvert pådrag.

Noen som har lest noe om dette eller som kjenner seg igjen?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

boppus

Jeg har samme ulyd ved hardt pådrag. En "klakkende" lyd, som høres ut som den kommer fra venstre side fremme.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

P85D

Jeg trodde lyden på min P85D ble borte ved skifte til sommerdekk, jeg merker nå at lyden er tilbake selv etter nøye inspeksjon hos Tesla samt bytte av begge drivasksler (en i vinter og en nå nylig). Samme klakkelyd som tidligere ved hardt pådrag samtidig med luftfjæring som går fra høy til lav.

Jeg har også en knekkelyd ved litt brå rygging..
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Muffinman

Det der høres jo nøyaktig likt ut det som var på min bil. Som jeg skrev er det fremdeles en knekk bakover og ett påfølgende framover etter utbedringen, men får heller ta det opp om det forverrer seg.

Virker som det byttes en del drivaksler på fremre DU.

P85D

Det ser ut til at Tesla har problemer med å finne feilen... Drivakselbytte på begge sider foran har ikke eliminert lyden på min. Det høres for meg ut som lyden treffer i ett feste i chassi. en lyd drivverket som er dempet i gummi oppheng burde vært mer hørbar utenfor bilen enn inni.

jeg tipper ett motorfeste eller en foring i forstillingen har "sluppet"
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

elbilertilalle

Da har bilen vært inn for dette problemet for tredje gang. Også denne gangen påstår tesla at problemet er løst. Men hørte lyden med det samme jeg kjørte fra service sentere  :'(

Ny video med samme ulyden etter 3. gang på service center med div. deler byttet ut - det er en del andre lyder på video, men ulyden høres alikevel godt fra 50km/h og oppover; rattatttatttatt...

https://goo.gl/photos/ZvMyHGMJ2897ADaKA

Lyden høres ikke når suspension er på standard

TeslaK

Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 25. juni 2016, klokken 00:28
Da har bilen vært inn for dette problemet for tredje gang. Også denne gangen påstår tesla at problemet er løst. Men hørte lyden med det samme jeg kjørte fra service sentere  :'(

Ny video med samme ulyden etter 3. gang på service center med div. deler byttet ut - det er en del andre lyder på video, men ulyden høres alikevel godt fra 50km/h og oppover; rattatttatttatt...

https://goo.gl/photos/ZvMyHGMJ2897ADaKA

Lyden høres ikke når suspension er på standard

Tror jeg har det samme men lyden er ikke så markant og forsvinner etter noen akselerasjoner. Får du fram lyden når det er varmt i været (type 18+ grader)? Jeg klarer ikke det. Kan hende Tesla kjørte rett ut av service centeret og testet - da er bilen god og varm..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

P85D

#39
Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 25. juni 2016, klokken 00:28
Da har bilen vært inn for dette problemet for tredje gang. Også denne gangen påstår tesla at problemet er løst. Men hørte lyden med det samme jeg kjørte fra service sentere  :'(

Ny video med samme ulyden etter 3. gang på service center med div. deler byttet ut - det er en del andre lyder på video, men ulyden høres alikevel godt fra 50km/h og oppover; rattatttatttatt...

https://goo.gl/photos/ZvMyHGMJ2897ADaKA

Lyden høres ikke når suspension er på standard
Jeg har hatt samme lyd som i din samt en hard "klang" lyd ved sving i revers
De klarte endelig å fikse lyden ved akselerasjon med luftfjæring fra høy på Tesla Skøyen.

Det er mulig disse tre fixene (se under) sammen løste problemet, men jeg tror motorfeste var problemet for akkurat denne saken.

Klang-lyden ved rygging i sving er der fortsatt  :o


MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

TeslaK

Min klakkelyd ifm. at luftfjæringen justerer seg ved pådrag og kald bil kan virke som har blitt fikset/forbedret i v8.0. Gjenstår mer testing før den er helt friskmeldt. Skjer fortsatt hvis den står i high når jeg akselererer men det kan jeg akseptere.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

minim

Har litt lyd i min også. Høres ut som kneppede drivaksler for mine ører, men får lyden kun på først pådrag ved kald bil. Levert tidlig 2016 per facelift 85d. Lurer på å ta det opp med dem ifbm service på nyåret eller bør jeg ta det allerede nå?
-vw multivan

kalleo

Hadde samme feil:

Performed multiple test drives during diagnosis to eliminate issue of vibration.
Corrections: Front Gearbox and Halfshafts General Diagnosis
Test driven vehicle multiple times. There is an uncomfortable shaking from the vehicle
when doing full acceleration. Issue appears around between 50-80km/h. Issue is
worse when driving only on the front drive unit, and less worse when only driving with
rear drive unit.
Lifted vehicle and inspected front subframe assembly for improper torque or issues,
none found. Checked axles for abnormal issues, found a possible cause with left
driveshaft.
Corrections: Halfshaft Assembly - Front - LH
Part Quantity Unit Price
FRONT LEFT HALFSHAFT - DUAL MOTOR (1030615-00-A) 1.00 0.00 0.00
LOCK WASHER ASSEMBLY M24x39 (1020296-00-A) 1.00 0.00 0.00
NUT HF M24x1.5 [8.8] ZnFl-W (1020297-00-A) 1.00 0.00 0.00
Replaced front left halfshaft/driveshaft due to imbalance.
Corrections: Oil Seal - Differential to Front Halfshaft Assembly - LH
Part Quantity Unit Price
Oil Seal (1007382-00-A) 1.00 0.00 0.00
Replaced oil seal on front left driveshaft.
Corrections: Mount - Front Drive Unit - LH
Released and centered the torque reaction arm on the front drive unit. Test driven
again and the vehicle vibration is reduced, but not completely eliminated.

Corrections: Halfshaft Assembly - Front - RH
Part Quantity Unit Price
FRONT RIGHT HALFSHAFT - DUAL MOTOR (1030616-00-A) 1.00 0.00 0.00
LOCK WASHER ASSEMBLY M24x39 (1020296-00-A) 1.00 0.00 0.00
NUT HF M24x1.5 [8.8] ZnFl-W (1020297-00-A) 1.00 0.00 0.00
Replaced front right halfshaft assembly due to lateral play, causing resonance and
vibration. Test driven and verified issue was resolved, OK.

P85D

Jeg har fått igjen lyden på min ved hard aks   :o Har også en høy klakk når jeg rygger og ratter over til Høyre.. Naboen skvatt da jeg rygget inn bilen i sommer  ???
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

petersv

De fleste skvetter nok hvis du rygger inn i biler...;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA