Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har 400v 16a 3 fas - hvordan får jeg ladet en eGolf?

Startet av Kim-S, onsdag 16. mars 2016, klokken 09:59

« forrige - neste »

Kim-S

Har en rød 400v 16a 3 fas kontakt til Teslaen min, men får også en eGolf straks.

Hvordan kan jeg bruke denne flotte røde kontakten til å lade eGolfen? :)

Er det noen overganger e.l.?


Kim!

Torodd Stangeland

Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

MEM76

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Torodd Stangeland

Den jeg linket til, har en fase i hvert uttak. Virker og til å være veldig bra kvalitet.
Den siste bruker nok samme fasen på alle tre uttak. Og litt mer plastaktig...
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Johnny

Jeg synes overganger av denne typen er "hjalla".

Jeg synes denne er "overgangen", http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
er litt mer for "møblerte hjem" ;)
TMS og eGolf.

MEM76

Sitat fra: Torodd Stangeland på torsdag 17. mars 2016, klokken 19:55
Den siste bruker nok samme fasen på alle tre uttak.
Nei, ta å les produkt-infoen neste gang.


Litt mere seriøs oppsett, uten at det koster skjorta er:
To 3-fase ladepunkter som er stilt inn på lav effekt, den ene på 6A, og den andre på 10A. Du veklser bilene på hvilken som har dårligst tid. Med denne løsningen blir lade-effekten for Tesla blir 6A=4.1kW, 10A=6,9kW. Golf: 6A=1,4kW,10A=2,3kW.

Har du derimot penger å svi av, så er det også en 3-fase type 2 ladestasjon som deler på effekten på to kontakter. Golfen vil bare lade på den ene fasen, men første bil som er ferdig vil "gi" effekten til den andre bilen.

Sitat fra: Kim-S på onsdag 16. mars 2016, klokken 09:59
Hvordan kan jeg bruke denne flotte røde kontakten til å lade eGolfen? :)
Men skal du lade kun en bil av gangen, så kan du bruke den samme kabelen som du bruker på tesla-en, men du får da 3.6kW lading (ettersom Golf-en kun har 1-fase lading)
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

nofuelno

Sitat fra: Kim-S på onsdag 16. mars 2016, klokken 09:59
Har en rød 400v 16a 3 fas kontakt til Teslaen min, men får også en eGolf straks.

Hvordan kan jeg bruke denne flotte røde kontakten til å lade eGolfen? :)

Er det noen overganger e.l.?


Kim!
Den peneste overgangen er uten tvil denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader-type-2#product
Leveres da med rød industrikontakt ferdig påmontert tilførselskabelen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

#7
Smaken er som baken.

Selv syntes jeg både Zaptec og Ratio har truffet bra på design. Med Zaptec får du et framtidsrettet og utvid bart system med wifi og app etc etc, og som kan utnytte kursen til inntil 10 ladepunkt, mens med Ratio får du inntil 3 fase /11 kW lading av Tesla, og 3,6 kW ( Maks ) lading av e-Golf til en svært hyggelig pris.

Zaptec: http://www.zapcharger.com/

Ratio: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/charging-stations/type-2/ev-home-charger/for-use-at-32a-400v-3-phase/g+c+s+i+a

Monterer selvfølgelig på rødt stikk for plug and play løsning.

Aller enklest og rimeligst er likevel å bruke Tesla sin UMC direkte i stikket ditt, og bruke denne på begge bilene etter tur. Se bildet.

UMC kan parkeres i en slik holder mellom bruk: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/kabeltrommel-i-rustfritt-stal-med-type-2-dumm?tm=annet-utstyr


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Johnny

Nå har det blitt gjentatt to ganger her at Golfen kan lades med Tesla sin UMC. Jeg har faktisk aldri forsøkt, men lever i troen om at det ikke er mulig.
TMS og eGolf.

elektrolux

Dersom det ikke er mulig å lade e-Golf med Tesla UMC er en av disse bilene ikke bygget etter vedtatt standard. Noe som de selvsagt er.

Alle elbiler kan lades med alle ladekabler som følger vedtatt standard.

Akkurat som en på en bensinbil kan bruke bensin fra alle bensinstasjoner.

Husk at en ladekabel, eller ladestasjon kun er et mer eller mindre intelligent rele som overfører strømmen fra elnettet til bilens lader, og har en PWM modulator for styring av ladestyrken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Johnny

Tesla sin UMC avviker ganske mye fra vedtatt standard, og vil ikke lade en eGolf, som et praktisk forsøk nettopp beviste. Det vil si, teslakladden så ut til å ville være med på leken, men ikke bilen. Den ladet ikke!
TMS og eGolf.

elektrolux

Notert!

Synd, da det gir utfordringer når en har IT nett og vil ha noe som lader begge disse bilene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZOE

Zoeen min ville heller ikke lade med teslalader...
(På samme kurs var det tilkoblet en ratio 32A lader som ladet den som bare juling)

Trekkoppbil

Biltemas grenuttak:
Den har jeg ikke prøvd. Men foretrekker Biltema framfor Clas Ohlson.

Clas Ohlsons grenuttak:
Man kan lade 2 -3 biler samtidig med 1*16A til hver. Det har jeg erfaring med.
Scuko-støpselet blei 50 grader varmt når det står plugga i her, i en litt kjølig garasje.
Til sammenligning blei støpselet litt over 20 grader varmt, hvis det står i andre typer shukooverganger fra Biltema i samme garasje, som overgang fra enfase industrikontakt, så jeg stoler mer på Biltema.

Det er vel ikke så morsomt å lade Tesla på en fase, men med grenuttak kan det være en nødløsning.
Jeg ville heller hatt grenuttak til 3 stk enfase industrikontakt, enn til shcuko, men det har jeg ikke funnet.

Dersom golfen har enfaselikeretter, så holder det med en fase. Ellers kan du prøve å skaffe en 3-fase-evse, men da kan du lade bare en bil om gangen.

Med grennuttak blir det fort spindelvev av kabler i garasjen.

Tullebukk1

Jeg fikk heller ikke lada eGolf med min Tesla UMC. Sykt irriterende!

-Har ikke testa, vil eGolf kabelen lade teslaen? (TMX)
-Vil alle veggstasjoner lade begge? Wall charger også?

Hvis jeg går for en veggstasjon til en av dem, så må den funke på begge.
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA