Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D - markant klakkelyd ved pådrag

Startet av Muffinman, torsdag 17. mars 2016, klokken 08:15

« forrige - neste »

Muffinman

Kan virke som det er en en slakk i drivverket på min bil, enten knyttet til driveunit eller drivaksling. Når jeg rygger i motbakke kan jeg høre svake klakkelyder, akkurat som noe glipper eller det er slakke som tas opp. Ved påfølgende kjøring skjer det ikke noe selv i god hastighet, men i det øyeblikket det akselereres kommer 2-3 relativt kraftige klakk (såpass høyt at passasjerer har spurt hva det er for noe). Dette skjer bare en gang inntil det er rygget i motbakke igjen, så det virker som lyden oppstår når drivverket strammes opp forover eller bakover. Har prøvd å bremse for å se om lyden gjenoppstår, og det gjør den ikke. Dermed er dette sannsynligvis ikke relatert til oppheng, men drivverk. Understellet er også undersøkt og etterstrammet i annen sammenheng.

Dette var ikke tilstede når bilen var ny, og har økt på gradvis. Har ikke erfaring med andre 85D over tid så jeg kan ikke sammenligne, men har kjørt P90D et par uker og den hadde ikke denne lyden.

Andre som har dette?

P85D

Jeg har en tilsvarende lyd på min P85D. Når bilen har stått parkert og jeg kjører avgårde er det en klakkelyd som høres ved hardt pådrag. Lyden er tilsynelatende borte etter ett pådrag til neste gang bilen har vært parkert. Jeg har ikke forsøkt å rygge i motbakke..


Jeg hadde bilen inne for fix tidligere der jeg nevnte lyden kom fra venstre side foran. De byttet høyre drivaksel. Lyden forsvant ikke.
Jeg hadde bilen inne på ny nå og de skal nå prøve å bytte venstre fremre drivaksel. Delen var ikke inne, så det blir ny time en gang etter påske.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

D.O

skjer dette når du stopper i ett kryss og svinger ut på veien? altså slik at differensialen jobber. Hadde dette på min, mener det var stikkakslingene, men hele DU skulle byttes uansett. Men jeg har den store motoren.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

elbilertilalle

Jeg har samme issue på min P85d. Tok video som viser godt problemet: https://goo.gl/photos/t2nY6TG32sdWiE9u9

Har vært inne 2 ganger nå men de klarer ikke å fikse dette :(

snappy

Høres ut som det jeg hadde på min 85D - ble byttet drivaksling begge sider og lyden forsvant
2014 e-UP
2015 85D

elbilertilalle

Tesla påstår at de byttet bremser og drivaksler hos meg men lyden ble ikke borte.

Muffinman

#6
Sitat fra: D.O på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:21
skjer dette når du stopper i ett kryss og svinger ut på veien? altså slik at differensialen jobber.
Nei. Men det er tydeligvis en viss motstand, for jeg har kjørt i grei hastighet opp 10% stigning uten å utløse klakkingen. Først ved akselerasjon kom lyden.

Jeg har en anelse om at det  kommer forfra og muligens høyre side, men det er vanskelig å vite sikkert. Har også hørt en markant banking, eller kakking, ved pådrag på glatt ujevnt føre(kjettingspor) slik at hjulet hoppet. Mener også at det kom fra høyre side, og det var bakgrunnen for at man sjekket opp om noe var løst.

SitatJeg har samme issue på min P85d. Tok video som viser godt problemet: https://goo.gl/photos/t2nY6TG32sdWiE9u9
Det er ikke slik på min bil.

andreasmj

@Muffinman, kan det være noe slikt som på denne videoen fra bilen min? Jeg har sendt videoen til Tesla, men de aner ikke hva det er. Har kun opplevd det ved 3-4 anledninger og da vedvarer det resten av kjøreturen.
https://drive.google.com/file/d/0B_lc0cqGKxpcRFFMNUduQUt5enM/view
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Muffinman

Høres ikke likt ut, men det kan høres forskjellig på opptak ift når man sitter i bilen. Jeg klarer i tillegg ikke å bruke regen til å stramme drivverket andre veien slik at det klakker på nytt, her må jeg fysisk rygge opp en bakke eller gi gass på flat vei. Da kommer det noen temmelig kraftige klakk i rask rekkefølge, så blir det stille.

Mulig det endrer seg etterhvert. Tror jeg vil ta med en tekniker på og demonstrere neste gang bilen skal inn. Det kan sikkert være en fordel mpt vindsus fra pakninger også :)

Voll1

Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Muffinman

"Utilgjengelig".

Hadde en klikking på P85`en. Her gjorde de et eller annet, strammet akslingene tror jeg de sa. Fort gjort. Da kom det vekk, men var tilbake etter 12-15.000km. Driveuniten er byttet siden den gang (for tredje gang). Har ikke kjørt bilen nok til å bestemme om det gjorde noen forskjell, men tenker å ta en runde når sommerdekkene kommer på.

Topic; lyden i 85D`en kan sammenlignes med at noen bruker en hammer og tapper på torpedoveggen. Kanskje.

GeirHM

Hei, skvatt når jeg så tittelen på denne tråden, for jeg har også plutselig fått en slik knakkelyd eller klakkelyd ved hurtig pådrag. Det virker som lyden kommer og går. Jeg får den av og til. På meg virker det som om lyden kommer fra foran på bilen, men det vet jeg ikke sikkert (selvfølgelig). Jeg synes lyden jeg hører minner både litt om den til elbiltralle og den til Voll1 bare at jeg har den i mindre porsjoner og kanskje først og fremst etter at bilen nettopp har vært startet opp ved første skarpe pådrag. Skrekk og gru. Bil = 85D (48 500km).

pej

Har samme på min 85D. Ikke så mye som på min gamle RWD, men det blir værre og værre. Mest forran. Tesla sa det skulle være sånn. Normal slitasje og slakk... Samme sa de om skinnsetene som er 6mnd gamle. Ser ut som en taxi fra 1986.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Bjoris

Dette syns jeg var skuffende info, det ser altså ut til at heller ikke dual drive og nye koblinger tåler belastningen over tid, når Tesla sier det skal være slik så syns jeg det vitner om at de er klarover at dette skjer og ikke er til å unngå...

TeslaK

Sitat fra: P85D på torsdag 17. mars 2016, klokken 08:20
Jeg har en tilsvarende lyd på min P85D. Når bilen har stått parkert og jeg kjører avgårde er det en klakkelyd som høres ved hardt pådrag. Lyden er tilsynelatende borte etter ett pådrag til neste gang bilen har vært parkert. Jeg har ikke forsøkt å rygge i motbakke..


Jeg hadde bilen inne for fix tidligere der jeg nevnte lyden kom fra venstre side foran. De byttet høyre drivaksel. Lyden forsvant ikke.
Jeg hadde bilen inne på ny nå og de skal nå prøve å bytte venstre fremre drivaksel. Delen var ikke inne, så det blir ny time en gang etter påske.

Har akkurat det samme på min P85D. Jeg har en teori om at det skyldes at luftfjæringen  går litt bananas når bilen går såpass mye opp foran under akselerasjon.. Skal prøve igjen når jeg får på sommer dekkene om det også skjer når bilen står i low
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA