Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får støt av Nissan Leaf

Startet av Victorian, fredag 11. mars 2016, klokken 20:29

« forrige - neste »

Victorian

Hver gang jeg går ut av min Nissan Leaf 2013 får jeg støt når jeg tar i dørkarmen. Det er en form for statisk utladning, jeg tror ikke det er farlig men det er en smule ubehagelig.

Har noen erfaringer med dette? Det skjer etter kjøring når jeg stopper bilen og går ut av den.

TB

Det mest vanlige er klær du har på - som kan bli statisk mot sete. Ved tørt vær blir det meir, fukt leder og gjer at det ikkje bygger opp like mykje elektroner.

Forsøk andre klær, evnt. behandling av sete med stoff som kan lede?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

BE

Hold i dørkarmen/vinduskarmen når du går ut av bilen, da slipper du det ubehagelige støtet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Og i fall du skulle være i tvil; det har ingenting med at Leaf er elektrisk å gjøre. Dette fenomenet kan man oppleve i de fleste biler. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rottert

Har hørt at en liten dusj med (utvannet?) skyllemiddel på setene gjør underverker mot statisk elektrisitet.
2014 Nissan Leaf Tekna

Einar_S

Nei for all del!

Du er jo ladet opp av statisitisk elektrisistet. Du må stikke fingeren i strøm(lighter)uttaket mens "tenningen" er på. Da vil du bli utladet, og strømmen vil gå over i bilens 12V batteri. Pass på å putte fingeren midt i uttaket mot kontaktpunktet i senter så du ikke kommer borti jord og kaster bort ladestrømmen!

Dette kan øke rekkvidden med flere nanometer om det blir gjort riktig.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

TB

.. og for å ta det videre, ved å montere inn ein Van der Graaf-maskin vil bilen aldri gå tom  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA