Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

Gizmo

Tenker nøyaktig det samme - og ser ut til at Ioniq skal ha dette. I tillegg er det en koreansk video fra Jenju-messen som viser en funksjon som er sjokkerende om den skulle være opsjon i salgsbilene: Selvparkering (ikke bare parkeringshjelp).

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Stikkkontakt

Sitat fra: moby666 på torsdag 12. mai 2016, klokken 10:18
Rekkevidde og lademulighet har vært eGolf sitt største problem, så får de fikset det så kan den bli en mulig kandidat til ny elbil.

Utstyr jeg savner i eGolf er: bra lydanlegg, gode seter med elektrisk innstilling med minne, soltak/panorama, varme i ratt, kjøling i seter og en app som virker... Håper Ioniq har dette utstyret.

Bra er relativt. Jeg syns Dynaudio er "bra"
Gode seter er også relativt. Jeg syns "skinn vienna" er relativt gode. Det finnes bedre seter. Men veldig få bedre seter er laget i Asia. De er ikke elektrisk.
Appen har virket fint hos meg etter at jeg fikk den gratis for 2 nye år.

Uansett tror jeg insentivene til elbilkjøp i Tyskland kan føre til betydelig mer satsing på både e-Golf og andre tyske biler med lading. Det er derfor sannsynlig at facelift av Golf 7 vil bringe med seg en god del nyheter. Det er vel bl.a. bekreftet at e-Golf får AID som standard. Samt at den kommer med 9" Navi med gestestyring.

EspenM3

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:00
Sitat fra: moby666 på torsdag 12. mai 2016, klokken 10:18
Rekkevidde og lademulighet har vært eGolf sitt største problem, så får de fikset det så kan den bli en mulig kandidat til ny elbil.

Utstyr jeg savner i eGolf er: bra lydanlegg, gode seter med elektrisk innstilling med minne, soltak/panorama, varme i ratt, kjøling i seter og en app som virker... Håper Ioniq har dette utstyret.

Ioniq kommer nok med stort sett alt dette utstyret tilgjengelig. Bortsett fra minne på setene.

Bra er relativt. Jeg syns Dynaudio er "bra"
Gode seter er også relativt. Jeg syns "skinn vienna" er relativt gode. Det finnes bedre seter. Men veldig få bedre seter er laget i Asia. De er ikke elektrisk.
Appen har virket fint hos meg etter at jeg fikk den gratis for 2 nye år.

Uansett tror jeg insentivene til elbilkjøp i Tyskland kan føre til betydelig mer satsing på både e-Golf og andre tyske biler med lading. Det er derfor sannsynlig at facelift av Golf 7 vil bringe med seg en god del nyheter. Det er vel bl.a. bekreftet at e-Golf får AID som standard. Samt at den kommer med 9" Navi med gestestyring.

Gizmo

Jeg mener å ha sett minneknapper i noen av Ioniq-videoene. Men tror det var hybrid og koreansk versjon. Følger kanskje ikke over på europeisk el-versjon.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

EspenM3

Sitat fra: Gizmo på torsdag 12. mai 2016, klokken 21:49
Jeg mener å ha sett minneknapper i noen av Ioniq-videoene. Men tror det var hybrid og koreansk versjon. Følger kanskje ikke over på europeisk el-versjon.

Skal ikke si noe med 100% sikkerhet enda. Forhandlerne får vel full info om specs i begynnelsen av juni, så da da får man se. Men tviler på minnefunksjon på setene altså..

Gizmo

Ja, jeg er redd du har rett. De koreanske videoene viser både minnefunksjon og selvparkering, men ingen av delen er nevnt i noen av de europeiske eller amerikanske beskrivelsene av modellen - og det er vel en så vesentlig funksjon markedsføringsmessig at det vil være rart å ikke opplyse om det. Så kanskje det bare er på noen limited modeller i Korea. De kjørte en kampanje under den koreanske el-bilmessen der en hel øy er regulert til miljøtrafikk av myndighetene (om ikke regulert så i alle fall sterke insentiver). Kan hende dette var forbeholdt dem.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

EspenM3

Bilene som speces for USA bruker faktisk vanligvis å ha det meste som er på hjemmemarkedets biler, så de får nok memory om det er tilgjengelig. Så også som f.eks Blue Link, som vi mest sannsynlig aldri får.
https://www.hyundaiusa.com/bluelink/

TrondT

Dette kan bli en bestselger!
Tråden er så lang at dette er kanskje skrevet før, men dog.

http://www.dinside.no/935734/hyundai-ioniq-et-kinderegg

Ioniq
- ser bra ut
- er passe stor. Kan bli familiebil. Lenger enn Golf / Leaf (147 cm vs 427 / 445)
- Selve bilen er bygget av 53 prosent høyfast stål og aluminium
- tar for gitt at de kommer med bra batterier, ettersom de satser på denne bilen.

Dersom prisen blir bra, vil dette være en bra familiebil, motsetning til i3, Zoe, Kia og Ampera-e etc, som jeg finner for små.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Gnilre

Sitat fra: TrondT på søndag 22. mai 2016, klokken 12:55
Dette kan bli en bestselger!
Tråden er så lang at dette er kanskje skrevet før, men dog.

http://www.dinside.no/935734/hyundai-ioniq-et-kinderegg

Ioniq
- ser bra ut
- er passe stor. Kan bli familiebil. Lenger enn Golf / Leaf (147 cm vs 427 / 445)
- Selve bilen er bygget av 53 prosent høyfast stål og aluminium
- tar for gitt at de kommer med bra batterier, ettersom de satser på denne bilen.

Dersom prisen blir bra, vil dette være en bra familiebil, motsetning til i3, Zoe, Kia og Ampera-e etc, som jeg finner for små.
Bilen er super på alle områder, bortsett fra ett: batteriet er bare på 28 kWh.

Det ble tidlig spekulert på om batteriet til Ioniq var 45 kWh noe som jeg tror er hva som skal til for å gjøre en slik bil til en bestselger. Foreløbig venter jeg på en Opel Ampera-e med 60 kWh batteri. Men jeg "kansellerer" Ampera-e dersom det kommer en stasjonsvogn type Golf stasjonsvogn eller en litt stor kompaktbil som Ioniq med batteri i størrelsesorden 45-60 kWh.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Stikkkontakt

Sitat fra: Gnilre på søndag 22. mai 2016, klokken 14:45

Bilen er super på alle områder, bortsett fra ett: batteriet er bare på 28 kWh.

Helt enig.
Ioniq er en bil som størrelsesmessig er nr.1-bil, men batteriet diskvalifiserer den. Batteristørrelsen putter den i bås med dagens e-Golf og e-Golf med 36kwh er trolig i salg før første Ioniq har nådd norske kunder. Jeg tror Ioniq får det veldig tøft. Den burde hatt 40kwh for å matche størrelsessegmentet den plasserer seg i.
Om VW f.eks hadde laget en e-Passat med 25kwh tror jeg neppe den ville solgt i nærheten av e-Golf,rett og slett fordi det er "feil" med så lite batteri i en så stor bil.

ProsjektX

Sitat fra: EspenM3 på fredag 13. mai 2016, klokken 13:59
Sitat fra: Gizmo på torsdag 12. mai 2016, klokken 21:49
Jeg mener å ha sett minneknapper i noen av Ioniq-videoene. Men tror det var hybrid og koreansk versjon. Følger kanskje ikke over på europeisk el-versjon.

Skal ikke si noe med 100% sikkerhet enda. Forhandlerne får vel full info om specs i begynnelsen av juni, så da da får man se. Men tviler på minnefunksjon på setene altså..
I følge Hyundai USA er minnefunksjon en opsjon (helt nederst under "available", så sikkert det samme her:
https://www.hyundaiusa.com/ioniq
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

tutti

Hyundai har sagt opp alle avtaler med lokale forhandlere i Norge. De som har reservert risikerer å måte vente med bestillingene til nye forhandlere er på plass.

litt av et kaos dette her.

milander

ser fra en blog samt komentar på hegnars artikkel om ioniq at oppgitt bagasjerom er 440l

Kavorka

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 22. mai 2016, klokken 14:56
Sitat fra: Gnilre på søndag 22. mai 2016, klokken 14:45

Bilen er super på alle områder, bortsett fra ett: batteriet er bare på 28 kWh.

Helt enig.
Ioniq er en bil som størrelsesmessig er nr.1-bil, men batteriet diskvalifiserer den. Batteristørrelsen putter den i bås med dagens e-Golf og e-Golf med 36kwh er trolig i salg før første Ioniq har nådd norske kunder. Jeg tror Ioniq får det veldig tøft. Den burde hatt 40kwh for å matche størrelsessegmentet den plasserer seg i.
Om VW f.eks hadde laget en e-Passat med 25kwh tror jeg neppe den ville solgt i nærheten av e-Golf,rett og slett fordi det er "feil" med så lite batteri i en så stor bil.
Jeg er på utkikk etter en stor nr2 bil. Ionic møter altså behovet vi har.

Det markedet mangler er valgmuligheter, med et bredt spekter av volum og rekkevidde. Det virker som mange har en forventning om at det bare finnes en riktig elbil. Tilfeldigvis er det den de har behov for. :)

Håper Hyundai får på plass et ordentlig distribusjonsapparat og at prisen på denne modellen er ok!

EspenM3

Priser slippe i slutten av denne uken. Forhandlerapparatet blir nok mye som før, men det er nok noen små som forsvinner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA