Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinforbruket

Startet av Niff123, tirsdag 09. februar 2016, klokken 05:32

« forrige - neste »

Niff123

Etter 8000 km med variert kjøring kan bensinforbruket beskrives slik ved fornuftig bruk av gasspedalen:
Lokalkjøring sommerhalvåret   0
Lokalkjøring vinterhalvåret       0,2
Langkjøring beskjeden fart.      0,5
Langkjøring en del motorvei.    0,7

Ved langkjøring betyr hastigheten dvs. luftmotstanden mer for forbruket enn man først tenker seg.

aaa3

#1
Jeg (vi) har kjørt ca. 30.000 km på snart 22 måneder, variert kjøring. 180 km til hytta, lader ikke underveis, lader på hytta. Noen turer dit med henger. 60 km til jobb, lader fullt der.
Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk (alle fyllinger logget) på 0,4 l/mil. Det er bra det!
Vi har også en Toyota Aygo - det er vel noe av det minste man får. Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk for den er 0,44 l/mil.
Husk at når kameraten med Audi e.l. diesel skryter av 0,4-0,5 l/mil, så måler han bare langkjøring!
Reelle gjennomsnittsforbruk kan dere se her: http://www.spritmonitor.de/

ABW

Skuffet eier av demokjørt Instyle+ 2016 mod.

Vi har hatt bilen i 2 uker nå, kjørt ca. 100km, kun tur/retur jobb, ca. 5km en vei.
Vi full lader bilen hver natt og forvarmer 30min før vi starter på jobb. Ved kjøring har vi brukt moderat med strøm til varmekilder for å få forbruket mest mulig ned. Rolig kjørestil i 30 og 50 soner.
Forbruk på 1,2l/mil.

Temperatur har i perioden logget på 1+ - 4-.

Hva gjør vi feil?

Lest mange innlegg på forumet her, hvor det virker at alle andre har helt annen erfaring.

Min forventning før vi fikk bilen var at denne type kjøring skulle ligge på 0,1-0,3 på vinteren.

Tok i dag kontakt med selger ang. dette, de kunne ikke skjønne det helt og skulle diskutere internt og gi meg tilbakemelding etter helgen. Ikke usannsynelig at de tar bilen inn i følge selger.

Noen med lignende erfaring?

Niff123

Det synes utrolig. Jeg tror bare jeg ville klart det forbruket med iskald bil, ingen forvarming, 25 grader innstilling, ac på, gassen i bånn osv. og neppe da heller. Ditt estimat synes realistisk.

Jarle Herseth

Hei vi har kjørt 300km med vår,og forbruket går mere å mere ned begynte med 1,2lpr mil men det synker nå er vi nede i o.28lpr mil.Null ut telleren så skal det bli annerledes etterhvert tror jeg da,er helt fersk jeg også.

erik e

Noe som er viktig. Hvor lang tid tar disse 5 km. Kø?  Måle forbruk på bare slike turer blir vel noe galt.   Jeg snakket med en kar som syntes bilen brukte mye bensin, han fylte for 100,- kr hver kveld. Ja ja,hvor langt og lenge kjører du . Nja,?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ABW

Ingen kø, si maks 10 min med stopp i bhage og skole. All vår kjøring i ukedagene er slik kjøring, så skjønner ikke at det skal være feil å måle slik kjøring.
Mange helger er ikke bilen vår i bruk i det hele, så det er stort sett slik kjøring vi har.
Derfor vi valgte plugg-inn kontra noe annet...

Hadde samme bil på prøve før vi kjøpte den, da var det mer langkjøring, ca. 150km på en dag med et forbruk på 0,65. Det var som forventet ihht. kjøring.

elbilist sørvest

Interressant å lese om forbruket på Outlanderen her. Jeg vurderer selv nå å bytte ut vår Zafira med 120hk diesel med en ny Outlander hybrid. Er usikker på et par ting  som kanskje noen her kan svare på. Vi har ett kjøremønster som hovedsaklig er til og fra jobb (hver vei ca 22km uten lading) altså 44km totalt hver dag. I tilegg  vil den bli brukt til en og annen langtur i året. En eller to ganger i året med campingvogn, er veldig usikker på hvordan den takler å dra campingvogn i lengre strekk, over fjelloverganger og opptil 50 mil pr dag. Vil dette bli for krevende montro?
Med et slikt bruksmønster som beskrevet her, er det fornuftig å satse på en Outlander hybrid? Har prøvekjørt en, og vi likte svært godt konseptet og bilen.

Niff123

Mitt anslag: du kommer til jobb med tilnærmet 0 i forbruk bortsett fra dagene med sprengkulde. Hjemover går det fra batteri til bensin. Jeg tipper et snitt i året på 0,2 hvis du forvarmer osv. Langkjøring 0,7, men med campingvogn blir det sikkert en del mer. Skal jeg tippe 1,0, men kjøring med campingvogn har vel andre konkret erfaring med.

elbilist sørvest

Takk for nyttig svar. Det høres ut som greie tall det. Forbruket ved å trekke camp. vogn vil nok sikkert passere literen,  men det er vel strengt tatt ikke så veldig viktig da dette er noe som kun er aktuelt en gang og to i året. Det viktige er om bilen er kraftig nok til å trekke ei vogn på 1400kg etter seg opp bakkar og berg fra Vestlandet til svenskegrensen. At man kan kjøre på folkevis og holde sånn noenlunde trafikken, noe jeg fint gjør i dag med 120hk diesel. Noen som har erfaring med å trekke last etter seg med en sånn bil?

ellvand

Har hatt min siden november og er veldig fornøyd. Det forbruket du beskriver høres rart ut. Sikkert et dumt spørsmål men husk at måleren viser liter/100km. Mange som jeg har hatt med i bilen som har kommentert at måleren viser 1,2 som egentlig da er 0,12 L/mil.

ABW

Joda, jeg leser av rett. Torsdag nullstilte jeg, har nå forbruk på 20liter/100km.
Fortsatt kun småkjøring.
Barteriet tappes maks 30% ila. en dag, så batteriet har lang rekkevidde enda (sikkert ikke så rart siden bensinmotoren går nesten hele tiden).

Men nå skal det sies at i går var det 10- og kaldtstart på bilen, så denne gangen kan jeg skjønne at den har brukt litt.

erik e

Tips: Fyll tanken,null tripptelleren . Kjør til tanken er nesten tom,regn ut forbruk. Tenk over hvordan kjøring du har hatt.  Oppgitt forbruk er vel 0,19.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Niff123

Forslaget til Erik er godt, men med ditt antydede kjøremønster vil det vel gå uker. Alternativt forslag: slå av ac (snøkrystallknappen), sett innetemperatur på 16 grader, fullad, forvarm 1/2 time, kjør en hyggelig søndagstur på totalt 40 km. Øk innetemperaturen gradvis til ønsket komfort. Med -10 ute bør du nok ende på et forbruk på rundt 0,2. Med varmegrader ute bør du være nær null. Er du fortsatt nærmere 1,0 er noe feil. Er andre som har hatt bilen en stund enig i mine tall?

ABW

Test gjennomført   :)

4-, ikke fullt batteri grunnet en liten tur tidligere på dagen, forvarming 30 min, kjørt 33,6km med et forbruk på 0,27.

Låg på 0,03 helt frem til 27km, da var batteriet tomt så bensinmotoren startet.

Kjørt temp rimelig raskt opp på 20 grader i kupe, så fort jeg prøvde 21 startet bensinmotoren og stoppet igjen når jeg gikk ned til 20 grader. Prøvde dette noen gang ila. de første 10km.

Takk for gode råd, skal bli artig å se hvor lavt vi klarer å holde den til jobb til uken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA