Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt

Startet av EddySPalm, onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

EddySPalm

Sitat fra: tonykohn på søndag 06. august 2017, klokken 18:28
Hvilken dimensjon er det på nikkelstripene dine? Jeg synes det ser ut som du har noen flaskehalser i batteripakken din hvor veldig høy strøm går gjennom veldig lite nikkel, men det er mulig jeg misforstår hvordan du har konfigurert pakken.

Jeg er litt misunnelig på den motoren din. Den ser virkelig bra ut.

Heisann, veldig godt observert!
Nikkelstripsene tåler bare 5A kontinuerlig (0.1x8mm), og det vil gå 66A kontinuerlig over serieforbindelsene. Jeg har lagt opp cellene slik at jeg har minimum 4 celler som fører strøm i serie, men også så mye som 8 på et sted.
Der hvor det er 4 celler har jeg lagt 66A/5A/4celler=3.3≈4 strips oppå hverandre. Samme regnestykket har jeg gjort der det er henholdsvis 5, 6, 7 celler osv. Se bilde hvor jeg har regna ut (og runda opp) og bruker det som huskelapp når jeg står og sveiser :) Kanskje ikke veldig lett å forstå, men de tre nederste linjene er de jeg bruker som huskelapp for antall strips.

Jeg bygger kontinuerlig tykkere med strips mot de cellene som skal lede maks strøm over til neste rad med celler. Metoden har jeg fra ebikeschool.com sin e-bok med masse nyttige tips om hvordan å bygge sin egen batteripakke. Han har også masse gode youtubevideoer. Mye av det er veldig elementært, riktignok.


EddySPalm

Der kom jo det ikke-så-oppløftende svaret dere forutså, og som jeg fryktet, nemlig at batteripakka skal tilfredsstille de funksjonelle kravene til ECE100 og iso6469-1. De siterer kjøretøyforskriften direkte. Nå begynner altså en større jobb enn jeg hadde håpa jeg måtte gjennom.

Jeg får sette meg inn i gjeldende standarder i første omgang, og deretter virkelig sette meg i planleggings/tenkeboksen. Ønsk meg lykke til

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

elektrolux

Dessverre er den pragmatiske løsningen på slike umulige krav å aldri søke om godkjenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EddySPalm

Gode nyheter!

Fort etter jeg begynte å lese meg opp på ECE100 så jeg jo at den er myntet på kjøretøyklasse M og N (kjøretøy med fire hjul) og ikke L, eller mer spesifikt L1 som min scooter havner under. Jeg påpekte dette på en vennlig måte i et svar til trafikkstasjonen og ble ringt opp pronto. De var enige i at jeg hadde et veldig godt poeng og skulle ta det opp høyere opp i systemet. Kjøretøyforskriften sier jo generelt at "kjøretøy" som konverteres skal tilfredsstille krav i ECE100, så i bunn og grunn har vi i Norge krav til kjøretøyklasser som konverteres, som ikke vil ha noen krav i resten av EU. Litt "urettferdig", uten at jeg brukte det ordet i formuleringen min  ::)

Svaret de da fikk var at siden kjøretøyforskriften egentlig putter scooteren min under et regelverk som ikke egentlig er utarbeidet for den, så holder det for meg å få dokumentert av et elektrofirma med kompetanse om batterielektrisk drift at batteripakken er forsvarlig bygget. Fantastisk!

petersv

Yeay, grattis! Det var gode nyheter.

Veldig spennende prosjekt, følger spent med fortsettelsen.

elektrolux

Veldig bra. Kanskje du kan bane vei for at jeg kan få godkjent mine 3 hjulinger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EddySPalm

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. august 2017, klokken 07:32
Veldig bra. Kanskje du kan bane vei for at jeg kan få godkjent mine 3 hjulinger

Det ville vært en stor bonus :) Har funnet meg et firma på Lierstranda som vil være konsulent for meg og utarbeide en rapport som går gjennom batteripakka i detalj, med vurderinger hele veien og en konklusjon til slutt. Sannsynligvis faktisk litt overkill for biltilsynet, men da blir det gjort ordentlig. Håper ikke det blir for dyrt :)

EddySPalm

#38
Har skjedd en del siden sist. Har fått kjøpt inn kontaktor, "tennings"lås med nøkkel, et utvalg XT60/90-koblinger, vaieroperert giver til gassignal (så jeg kan beholde originale holker), dekk, DC-DC converter, bremsepedal for konvertering til hydraulisk brems og sikkert mer.
Foreløpig har kun DC-DC-converteren kommet, så nå har eg så mye på vei at jeg orker ikke tracke det engang.

Jeg har sveisa ferdig batteripakka (så godt som, mangler bare en serieforbindelse).
Jeg har laget meg et rom bak luka på høyre boble, der hvor man tidligere hadde tilgang på svinghjul/tennplate/tennplugg
Også er jeg godt i gang med å kopiere/lage min egen versjon av den svingarmen jeg posta et bilde av i første post.Jeg skulle så gjerne hatt festet til bakdemperen (det korte røret) sentralt på tynnplata som strekker seg bakover, så jeg kommer enten til å legge til to knekker på denne, eller bytte ut tynnplata med en rektangulær profil som tåler litt mer torsjon.
Bildene får tale litt for seg selv.

EddySPalm

Da har bremsepedalen kommet. Kjekk liten sak. Egentlig er det bare tatt utgangspunkt i en sprell ny pedal, designa en brakett som ligger utapå, borra et hull i støpegodset, og fått festa på en hovedsylinder og en miiiini ekspansjonstank. Men men, noen ting er det greit å betale seg ut av.


Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Hvordan etterfyller du den beholderen?

Ikke plass til den lenger oppe? Lenger Slange?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EddySPalm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. september 2017, klokken 08:25
Hvordan etterfyller du den beholderen?

Ikke plass til den lenger oppe? Lenger Slange?

Jeg løsner på en skrue så jeg kan holde beholderen i hånda. Med scooteren på støtta står den så skrått at tanken blir høyeste punkt om jeg bare holder den litt "fremover". Om jeg ikke ikke får nok rom til å helle i ordets rettmessige forstand så får jeg vel bruke ei oljekanne eller sprøyte :)

EddySPalm

Fått dekk på motoren, og har offisielt min egen hjemmelagde 60V batteripakke  8)


petersv

Gratulerer. Venter I spenning på bilder av hjul montert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA