Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Opel Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 14. februar 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, men vi vil nok se prisstigning på alle biler etterhvert som vi må inne at kronen kommer til å være svak lenge. Men jeg er enig med deg at hvis Opel vil benytte sjansen til å få opp markedsandelen, så må de ha en attraktiv pris. Det jeg ikke helt "kjøpte", var at man ville vente med å fastsette pris til dollar var blitt billigere. Det forventer man ikke vil skje på lant tid.

Amoss

Sitat fra: TM på torsdag 26. mai 2016, klokken 14:13
Det jeg ikke helt "kjøpte", var at man ville vente med å fastsette pris til dollar var blitt billigere. Det forventer man ikke vil skje på lant tid.

Jeg oppfattet det slik at de ville vente med å fastsette pris til de visste mer om hvor USD/NOK ville være nærmere lanseringen. Og at de trodde/håpet på at kursutviklingen ville være gunstig for å få en så lav pris i NOK som mulig.

Selv tror/håper jeg på at oljeprisen vil stabilisere seg rundt der den er i dag (~50USD/fat) - langt over hva den var på det laveste, og at det vil tilsi en viss videre styrking av NOK. Ikke opp mot gamle høyder, men i alle fall stabilt med en kurs på under 8NOK/1USD. Men jeg er altså heller ikke noen finansanalytiker, observerer bare at "spådommene" fra ekspertene spriker.
Model S 85D

Trond.m

Sitat fra: pierre på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:20
Reserverte en Ampera-e i dag. Selger antydet en pris på 270.000, men de venter med nøyaktig pris da de forventer at norske kr styrker seg i forhold til dollar.
Ikke akkurat tegn til svekket dollar i øyeblikket ;-)

Counterpointer

Noen nevnte dobbel rekkevidde på Ampera-E mot Soul EV. Det tviler jeg på, men håper jeg slår til

nr1rayner

#64
Sett noen youtube-filmer av Chevy Bolt. Den er utstyr med J1772-pluggen. Under er det en liten kloss som er vanskelig å si hva er da lokket ikke er tatt av på noen av de filmene jeg har sett.
Det er i hvert fall ikke Chademo, det er den for liten til.. Men kanskje type2..

Med de lademulighetene type2 gir, hadde jeg nå forhåpninger om at den kommer med comboCCS eller hva det heter..
Men i det aller aller minste standard med 6,6kw på type1..
60kwh på 3,3kw tar laaaaang tid..

Men nå har vel også e-Golf J1772 i USA, men type2 her, så det er vel håp  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hansi

http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-ev-battery-pack-fast-charging-full-specs/

Klossen under er vel amerikansk Combo/CCS som er tilleggsutstyr i USA?
6,6kW lader mulig å få i USA. Man kan kanskje håpe på at den kommer med type2 11kW (eller 22kW) lader som også tar 6,6kW i Europa/Norge?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Magster

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. juni 2016, klokken 15:17
Noen nevnte dobbel rekkevidde på Ampera-E mot Soul EV. Det tviler jeg på, men håper jeg slår til

nr1rayner

@Magster Bolt/Ampera-e er visst bekreftet med 60 ja, den ligger sågar inne på jurassictest  :)
Leste en plass 54kwh tilgjengelig.

Hansi, en 11kw lader skal da vel (vitterlig) ta 3,3kw også, og ned i 6A 230V som blir ca 1,4kw...?
Regner med det er noe QC-greier ja, men den er virkelig ukjent for meg i tilfelle..
Har aldri sett en combo med type1 plugg øverst, men det finnes da sikkert det også..

Opel Ampera har visst J1772 i Norge, men den har jo "litt" mindre batteri.. Håper de bytter standard, vel egentlig kunne de vel strengt tatt hatt begge typer plugger? Type1+chademo og type2 combo..  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Counterpointer


kaiat

Angående CSS/Combo-plugg: Denne har Type 1 i USA og Type 2 i Europa. Bolt har selvsagt den amerikanske versjonen med Type 1, men Ampera-e vil nok ganske sikkert få Type 2-versjonen her i Europa.

timingbeltkiller

Bolt/Ampera-e versus Soul EV.

Soul har EPA range 93 miles = 150 km.
Bolt/A-e får neppe stort under 200 = 320, heller litt over.

Ser du på størrelse og form på de to bilene,
bør B/A-e være den mest "drifstoffgjerrige"
med unntak av ekstrem langsomkjøring
hvor vindfanget til Soul ikke virker inn negativt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Counterpointer

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:00
Bolt/Ampera-e versus Soul EV.

Soul har EPA range 93 miles = 150 km.
Bolt/A-e får neppe stort under 200 = 320, heller litt over.

Ser du på størrelse og form på de to bilene,
bør B/A-e være den mest "drifstoffgjerrige"
med unntak av ekstrem langsomkjøring
hvor vindfanget til Soul ikke virker inn negativt.
Det argumentet burde gjøre at Leaf hadde banket "mursteinen" Soul. Men det gjør den altså ikke.
EPA range på Soul er ikke representativ.

Magster

Men batteristørrelsen er det. Det er klart det er forskjell på biler når det gjelder strømforbruk, men forskjellene er ikke så store at en bil med 60kwh batteri, ikke skal kunne gå dobbelt så langt som en bil med 28kwh batteri, når de er biler i samme størrelse.

Counterpointer

Tallene dine er ikke helt riktige.
Usable er 27 mot 54 kWh,  faktisk størrelse er 30.5 mot 60 kWh
Alt burde tilsi dobbelt rekkevidde så der er vi enige

timingbeltkiller

Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juni 2016, klokken 09:36
EPA range på Soul er ikke representativ.
Giga lite sannsynlig EPA bommer mer på Soul enn på andre biler.

Rent bortsett fra produsentene medvirker til fastsettelsen av EPA.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA