Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygge elsykkelbatteri selv

Startet av jkirkebo, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

Trekkoppbil

På websidene til Postnord er det ikke enkelt å finne fram til noe Postcenter.

Her fant jeg en oversikt over postnummer hvor Poste Restante er tilgjengelig: http://www.posten.se/soktjanst/postnummersok/resultat.jspv?gatunamn=poste+restante&po=
Det er ikke oppgitt addresser til hentestedene. Her kan jeg søke på postnummer: http://www.postnord.se/sv/verktyg/sok/Sidor/hitta-servicestalle.aspx
Og jeg får fram denne:
PostNord Strömstad   Prästängsvägen 15-17   STRÖMSTAD

Men disse Poste Restante tjenestene gjelder vel kun for transportselskaper som bruker PostNord til utlevering?
Og når man bestiller varer, så kan det være vanskelig å vite om transportøren sender til Posten eller til helt andre.
Her fant jeg forresten en tjeneste i Strømstad: http://www.posterestantestromstad.no/priser.html

65lars

Jeg tror man trenger å dra til Stømstad, vandre rundt, ta tak i første smilende mennesket man møter der - og forklare situasjonen.  Det kan ta flere møter med bosettere i Strømstad.
Svensker - jeg elsker Sverige.

"Lite og godt, er et lykkelig lott".)

(Et Svensk Slagord, fra 1950 eller før.
Jeg kunne leggge til bilder, men regner med at de fleste som leser her - allerede...
:-)






Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Lenge siden oppdatering nå, det tok lang tid før resten av cellene kom og etterpå var jeg opptatt en ukes tid. Men nå er ihvertfall batteriet ferdig limt, sveiset og påloddet strømledningene (se bilde nr. 1). Jeg har forøvrig målt spenningen på alle cellene før innmontering, de lå alle på 3.697V til 3.701V. En forskjell på bare 4mV altså :)

BMS mangler ennå, men batteriet må jo testes ;) Pakket det derfor godt inn i bobleplast (bilde nr. 2) og ladet det opp til 52.6V (bilde nr. 3). Det tilsvarer litt under 4.05V per celle eller 80% SOC sånn circa. Det er dit jeg kommer til å lade det til hverdags, og så blir det ladet til 4.15V når jeg skal på lengre turer. Så lenge jeg begrenser ladespenningen er det uproblematisk å bruke det uten BMS, med godt balanserte celler er det ingen sjanse for at noen cellegrupper overstiger 4.20V når jeg lader til 52.6V. Styreenheten på sykkelen passer på at spenningen aldri kommer under 39V, som tilsvarer 3.00V per cellegruppe.

Batteriet fungerte upåklagelig under første test. Spenningen sank ikke under 48V ved 40A belastning, det er godt under 10% spenningfall ved tilnærmet full belastning. Klart godkjent.

Ved lading fra 3.7V til 4.05V gikk det forøvrig inn 12.6Ah på batteriet. Siden jeg sjelden vil bruke mer enn 8Ah kan det nok tenkes at jeg begrenser ladespenningen til 52V, eller 4.00V per cellegruppe. Da blir batteriet liggende og pendle mellom 3.8V og 4.0V per cellegruppe til hverdags. Det bør borge for et langt liv. I tillegg er 40A under halvparten av det cellene kan levere peak (som er 9*10A=90A for hele batteriet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Kult, hvilken styreenhet på sykkelen bruker du? Har du regnet på hva hele pakken har kostet deg i deler? Hvilken lader bruker du? Mange spørsmål ;)

Hvis du ikke har e Cycle Analyst fra ebikes.ca allerede anbefaler jeg den varmt.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:45
Kult, hvilken styreenhet på sykkelen bruker du? Har du regnet på hva hele pakken har kostet deg i deler? Hvilken lader bruker du? Mange spørsmål ;)

Hvis du ikke har e Cycle Analyst fra ebikes.ca allerede anbefaler jeg den varmt.

Styreenheten er en Cycle Analyst v3 og laderen en Cycle Satiator (også fra ebikes.ca).

Hva alt har kostet har jeg ikke regnet på, det er kjøpt inn gjennom flere år. Motoren foran og kontrolleren der er f.eks rundt 6 år gammel, mens bakmotoren kjøpte jeg nylig på "garasjesalg" hos ebikes.ca til 185 dollar (+165 dollar for kontroller).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#20
Mens jeg venter på BMSen til elsykkelbatteriet (er på vei med DHL) har jeg benyttet anledningen til å bygge batteri til fjernlyset på elsykkelen, en Rigid D2 Hyperspot 20W LED (5 grader spredning). Egentlig tenkte jeg å drive denne via en DC-DC (D2en tar 9-32V inn) fra hovedbatteri, men den viste seg å være følsom for støy så lyset forsvant med en gang motoren startet :(

Nåvel, å bygge et greit batteri til den er da ingen sak, og det er god plass i rammeveska.

Etter litt fundering falt jeg ned på 6s2p med 18650-celler. Greit med litt spenning siden det går raskere å lade opp og dessuten krever tynnere kabel (6s er 22.2v nominelt) men 6s er også maks av hva balanseladeren min klarer i slengen. 8s er for mye i forhold til tillatt innspenning på lykta. 7s kunne jeg brukt men 6s var mest praktisk. Kjøpte da de billigste cellene jeg fant på NKON i det øyeblikket:

http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-18650-b4-2600.html

Jeg ga bare €1,80 pr. stk, nå har de steget litt men andre celler er å få til et stykke under €2.Kostnaden min for 12 stk. ble €30,18 inkl. frakt. Det er godt under 350 kroners-grensa så pakken skled rett igjennom tollen uten ekstra kostnader.

For å montere de enkelt sammen kjøpte jeg en 200-pack med holdere som kan settes sammen hvordan man vil. Kjekt produkt, og 200 stk. kostet bare $12,28. Etter å ha punktsveiset sammen pakken med 7*0,15mm nikkel ble det som på det første bildet under.

Holdere: http://www.aliexpress.com/item/200Pcs-lot-18650-Battery-Holder-Bracket-Cylindrical-Bracket-18650-li-ionCell-Holder-Flameresistant-Safety-Anti-Vibration/32526707272.html

Deretter monterte jeg balanseringskabel (bilde nr. 2, hadde en liggende fra før) samt strømkabel (16AWG silikonisolert med 30A Anderson Powerpole) og BMS (bilde 3). BMSen ga jeg $9,96 for, dvs. det var da 2 stk. Så da har jeg en til et annet prosjekt ;)

BMS: http://www.aliexpress.com/item/2PCS-alot-3S-TO-6S-BMS-PCM-li-ion-battery-protection-board-electric-sprayer-battery-protection/32370393547.html

Etterpå ble batteriet pakket inn i 2mm tykk skumplast og tapet med duct-tape (bilde 4). Til slutt en finish med krympestrømpe (bilde 5). Den kostet meg $8,59 for 3 meter, da har jeg masse til overs til senere bruk.

Krympestrømpe: http://www.aliexpress.com/item/PVC-Heat-Shrink-Tubing-135mm-Diameter-85mm-New-High-Quality-Color-Selectable/32603101637.html

Pakken ferdig er da på 22,2V nominelt og 5,2Ah. Til sammen 115Wh, men jeg lader til maks 4,05V og lader den ikke helt ut så det blir omkring 90Wh utnyttbart noe som gir meg drøye 4 timers brukstid. Mao. behøver jeg neppe å lade oftere enn en gang i uka i vinterhalvåret ;) Ladingen gjør jeg med samme lader som brukes til hovedbatteriet (en Cycle Satiator), den er fullt programmerbar med forskjellige profiler og PC-tilkobling.

Et par ganger i året kommer jeg til å koble pakken til balanserningsladeren (en BC168) og sjekke at alle cellegruppene er i balanse (og evt. balansere den om de ikke er det). BMS kan også balansere men da må pakken lades til 4,20V og det ønsker jeg ikke. BMSen blir derfor kun brukt som en ren beskyttelse om overopplading og -utlading.

Totalt kom alt jeg kjøpte inn på ca. 550 kroner men da har jeg masse holdere, krympestrømpe og en BMS til overs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Flott at du legger ut så masse nyttig info med linker og priser jkirkebo  :)
Jeg hadde i grunnen slått fra meg å lage egne batteripakker, men med info fra deg blir det mye lettere å lage dem selv!
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

ozelot

Kult å se slike prosjekt :)


Flott at du legger ved masse bilder så andre kan følge etter\lære av det du gjør. Blir så mye enklere\billigere for oss andre som også vil lage egne batterier istedenfor å betale blodpris i butikken ;)

65lars

Ja, ytterst fascinerende, takk!  Jeg trenger en ny hobby til vinteren (etter at sommerhobbyen - en gammel trebåt uten el-anlegg - er ferdig) - og det du driver med her er en Inspirasjon, og vil være en flott utfordring, se om man kan holde de gamle hjernecellene "ladet" fremover!   :)
Trilling, bestilt KIA

FlyByFun

Slutter meg til skrytet av de over. Veldig kjekt å se bilder og beskrivelser av byggingen, samt linker til de forskjellige delene som er brukt. Holder på med et el-sykkelprosjekt selv og har lyst å bygge mitt eget batteri, men blir nok å kjøpe det første batteriet ferdig, for så å bygge neste selv. Blir nok ikke noe å spare på å bygge batteriet selv når jeg må investere i en punktsveiser, men vil gjøre det mest fordi jeg har lyst og kan skreddersy batteriet til formålet. Dessuten gir det alltid en god følelse å ha laget ting selv, og man blir rikere på kunnskap og ferdigheter.

jkirkebo

Sitat fra: FlyByFun på tirsdag 03. mai 2016, klokken 02:23
Slutter meg til skrytet av de over. Veldig kjekt å se bilder og beskrivelser av byggingen, samt linker til de forskjellige delene som er brukt. Holder på med et el-sykkelprosjekt selv og har lyst å bygge mitt eget batteri, men blir nok å kjøpe det første batteriet ferdig, for så å bygge neste selv. Blir nok ikke noe å spare på å bygge batteriet selv når jeg må investere i en punktsveiser, men vil gjøre det mest fordi jeg har lyst og kan skreddersy batteriet til formålet. Dessuten gir det alltid en god følelse å ha laget ting selv, og man blir rikere på kunnskap og ferdigheter.

Jeg har dessverre ikke fått gjort ferdig denne tråden, men BMSen har ihverfall ankommet og jeg skal montere den så snart jeg får tid. Må bare bli ferdig med oppussingen av spisestuen først ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Noe nytt å melde her? Vi venter i spenning ;)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 19. juni 2016, klokken 22:16
Noe nytt å melde her? Vi venter i spenning ;)

Beklager, har vært opptatt med oppussing og ferie så jeg har ikke fått tid til å ordne resten. Skal fikse det så snart jeg rekker ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Kjenner til det med at tida ikke strekker til ;)

Olee

Hvis det er noen som vil låne utstyr til å lage sitt eget batteri er det bare å sende meg en PM. Holder til i Bergensområdet. Kan også gjøre jobben hvis du vet hva du vil ha :) Har en del celler igjen fra forrige kjøp hvis noen er interessert i det også :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA