Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakevendende 12v problem

Startet av Martin Eden jr, torsdag 03. mars 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

nr1rayner

Tomt 12v er et "velkjent" problem på Leaf også, som mange av oss har vært borti av ukjente årsaker, gjerne har det blitt tomt over natta..

Hva er ladespenning på Soul? Holder den seg slik hele tiden?
På Leaf er det ca 14,4v i starten, men går ned til 12,9v.

På Leaf skal den lade 12v under forvarming selv om den ikke er plugget i.
Gjøres ikke det samme på Soul?

Det er vel ingen som helt konkret har funnet årsaken på Leafen, men mest sannsynlig er det en av disse modulene som electrolux er inne på, som ikke går i dvale.
På Leaf er det en svak høyfrekvent pipelyd, som skal slås av etter 1-2 min etter bilen er avslått.
Hos meg er problemet så sporadisk at det ikke er vits å sette seg ned og sjekke, det har skjedd 3 ganger nå på 1,5 år.. Vi vet jo alle at en slik feil aldri oppstår når man feilsøker etter den  :-\
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Svein Evensen

Min Soul ligger på 14,3-14,7.. Med hovedlys, varme i sete, varme i ratt påslått, så er laveste jeg har registrert 13,2

nr1rayner

Ligger den med ca 14v hele tiden?
Som nevnt lader jo Leafen også med det, men normalt sett, når det er litt varmt i været, kutter den ned til 12,9v etter ca 1 min.
Mistanken på Leaf er derfor at batteriet ikke holdes så toppladet som det burde, og undret derfor om det var samme "konstruksjonsfeil" på Soul..

Nå har vel ikke et toppladet batteri hjulpet de gangene jeg (og de andre Leaferne) har stått batteritørre, målte mitt til 3v alle ganger. Så der er det åpenbart noe som ikke slår seg av.

13,2v er jo egentlig temmelig lavt hvis den ønsker å ha 14v, noe som kanskje tyder på en underdimensjonert dc-dc ?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Svein Evensen

13,2 er bare i korte perioder... Stort sett 14,3...

jim_smyth

Ja de mente pulseringen i batteriet vårt kanskje var kortslutning. Kan være mange ting som du nevner og at soulene sliter av samme "eksterne" grunn. Kan jo også være soul elektronikk som gjør dette, men siden jeg er subjektiv mtp bilen så gir jeg ikke den skylden umiddelbart. Særlig når det er så sporadisk som 3ganger siste året,  2 ganger siste måneden uten sammenliknbare situasjoner.
Fått byttet batteri nå av Kia, også får vi se hva som skjer fremover.

Svein Evensen

Punkt 5: slått av bilen feil.
Punkt 6: Alle dører ikke skikkelig lukket.

madsskon

Tipper 90% av 12 volts "feil" skyldes punkt 5.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Dølen

Ser det snakkast om ei oppdatering på amerikanske forum som - så vidt eg skjønar - har relevans for 12v-ladinga:  Campaign/Safety Recall Notice:SA201 - SA201 PSEV LOW VoltAGE DC-DC CONVERTER

Er det - som med rattfeilen - slik at det vil ta tid før norske Kia-verkstadar/bileigarar får informasjon om dette, eller er denne oppdateringa allereie innebakt i dei oppdateringane som vert gjort i dag?

Stig-Arne

Sitat fra: madsskon på fredag 30. september 2016, klokken 21:41
Tipper 90% av 12 volts "feil" skyldes punkt 5.

Det stiller jeg meg skeptisk til.
Da man låser bilen, skal den gå i dvale uansett, det gjør iallefall min bil. Om bilen fortsatt er på, så vil den ikke være mulig å låse.

Det jeg tipper er at batteriet ikke holdes toppladet av bilen, har målt det til å kun ligge på 12,3 V, noe som er under halvladet.
I tillegg ved bruk av hurtiglader, så vil ikke batteriet ha like lang tid på å lade, enn om man bruker ladekladden som følger med. Da lading av 12 V batteriet kun foregår ved lading av hovedbatteriet.
I tillegg målte jeg ladestrømmen til kun 2 A, noe som er svært lite, og kun ment som vedlikeholdslading, så har man da svært mye småkjøring, så kan alt dette skape trøbbel for 12 V batteriet, på akkurat samme måte som en fossilbil

retina

Sitat fra: Fakur på tirsdag 20. september 2016, klokken 23:13
.....funnet at hvis bilen slås av med powerknappen mens girvelgeren står i noe annet enn P, og man så setter girvelgeren i P og forlater bilen, så høres en pipelyd i ca 10 sekunder. Når pipelyden slutter, og man tror alt er iorden, blir radio og hovedlys stående på.  Mulig dette kan forklare noen av tilfellene med tappet 12-volt. 
har skjedd med oss et par ganger. bilen blir umulig å slå av, og eneste vei ut som jeg har funnet er å koble ut 12v batteriet i 10 sekunder. Da nullstilles alt og det er mulig å sette igang igjen. Har også opplevd det om jeg starter bilen med ladekabel i - samme tiltak virker. (ja - jeg vet at det skal jeg ikke gjøre men av og til er det bare altfor tidlig en mandag morgen...)
Noen som har opplevd tilsvarerende og har kommentarer eller gode råd?
Chr
2008 - 2012 Buddycab - beste firmabil i markedet!
nå - gift med en Kia Soul  - smiler hver gang jeg får kjøre

Fakur

Har opplevd flere ganger nå at 12-voltsbatteriet har for lite spenning til at noe virker. Noen ganger kan det forklares, f.eks ved at bakluka har stått oppe et par minutter, andre ganger skjer det bare. Ser nok at det oftere skjer når setevarme har stått på. Jeg ordner problemet med et reservestartbatteri, men kona fikk støt som ung, og nekter derfor å bruke det. Siden kona bruker bilen mest blir dette litt ugreit, så jeg tok det opp med forhandler nå når bilen skulle til 30000 km-service. Soul EV-eksperten hos forhandleren kunne da fortelle at problemet trolig skyldes at vår bil opprinnelig var ment for det tyske markedet, og derfor lader 12-voltsbatteriet mindre enn bilene som var ment for det norske markedet. De sjekket 12-voltsbatteriet, som ble funnet iorden, og ga bilens datasystem en oppdatering som forhåpentlig skulle hjelpe.
Men nå skjedde det igjen, etter en 20 minutters biltur og 3 timer parkering var bilen død. Startet som vanlig med hjelpebatteriet og trillet hjem, ca 6 km nedoverbakke. Slo av bilen, og prøvde så å slå på etter et halvt sekund, men da var den død igjen.  Synes dette er dårlig!  Hvorfor blir ikke 12-voltsbatteriet prioritert framfor setevarme? Hvorfor gis det ikke noe varsel om at 12-voltsbatteriet nærmer seg minimum? Og når bilen har stått på lading hjemme og hovedbatteriet har 100% er 12-voltsbatteriet ikke fullt. Det ser jeg ved å sette på vanlig 12-voltslader, og da lades det i ca 1 time til. Hvorfor er det slik? Regner Kia med at 12-voltsbatteriet ikke har godt av å bli fulladet?
Ellers er bilen veldig bra, og det er mange interessante innlegg på denne tråden, men jeg føler at vi enda ikke har kommet til bunns i 12-voltsproblematikken. Kan det være noe i at problemene kommer hos biler ment for Tyskland?

retina

12v tomt igjen - død bil, men fulladet,  klar for hjemtur fra fjellet:
Bil sto på lading hele natta, og jeg satt den på varming en time før avgang - med ladekabel i.
Etter en halvtime merket jeg det først ved at jeg ikke fikk opp bakluka, deretter ved at feilmelding: "Brake failure - stop vehicle immidiately" kom opp på display, fulgt av en høy pipelyd. Ut med ladekabel, forsøk å starte - alt mørkt og dødt.
Ringte veihjelp som skulle komme en gang på eftan, og Kia som så at dette måtte jeg regne med når jeg varmet etter lading. En runde i hyttefeltet fikset en 12v booster, og mer skulle det ikke til for å komme igang igjen.
Det er sikkert en god teknisk grunn til at 12v lades ut under visse forhold, men det er rart å stå med en bil full av strøm som ikke starter fordi man mangler akkurat den lille input med 12v fra en boks... hvorfor finnes ikke den muligheten innebygd? 
2008 - 2012 Buddycab - beste firmabil i markedet!
nå - gift med en Kia Soul  - smiler hver gang jeg får kjøre

TB

#27
Virker som ein uheldig design at bruker skal klare å tappe ned 12 V batteri når bilen står på. Det er mulig Kia ingeniørene ikkje har tenkt over denne kombinasjon med varme igang, kombinert med lading? Pga. ladekabel står i vil bilen være sperra for å kunne bli kjørt. Det virkar som DC-DC starter først opp når bilen er klar til å bli kjørt.

Tilsvarende - når bil står til lading, men er av - så vil og DC-DC være aktiv.

Men, i denne "delvis på" modus, med varme på + ladekabel i er det ingen aktiv DC-DC. Eit varsel før bilen dør ville være enkelt. Er mulig det er varsel, men du ikkje var i bilen og kunne sjå dette? Det beste var om DC-DC er aktiv.


Produsentene kan lære litt av franske bilprodusenter. Erfaring frå 2007 modell C4 GP fossilbil, der vises det melding om "økomimodus" og alt lys, radio, vifte osv. slår seg av i god tid før 12V batteri blir tappa ned. Det einste som er mulig å ha på lenger enn ca 30 minutt er markeringslys, og nødblink. Kan ikkje lures ved å starte motor kort, 10 minutt med motor gir kun 5 minutt lys/radio osv. Upraktisk med tanke på å vente i bilen... men aldri tomt 12V.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Fakur

Tror 12-voltsproblemet må være veldig sammensatt. For å redusere sannsynligheten for at det skjer har vi nå sluttet å ha kupelys som går på når dørene åpnes, og er forsiktige med setevarmen. Har sluttet med forvarming, siden det var nevnt som mulig årsak tidligere i tråden. Når kona skal i butikken tør hun ikke slå bilen av, og får derfor heller ikke låst dørene. Vi har brukt ekstra lader til 12-volt. Likevel skjer det et par ganger i uka at bilen blir død, og det skjer gjerne etter en times kjøring, bare 2 sekunder etter at den er slått av, og før vi rekker å åpne ladeluka. Fram med boosteren igjen. Bilens oppførsel varierer veldig i disse tilfellene. Noen ganger kommer beskjeden om bremsefeil, noen ganger begynner hovedlysene å blinke. En gang kom tåkelyset på, selvom bryteren var av, og en gang kom en svak glød i bagasjeromslampa, selvom bakluka var helt lukket. Lampa slukket straks da boosteren ble koblet på. Hadde håpet problemene var slutt etter oppdatering ved 30000 km-service, men nå blir det stadig verre. Har bestilt time igjen, men tror egentlig verkstedet famler i blinde for å finne feilene. Begynner nesten å lure på om Nord-Koreanere har lagt inn en virus i Soulen. 

Rav4_EV

Utrolig hvar folk finner seg i. Hadde forlangt lånebil inntil feilen ble løst. Å skylde på at bilen har tyske spesifikasjoner er helt useriøst.

Har dere fått nytt 12 volts batteri underveis? Skal ikke mange utladinger på et blybatteri før det er ferdig.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA