Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan og hvor dyr bil kjørte dere før dere kjøpte Tesla?

Startet av havardhm, mandag 08. februar 2016, klokken 22:23

« forrige - neste »

havardhm

Hei!

Vet ikke hva slags bil folk hadde i hvordan prisklasse, men for min del er det å kjøpe en Tesla en omtrent dobbelt så dyr investering i bil enn jeg vanligvis ville vurdert.

Har dere regnet mye på kostnader man sparer opp mot merkostnad i finansiering?
Finnes det argumenter for eller i mot som jeg kanskje ikke har tenkt på?
Hva slags verditap/gevinst har dere kalkulert eller forberedt dere på?

'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

tho

hehe gikk fra Toyota iQ til Telsa P85 jeg ;D

Jeg hadde penger til bilen uten finansiering og det var et himla godt kjøp. Jeg tror nok ikke det er noe å spare på å bruke dobbelt så mye på en elbil. En får veldig mye bensin og bompenger for 300-400k. Verditapet kan en ikke regne som veldig mye mindre enn en fossil bil i samme prisklasse heller. Du skal kjøre helt hinsides mye for at det skal lønne seg. Jeg må innrømme at utgiftbesparelser ikke ble vurdert engang, det var vanvittig ytelse som ble avgjørende ;D ( 8km til jobb og en bomring monner ikke akkurat mye  ::) )
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

o.b.lix

Sitat fra: havardhm på mandag 08. februar 2016, klokken 22:23
Finnes det argumenter for eller i mot som jeg kanskje ikke har tenkt på?
Hva slags verditap/gevinst har dere kalkulert eller forberedt dere på?

Rent økonomisk ble Tesla vurdert mot ny 2/3-seter dieselbil berlingo som jobb-bil. I mitt tilfelle ble innkjøp/avskrivning + drivstoff likt på disse bilene, Tesla avskrives over 8 år (=garantitid på batteri og drivverk), Berlingo over 5 år. Kjører 40.000 i jobb årlig. Når prisen er lik, er det ikke vanskelig å velge den mest komfortable og sikreste (ikke minst er dette viktig) løsningen.

Så kommer bompengebesparing, men dette er høyst midlertidig regner jeg med.

På toppen kunne denne erstatte familiebilen, en eldre mercedes suv, så turer til hytte, famile og ferie er nå "gratis". Pendlerbil til kona er en ny leaf som koster det samme i banklån som hun brukte på diesel pr måned til mercedes.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Salvesen

Mine to siste biler har vært fra bmw(1 serie, 5 serie), dette har vært to forferdelige investeringer både med tanke på verditap, drivstoffutgifter og vedlikehold. Jeg har hatt lyst på elbil siden jeg fikk lappen, men da jeg bodde i Stavanger på tidspunktet og var student hadde jeg bare råd til de som kanskje ville ta meg over f jorden på en god dag. Når Tesla kom var jeg solgt, men jeg var også redd for å kjøpe en helt ny bil så jeg avventet, selv om det var tøft. Så i utgangspunktet hadde jeg nok kjøpt en tesla uansett, men her er det som er så digg med bilen økonomisk:
-Verditap har vært ekstremt lavt om en ser fra start
-Vedlikeholds kost ser ut til å ligge på ett lavt nivå
-Drivstoff koster så og si ingenting
-Andre goder vill forsvinnne, men enn så lenge er jo dette også "gratis".

Betalte ca 250' mer for tesla'en enn sist bil, rente utgifter går opp i opp med ting nevnt over. Lett.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Skoda superb STV kjøpt brukt for 415k og solgt for 320k. Ingen illusjon om at det lønnser seg å eie en Tesla istenenfor selv om valutakurseffekten har gjort bilholdet svært rimelig så langt. Forsikringen på Teslaen koster ca 4k mer, sparer årsavgiften og ca 8k i året på drivstoff og ca 6k på bompenger og noen veldig få hundrelapper på parkering så basparelsen på slikt blir ikke allverden for min del.

Jeg har hatt biler under garanti stort sett og ennå ikke hatt uforutsette utgifter utover å bytte frontlys på den første skodaen min (kostet 3000) og bytte batteri på den samme bilen (kostet en tusenlapp).

Torgard

Jeg hadde Skoda Superb 2012 modell, kjøpt ny for 412'. Solgte denne etter nesten 4 år for 250'.  Tenkte å bytte til den nye Skoda Superben som kom i høst. Denne ville (før evt rabatt) koster mellom 450'- 470' kr. Så begynte jeg å tenke på om elbil (les: Tesla) kunne erstatte denne som eneste bil. Tenkte da brukt, så det er ikke helt sammenliknbart. Fant etterhvert ut at jeg skulle gå for dette, og endte med en brukt 85 for 520'. Differanse ble da ca 50'-70' kr. Jeg hadde på Skodaen 1500 kr i diesel og 500 kr i bom pr mnd, så jeg fant ut at det ville spares inn etter ca 3 år. Strøm utlegg for meg er veldig lavt (ca 100 kr mnd+) grunnet borettslag. Enn så lenge. Bom gratis enn så lenge. Vi klarer oss med kun denne bilen (2 barn med barneseter). Forhåndsbetalt service 4 år. Endte med en 85 fra des 13 med alt unntatt barneseter og elektrisk innfellbare speil. 38000 km (5000 på ny DU). Og er veldig fornøyd!

Torgard

Dulle76

Bytter snart ut min 2005 RAV4 diesel med TMS85D, og regner med å gå i pluss...
Kjører ca 30' i året, bruker pr dd ca 2.500 i diesel i mnd, samt ca 1.500 i bompenger..og ufattelig mye mer i reperasjoner..
(grunnen til at jeg går i pluss er at det er leieboerens husleie som skal betale for bilen, da dette er en inntekt vi ikke har hatt tidligere... :D )
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

weld77


Trustno1

Jeg hadde en RX8 som var rimelig tørst. Kjører rundt 40k i året, og tanket nok for 60-70lapper i året med den, samt endel annet vedlikehold knyttet til wankel så kunne man nok regne rundt 100k/år i driftskostnader.

For min del var businesscasen ganske grei, regner med P85D'n er spart inn i løpet av 5-6år

Diravi

Sitat fra: havardhm på mandag 08. februar 2016, klokken 22:23
Hei!

Vet ikke hva slags bil folk hadde i hvordan prisklasse, men for min del er det å kjøpe en Tesla en omtrent dobbelt så dyr investering i bil enn jeg vanligvis ville vurdert.

Har dere regnet mye på kostnader man sparer opp mot merkostnad i finansiering?
Finnes det argumenter for eller i mot som jeg kanskje ikke har tenkt på?
Hva slags verditap/gevinst har dere kalkulert eller forberedt dere på?

Jeg tror nok at et mer relevant spørsmål er hvor mye penger er du villig til å bruke per måned på bil. Punktum. Som du ser er det mange her inne som har hatt både dyre og billige biler før - både i drift og i innkjøp. Det varierer.

Jeg pleier å regne verditap, rentekostnader minus rentefradrag, drivstoff, dekk, forsikring, årsavgift, service, og evt. deler som ikke dekkes av garanti, samt avgifter for bom/ferge/parkering for fossilbiler, og ta et snitt av dette for fem år. Avdrag lån settes lik forventet avskriving (snitt for fem år, delt på tolv) slik at det er en og samme størrelse for ditt regnestykke. Skal du være fancy kan du justere beregningen av rentekostnadene med et fradrag for inflasjon.

Avskriving for Tesla har vært svært moderat siden den ble lansert i det norske markedet, under 10 % per år de første årene er det flere melder om. Men det er nok i hovedsak på grunn av stadige prisstigninger pga dollarkursen, og den utviklingen går nok ikke inn i himmelen. Etter hvert må man forvente et verditap på linje med andre store og dyre biler, altså relativt høyt, og høyere jo mer utstyr du har lesset den ned med. Mot slutten av femårsperioden vil det også være stor usikkerhet om verditapet fordi elbilmarkedet er i rask utvikling og vi ikke kjenner nivået på offentlige virkemidler lenger enn til 2017.

Summa summarum er det ikke urealistisk å forvente en månedlig kostnad på et sted rundt 10 000 om du tar høyde for alt dette, og selvsagt avhengig av hvilken Model S og hvilket kjøremønster, forsikringskostnader for deg personlig etc. Så er det et spørsmål om du er villig til å legge pengene i bil.

For meg kom regnestykket noe lavere, fordi jeg bestilte for tre prisoppganger siden og drar nytte av lavt verditap de første par årene, og fordi jeg bestilte en litt rimeligere utgave.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hemi

Dyreste bilen jeg kjøpte ny var vel 1.4 mill ca... og var verdt 539.000 etter 3 år og 3 mnd og hadde da rulla 68000km, så.. mercedes blir det neppe igjen, de andre har vært mer moderate i 500-800k klassen og mer moderat tap, har en jeg bare tapte 100k på.

Regner med at tesla min P85D taper seg 100.000 i året, og betaler /avskriver den med litt mer enn det, om det anslaget holder er jeg happy nok, sparer 4-5.000 i fuel i mnd og sitter da med ganske lite tap på si 5000ish i mnd.

Kjører ca 20.000 i året. all strøm er gratis og har 0 kost der.

All parkering og bomring dekkes av jobben, så har ikke noen fordel av det, men jeg får jo da fordel da det er penger spart på firma  og økt overskudd.

christianhau


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA