Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinforbruket

Startet av Niff123, tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32

« forrige - neste »

hanspvik

Kjørte akkurat strekket Melhus (utenfor Trondheim) - Molde. Splitter ny 2016 Instyle+ modell.

Fullastet bil, to voksne og ett barn i bilen. -2 til +2 grader ute. Tomt batteri ved avreise. 20-22 grader på klimaanlegget under hele turen. 3 stopp i løpet av turen på bensinstasjoner etc. For det meste "snill" kjøring, men også korte sekvenser med hardere akselerasjon, og hastigheter i 90+ over lengre strekker.
Resultat 0,77 liter på mila.

erik e

Målt/Ekte forbruk eller "lest" av i bilen?  Ekte er som regel ca 5-10% høyere. Men det er jo ikke så galt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hanspvik

Lest av i displayet.
Har du noen kilde med tanke på at reelt forbruk er 5-10% høyere enn målt?
Ville være interessant lesestoff. (Og egentlig ikke helt greit..)

erik e

Har vel hatt ca. 10 biler med forbruksmåler.  Alle har ca 5-10%  denne "feil" marginen.  Som en hastighetsmåler som viser noe høyere hastighet enn virkelig hastighet.   "Sånn" er det, ref.alle biltester og bilforum.   Fabrikant oppgir vel forbruk på 0,19 L/10km .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

 :+1:
Kjørte Trondheim-Tynset-Trondheim i går. Fire fotballspillere med i bilen.
Det var sommervarme på tur til, rundt 20 grader. Opphenting og avlevering av spillere på tur/retur ga distanse totalt 370km.
Startet fulladet. Kom frem med forbruk 0,54. Ladet på GK sin lader på Tynset i 135 minutter mens fotballkampen gikk (Fikk 6,99kWt sier lader, og pris 16.88) og manglet ca 20% fra fulladet før hjemveg.
Kjøligere (11 grader og litt regn på deler av veg hjemmover).
Endte på samlet forbruk 0,51 i bensin og omlag 15kWt strøm. Det er jeg godt fornøyd med.

Det går vistnok 3 liter bensin for å lade fullt et nytt batteri. 10 kWt omtrent. Dvs 0,33 liter pr kWt.
De 6,99 jeg fikk via GK lader til 16.88 skulle da tilsvare 2,3 liter bensin, til verdi omlag 30 kroner. Å saktelade på GK lønner seg, dog snakk om 10-15 kroner.
En tilsvarende Fortumstolpe med 1 krone minuttet er "ruin" i forhold. Jeg ladet i 135 minuutter, slik at det skulle ha kostet 135, eller 19 kroner kWt. Natulig vis helt uaktuelt.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Chrian

Kjøpte en 2015 Instyle+ i Oslo som jeg kjørte til Bergen forrige uke. En person og fire vinterhjul i bilen. Startet med fullt batteri og eco mode, den gikk da på strøm til Sollihøgda før batteriet var tomt.
Forbruksmåler ble nullstilt da batteriet var tomt og farten var stort sett fartsgrense + 5-10 km/t. Tørre veier hele strekningen ga ett forbruk på 0,57 l/mil noe jeg mener er bra for en bil av denne størrelsen.

Til daglig kjører jeg sjelden over 40-50 km uten lademuligheter så bensinmotor har ikke vært brukt etter turen over fjellet, perfekt bil til mitt bruksmønster.

knutin

Hei.

Fikk min 2014 instyle+ for ei ukes tid siden. Godt fornøyd så langt, har ambisjoner om å komme ned på 0,6 l/mil?? Blir stort sett småkjøring til/fra jobb (ca 5 km en vei) etc og et par-tre turer til hytta i måneden, 40 km en vei.

Uansett alt blir bedre en forbruket på min 2005 Outlander med 2,4 liters motor, 160 hk og automat. Den ligger på omlag 1,3 l/mil med kjøremønstret som beskrevet over...  ;D

aaa3

Sitat fra: knutin på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:20
Hei.

Fikk min 2014 instyle+ for ei ukes tid siden. Godt fornøyd så langt, har ambisjoner om å komme ned på 0,6 l/mil?? Blir stort sett småkjøring til/fra jobb (ca 5 km en vei) etc og et par-tre turer til hytta i måneden, 40 km en vei.

Uansett alt blir bedre en forbruket på min 2005 Outlander med 2,4 liters motor, 160 hk og automat. Den ligger på omlag 1,3 l/mil med kjøremønstret som beskrevet over...  ;D
Med det kjøremønsteret kan du komme ned i 0,3-0,4 l/mil i langstidsgjennomsnitt.

Bjornlon

Kiel - Wittenberg ca 430 km med stort sett Autobahn men noe landevei. Endte på 7.7 l/ 100 km. 49 % EV. 4 personer og full bil. Bedre enn med min forrige diesel C4 Grand Picasso - den gikk på 8.0. B4-5 i nedover, ACC så langt mulig. Charge i hastigheter over 120. Ellers normalstilling. Brukte EV i byene.

Fikk noen rare blikk fra fotgjengere som nok ikke forventet en elektrisk SUV. El og hybrid er sjelden vare. Så en annen PHEV, svenske på tur til Kiel.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

Phev S Edition

Jeg sliter med å måle bensinforbruket over tid da jeg har oppdaget at bilen nullstiller gjennomsnittsmåleren på bensinforbruket. Jeg har gått inn i settings på bilen og stilt inn at en må gjøre dette manuelt. Men når jeg startet bilen igjen har den stilt seg selv på automatisk, og nullstilles forbruket etter at bilen har stått stille noen timer. Jeg har også prøvd å stille inn på manuell på MMCS, men her også går den tilbake til automatisk når jeg skrur av og på bilen. Hvordan løse dette? Gjør jeg noe feil, eller er det et software-problem?

aaa3

Jeg har gitt opp dette.
Uansett vises det her et teoretisk, beregnet bensinforbruk. Faktisk bensinforbruk måler du best ved å logge bensinfyllingene og beregne selv.
Mitt faktiske forbruk etter drøye 3 år og 50000 km er 0,41 l/mil  :D

Chrian

Jeg bruker trip B og nullstiller denne hver gang jeg fyller bensin, får da en noenlunde oversikt over forbruk.
Har etter to måneder med denne funnet ut at stigninger med hastighet på 60-70km/t uten strøm på batteriet gir ett høyt forbruk. Motoren går da på ett svært høyt turtall for å lage strøm til el motor. Så snart hastigheten passerer 70 og bensinmotor driver hjulene direkte avtar forbruket markant. Bruker derfor save knappen ofte på litt lengre turer når hastigheten ligger jevnt over 70 slik at jeg kan bruke strøm når hastigheten er under 70.

Svk

Kunne tenkt meg en slik. Men blir litt skeptisk når jeg leser dette. Min 7seter hybrid som ikke er plug in. Bruker 4-5dl på langtur

aaa3

Jeg får ofte høre slikt. "Min XX diesel bruker jo bare 0,5 l/mil. På langtur."
Men har du logget alt drivstofforbruket? Over et helt år, f.eks.? Fosil-biler bruker mest på småkjøring, lite på langkjøring. Med PHEV er det omvendt. Kjøremønsteret er avgjørende.
Jeg har et sammensatt kjøremønster, og har logget et totalt, gjennomsnittlig bensinforbruk på 0,41 l/mil. Gjennomsnitt over 3 år.
Andre har rapportert lavere forbruk, kommer som sagt an på kjøremønster.

leafnor

Når jeg regner om kWt forbrukt til bensin gjennom at det går 3 liter for å lade 10kWt til bilens batteri, er forbruket 0,63 l/mil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA