Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

rullemann

Har reservert en Tesla model 3, men vurderer likevel å bytte ut mitt dieselmonster før den kommer. Helt stille om denne bilen, men er for meg fortsatt interessant. Noen som har hørt noe nytt?

Gnilre

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

moby666

Hvis du klarer deg med 15-20 mil + hurtiglader, så blir nok denne et veldig godt kjøp. Bilen ser ut som blir veldig romslig og et stort og brukbart bagasjerom. Kommer prisen på riktig side av 250 så tror jeg denne kommer til å selge godt. Har i dag en Kia Soul og er veldig fornøyd med denne, men den har noen mangler som Ioniq ser ut som fikser for eksempel:

- Lang rekkevidde på motorvei
- Carplay og Android Auto
- Stort bagasjerom
- Elektrisk seter med flere innstillinger
- Bra lydanlegg (Infinity)
- Adaptiv Cruisecontrol
- Sikkerhetssystemer
- App?




milander

Hvort stort bagasjerom tror dere det er snakk om? Sammenlignbart med leaf?

ElRune

I følge forhandler jeg har snakket med skal prisen begynne på ca 230 tusen, og en fullt utstyrt bil forventes å ligge på ca 265 tusen.

Spent på om bilen kommer med større batteri innen kort tid, med tanke på at e-Golf øker batteristørrelsen med 30% og i3 øker med 50%. Tror både Kia og Hyundai da må foreta seg noe, selv om Ioniq har bedre cw og henter en del der på motorveikjøring.
Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

milander

Det er jo bra om hyundai og nissan også får bedre rekkevidde. Men synes argumentet om at de må gjøre noe fordi golf får bedre rekkevidde er litt dårlig. 190km*1,3 = 247 :)

milander


EspenM3

Sitat fra: milander på mandag 25. april 2016, klokken 15:05
Synes bilen ser ganske stor ut.
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid3749314065001?bckey=AQ~~,AAAAAF4Psd4~,gwfEf1kv0CYO4ILKuLz7v4HHiQqEnHKq&bctid=4820356957001

Tror dette blir en veldig god konkurrent til alle el-bil aktørene bortsett fra Bolt / Ampera-e. i 2016/2017.

Bilen er romslig den. Aner ikke hvordan bagasjerommet er på el-utgaven, da jeg kun har sett hybridutgaven, men den var det iallefall veldig god plass i, både i baksetet og bagasjerommet.

THE

Det som er vist hittil, både av bilen og prisestimat tilsier at dette blir den mest praktiske elbilen på markedet, og til en veldig konkurransedyktig pris. Synd de ikke har klart å dytte inn et batteri med høyere kapasitet, da kunne det blitt en stor utfordrer til Ampere-e og Model3 også.

Skulle jeg kjøpt elbil nå, så hadde nok Ioniq stått først på lista over biler jeg ville kikke på og prøvekjøre. Jeg regner med valget hadde stått mellom Leaf 30kWh og Ioniq. Jeg synes Ioniq ser ut til å være mer praktisk enn Leaf, og rekkevidde vil vel i praksis bli ganske lik også, så stor sjanse for at Ioniq hadde gått seirende ut av duellen. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

milander

Fikk pris fra lokal forhandler for kjøp med levering i oktober. Normal versjon: tNOK 239, eksklusiv versjon: tNOK 269

moby666

Fikk du noe mer informasjon fra forhandler? Feks utstyr i de forskjellige modellene?


bno

#102
Synes overskriften står seg meget godt. Hvem vil kjøpe en 1st gen bil og sette seg i en early adopter situasjon i dag? Bilen fremstår mer og mer som en tullebil på linje med MB Electric.

milander

Vi har forskjellig bruksmønster. For meg er alle elektriske biler kun nr 2 biler.(Det vil de forbli fram til ladesystem er like utbrett som bensinstasjoner i distriktet) Som nr 2 bil som kun skal gå intercity, og til våre to nabobyer, 5-10mil unna benytter jeg aldri hurtiglader! Så for oss og mange andre fungerer MB electric utmerket! Det er den el-bilen som har best plass og er mest praktisk for barnefamilier!

Slik jeg ser det kan Hyundai Ioniq fint konkurrere med Chevy Bolt fordi Bolt i praksis ikke har bagasjerom. Det kan bety mere enn den ekstra rekkevidden for mange sitt bruksmønster!.

fiskeri

Tror ikke det blir problemer å få solgt Ioniq i Norge. Min egen Soul har en viktig svakhet: Bagasjerom. Dette ser mye bedre ut hos Ioniq'en. Der jeg bor, kommer jeg tur-retur Stavanger uten å lade, og Haugesund ligger bare et par mil unna. Bergen går også en vei uten å lade. For slike som meg (og min familie) ville Ioniq ha dekket de aller fleste reiser med bagasje; og da uten å måtte stoppe underveis for å lade. I tillegg gir vel Ioniq også et par mil ekstra rekkevidde sammenlignet med Soul'en. Dersom man i tillegg legger inn ladestopp, så har slike biler en meget god aksjonsradius. Virker også som om Ioniq legger seg på et prisnivå som gjør den potensielle kjøpergruppen større. Må legge til at begrepet "bagasje" er relativt, men at Ioniq der i alle fall har en fordel (sammenlignet med flere av konkurrentene). Rekkevidde er viktig, men mange vil se på helheten der brukevennlighet og pris kan være like viktige faktorer.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA