Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk

Startet av bosonic, mandag 08. februar 2016, klokken 23:21

« forrige - neste »

bosonic

Hallo alle tesla eiere.
Model S er jo en elbil i særklasse på mer enn en måte.

Det jeg er mest opptatt av er bilens effektivitet og dermed dens forbruk.
En slektning av meg fortalte at da han hadde kjørt 7000km viste bilen et snittforbruk på 1,7 kWh/mil.
Bilen ble kjørt som en helt vanlig bil, uten forsøk på å spare strøm, korte og lange turer, med og uten passasjerer...
Dette er jo ganske oppsiktsvekkende lave tall, spesielt med henblikk på bilen "høye" vekt (ca 2000kg?)


Hva er forbruket når du bruker bilen på småturer, i 50 / 60 / 70 sone?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

tho

#1
Det er vanvittig mye variabler som virker inn på forbruket. Spesielt på småturer! For eksempel har temperatur veldig mye å si, om du starter fra oppvarmet garasje eller ikke, om veibanen er våt, hva slags dekk du har, om du har range mode (batterivarmer) på eller av osv. Jeg kjører til og fra jobb, ca 8km. Selv med noenlunde oppvarmet garasje både hjemme og på jobb ligger jeg rundt 240wh/km (range mode av) nå i vinter mens på sommeren ligger jeg på 180wh/km. (19" dekk)

Er vanskelig å få noe fornuftige tall på småturer.

Når det er sagt.
Vekt har relativt lite å si, du får jo igjen mye av den energien du brukte på å akselere når du de-akselerer (Regen). Det som virker inn mest er dekkfriksjon og luftmotstand. Naturlig nok er dekkfriksjon høyere med tung bil, men ikke så mye som en skulle tro. Luftmotstand går opp veldig mye med fart.


https://www.youtube.com/watch?v=Z5W4LJ5zL9g
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

o.b.lix

Dessuten vil flatt landskap gi lavere snitt, nye jevn asfalt gi mindre rullemotstand etc.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Salvesen

Om han har dette i gjennomsnitt på 7000km er han en sinke! Jeg har rundt 2.7 etter 3000. Dette er dog vinterstid og med pirelli dekk som vistnok har høy rullemotstand. Men tror aldri jeg har hatt 170 engang, foruten i nedoverbakke..

Tviler på at han kjører normalt med slike tall.

denne er jo fin

https://www.youtube.com/watch?v=iwW7Xzxln1I
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Trustno1

#4
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:05
Om han har dette i gjennomsnitt på 7000km er han en sinke! Jeg har rundt 2.7 etter 3000. Dette er dog vinterstid og med pirelli dekk som vistnok har høy rullemotstand. Men tror aldri jeg har hatt 170 engang, foruten i nedoverbakke..

Tviler på at han kjører normalt med slike tall.

Dette var jo en relativt bastant uttalelse uten å vite detaljer om kjøremønsteret til vedkommende. Man kan like gjerne ytre at du kjører som ett svin når du ligger på 2,7


Personlig så kan jeg støtte hva som har blitt nevnt tidligere, mitt forbruk på P85D ligger på rundt 1,8 på sommeren og 2,3 på vinteren. Ca 50/50 fordelt mellom landevei og motorvei.

Forøvrig har jeg hatt forbruk ned på 1,5 til 1,6 tallet på fine sommerdager med optimale forhold.

bakskj

#5
Min S85 har 212 i snittforbruk etter 2 år og 41.000 km. Pendler moss-oslo med utelukkende bruk av venstrefila.
Sommertid ligger det som regel rundt 185 og vinterstid 230.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Kristian O

Min erfaring er at småturer, ca 10- 15 km i 60 sone enkelt kan kjøres med veldig lavt forbruk. Har fleire ganger gjort slike turer med forbruk på ca 160. Viktigste faktor ser ut til å være føre. Tørr, fin vei er viktigere enn utetemperatur.
Snittforbruk etter ca 50k er 187 på vår bil (2014 S85).
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Salvesen

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:25
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:05
Om han har dette i gjennomsnitt på 7000km er han en sinke! Jeg har rundt 2.7 etter 3000. Dette er dog vinterstid og med pirelli dekk som vistnok har høy rullemotstand. Men tror aldri jeg har hatt 170 engang, foruten i nedoverbakke..

Tviler på at han kjører normalt med slike tall.

Dette var jo en relativt bastant uttalelse uten å vite detaljer om kjøremønsteret til vedkommende. Man kan like gjerne ytre at du kjører som ett svin når du ligger på 2,7


Personlig så kan jeg støtte hva som har blitt nevnt tidligere, mitt forbruk på P85D ligger på rundt 1,8 på sommeren og 2,3 på vinteren. Ca 50/50 fordelt mellom landevei og motorvei.

Forøvrig har jeg hatt forbruk ned på 1,5 til 1,6 tallet på fine sommerdager med optimale forhold.

Så du tror det er mulig å ha 170 som totalt gjennomsnitt ved normal bruk?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Brede

Jeg har selv hatt snitt på 174 over 6000km så det er godt mulig i en finværsperiode sommerstid med kjøring på de rette veiene.
Mulig jeg kjørte litt med fokus på forbruk, men samtidig så kjører jeg på 21" og med RWD så jeg vil tro at slike tall er lett oppnåelige med andre konfigurasjoner.

Snittet ligger likevel på 206 etter snart 40.000km, vinteren sørger for det..

Salvesen

Sitat fra: Brede på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:22
Jeg har selv hatt snitt på 174 over 6000km så det er godt mulig i en finværsperiode sommerstid med kjøring på de rette veiene.
Mulig jeg kjørte litt med fokus på forbruk, men samtidig så kjører jeg på 21" og med RWD så jeg vil tro at slike tall er lett oppnåelige med andre konfigurasjoner.

Snittet ligger likevel på 206 etter snart 40.000km, vinteren sørger for det..

Klart en kan kjøre i 30 ned til spania og ha ett fantastisk tall å vise til, men slik jeg forstår TS har brukeren kjørt 7000km med bilen totalt og forbruket er på 170, og jeg tenker at dette er nå på vinterstid og ikke at dette var en samtale for 6 måneder siden.


Det blir uansett feil å si at tesla har ett snitt forbruk på 170, det kan man jo fint se ut i fra postene over. Det er langt i fra.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

turfsurf

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:41
Min erfaring er at småturer, ca 10- 15 km i 60 sone enkelt kan kjøres med veldig lavt forbruk. Har fleire ganger gjort slike turer med forbruk på ca 160. Viktigste faktor ser ut til å være føre. Tørr, fin vei er viktigere enn utetemperatur.

Føre, vind, fart og temperatur er alle viktige faktorer i forbruk. Du greier temmelig sikkert ikke 160Wh/km i forbruk på korte turer hvis det er minus 15 grader, range mode av, og starter med kald bil og har varmeapparatet på 20+. Om sommeren er det null problem, med gode vindforhold så har jeg kjørt slike korte turer med forbruk under 140Wh/km.



Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trustno1

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:29
Sitat fra: Brede på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:22
Jeg har selv hatt snitt på 174 over 6000km så det er godt mulig i en finværsperiode sommerstid med kjøring på de rette veiene.
Mulig jeg kjørte litt med fokus på forbruk, men samtidig så kjører jeg på 21" og med RWD så jeg vil tro at slike tall er lett oppnåelige med andre konfigurasjoner.

Snittet ligger likevel på 206 etter snart 40.000km, vinteren sørger for det..

Klart en kan kjøre i 30 ned til spania og ha ett fantastisk tall å vise til, men slik jeg forstår TS har brukeren kjørt 7000km med bilen totalt og forbruket er på 170, og jeg tenker at dette er nå på vinterstid og ikke at dette var en samtale for 6 måneder siden.


Det blir uansett feil å si at tesla har ett snitt forbruk på 170, det kan man jo fint se ut i fra postene over. Det er langt i fra.

Det var derfor jeg poengterte at man ikke kunne uttale seg om kjørestil når man ikke kjenner detaljene. For alt vi vet så kan trådstarter ha pratet med denne slektningen for en stund siden og tallene gjelder for fjor sommer.

Uansett hva som er tilfellet så tjener det vel ingen hensikt å komme med fornærmelser bare pga noen har hatt ett lavt forbrukstall?

Salvesen

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:48
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:29
Sitat fra: Brede på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:22
Jeg har selv hatt snitt på 174 over 6000km så det er godt mulig i en finværsperiode sommerstid med kjøring på de rette veiene.
Mulig jeg kjørte litt med fokus på forbruk, men samtidig så kjører jeg på 21" og med RWD så jeg vil tro at slike tall er lett oppnåelige med andre konfigurasjoner.

Snittet ligger likevel på 206 etter snart 40.000km, vinteren sørger for det..

Klart en kan kjøre i 30 ned til spania og ha ett fantastisk tall å vise til, men slik jeg forstår TS har brukeren kjørt 7000km med bilen totalt og forbruket er på 170, og jeg tenker at dette er nå på vinterstid og ikke at dette var en samtale for 6 måneder siden.


Det blir uansett feil å si at tesla har ett snitt forbruk på 170, det kan man jo fint se ut i fra postene over. Det er langt i fra.

Det var derfor jeg poengterte at man ikke kunne uttale seg om kjørestil når man ikke kjenner detaljene. For alt vi vet så kan trådstarter ha pratet med denne slektningen for en stund siden og tallene gjelder for fjor sommer.

Uansett hva som er tilfellet så tjener det vel ingen hensikt å komme med fornærmelser bare pga noen har hatt ett lavt forbrukstall?

Er vell ingen fornermelse om en er en sinke? Det er vell en kjørestil. Poenget var at det tallet ikke er reelt for normalkjøring, ja en kan oppnå det men igjennom året vill en nok ligge en god del unna det tallet totaltsett.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:30
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:41
Min erfaring er at småturer, ca 10- 15 km i 60 sone enkelt kan kjøres med veldig lavt forbruk. Har fleire ganger gjort slike turer med forbruk på ca 160. Viktigste faktor ser ut til å være føre. Tørr, fin vei er viktigere enn utetemperatur.

Føre, vind, fart og temperatur er alle viktige faktorer i forbruk. Du greier temmelig sikkert ikke 160Wh/km i forbruk på korte turer hvis det er minus 15 grader, range mode av, og starter med kald bil og har varmeapparatet på 20+. Om sommeren er det null problem, med gode vindforhold så har jeg kjørt slike korte turer med forbruk under 140Wh/km.
Føre og vind har man liten sjans til å påvirke. Temperatur kan man redusere konsekvensen av, range mode kan man bruke med fornuft. Har du range mode av på en kort tur med kald bil så har du 6kW ekstra til å varme batteriet som er omtrent heilt bortkasta.
En stor del av mine turer om vinteren starter umiddelbart etter lading, og med forvarma bil. Da har utetemperatur og range mode mindre betydning, men føre har fortsatt mykje å sei.

Om du starter med kald bil (batteri), range mode av så trur eg du slit med forbruk under 140 på en kort tur. Selvfølgelig forutsatt start / stopp ca like høgt over havet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

bosonic

Tusen takk for alle svar.
I utgangspunktet var jeg på jakt etter forbruk "sommerstid" da det er effektiviteten i bilens fremdriftsystem som jeg er opptatt av.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA