Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85kwh ikke lengre tilgjengelig

Startet av Tesla-man, mandag 08. februar 2016, klokken 02:03

« forrige - neste »

Tesla-man

Borte fra konfiguratoren.  Blir spennende å se hvordan dette slår ut på brukte 85'ere.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

lunitiks

Hehe ja. Blir reaksjonen:
"Løp og kjøp, eksotisk vare!" / "Fett, en samlerbil"

eller

"Hvorfor er bilen ikke tilgjengelig? Var det feil på den? Mener å huske at avisa skrev om hestekrefter. Blir det vanskelig å finne reservedeler?"

eller

"... *gjesp* ... Skjønner ikke hva en "kWh" er uansett"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

85kWh pakken finnes enda. Er den Tesla kaller 90. 85 pakka var bare 81 kwh ;D

Ser ikke hvorfor det skulle gå ut mye utover bruktprisene nå som en ny koster så mye mer. Hadde prisene vært det samme eller bare litt mer hadde man helt klart merket en nedgang i bruktprisen på 85 modellene.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jazzwheel


Teslanewbie

#4
og 85kwh batteriet har bare 81kwh ser ut som nå...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26589.0.html
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Da er vel 90-batteriet rundt 85kWh da?

Rekkevidden er vel som lovet, men man har jo markedsført batteriene med kapasitet. Det betyr i prinsippet at man inntil nå skulle ha 20k+ ekstra for å levere det som 85kWh-kundene trodde de fikk? Merkelige at de har valgt å gjøre det på denne måten. Tror ikke de ville solgt en eneste bil mindre om de hadde markedsført den som 80 eller 81kWh. En hensikt kunne kanskje være å skape en tilsynelatende større forskjell mellom innstegsmodellen (40)60kWh og 85kWh, og dermed få flere til å velge sistnevnte? Er jo det samme som ble gjort med akselerasjonstidene til P85D.

81-4kWh beskyttelse skulle bli 77kWh tilgjengelig til kjøring. Det stemmer jo veldig bra med hyper-milingen til bb hvor de fikk ut 76,5kWh. Da hadde ikke bilen stoppet enda.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. februar 2016, klokken 14:27
Da er vel 90-batteriet rundt 85kWh da?

Rekkevidden er vel som lovet, men man har jo markedsført batteriene med kapasitet. Det betyr i prinsippet at man inntil nå skulle ha 20k+ ekstra for å levere det som 85kWh-kundene trodde de fikk? Merkelige at de har valgt å gjøre det på denne måten. Tror ikke de ville solgt en eneste bil mindre om de hadde markedsført den som 80 eller 81kWh. En hensikt kunne kanskje være å skape en tilsynelatende større forskjell mellom innstegsmodellen (40)60kWh og 85kWh, og dermed få flere til å velge sistnevnte? Er jo det samme som ble gjort med akselerasjonstidene til P85D.

81-4kWh beskyttelse skulle bli 77kWh tilgjengelig til kjøring. Det stemmer jo veldig bra med hyper-milingen til bb hvor de fikk ut 76,5kWh. Da hadde ikke bilen stoppet enda.

Ny storm under oppseiling ? Ikke bra etter P85D fadesen ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

#7
Sitat fra: Muffinman på mandag 08. februar 2016, klokken 14:27
Da er vel 90-batteriet rundt 85kWh da?

Rekkevidden er vel som lovet, men man har jo markedsført batteriene med kapasitet. Det betyr i prinsippet at man inntil nå skulle ha 20k+ ekstra for å levere det som 85kWh-kundene trodde de fikk? Merkelige at de har valgt å gjøre det på denne måten. Tror ikke de ville solgt en eneste bil mindre om de hadde markedsført den som 80 eller 81kWh. En hensikt kunne kanskje være å skape en tilsynelatende større forskjell mellom innstegsmodellen (40)60kWh og 85kWh, og dermed få flere til å velge sistnevnte? Er jo det samme som ble gjort med akselerasjonstidene til P85D.

81-4kWh beskyttelse skulle bli 77kWh tilgjengelig til kjøring. Det stemmer jo veldig bra med hyper-milingen til bb hvor de fikk ut 76,5kWh. Da hadde ikke bilen stoppet enda.

Stemmer nok at 90 pakken er ca 85 kWh.

Her er fra "koden" i bilen at "85" batteriet er 76.4 kWh + 4 kWh buffer. Selv gidder jeg ikke bry med stort mer lengre enn at alle Tesla sine tall må man ta med 2.2 tonn salt. Ja grunnen var helt sikkert for å selge flere 85 siden forskjellen så større ut mot 60 kWh batteriet som faktisk leverer de 60 som lovet eller 59.8 for å være helt nøyaktig.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

turfsurf

Hm, når vi fikk vår 85D oppga den 408km typical. Kjørte jeg med 186Wh/km i snitt så telte typical gjennværende ned til 0 likt med kjørt lengde. Dvs ca 76kWh ned til null. Mener du da at "under null buffer" + brick protection til sammen er 5kWh? De fleste som har kjørt under null kommer vel ett par mil (vet det har variert en del), dvs 2-4kWh. Da er det ikke mye igjen til brick protection.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cookie Monster

#11
Det som det spekuleres i på den saken på TMC forumet er at det rett å slett bare er km gjettingen som bommer litt. Altså er 0 km ikke noe igjen sånn egentlig, men noen har kunnet kjøre litt under 0 km siden den har bommet på estimatet og ikke minst at man kjører veldig forsiktig da. Dette fikk jo Bjørn erfare at den stoppet på 0 km og er også noen som har opplevd at bilen har stoppet når det enda er noen km igjen.

Til syvende og sist er det BMS som bestemmer når det er stopp ved å overvåke hvor mange volt cellene har og km igjen er bare et godt estimat som er rundt 97-98% nøyaktig :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

fortoggale

Tror ikke dette er lurt Tesla. Dere kryster sitronen litt vel hardt. Tvinge kunder å gå fra 85 kwt til 90, og fjerne den rimeligere bakhjulsdrevne bilen er lite generøst.

Dette smaker litt slik jeg kjente det da jeg prøvde å legge inn litt større minne i min iPhone. Leverandøren vet best....

Mitt tips er å slutte med dette. Kunder liker ikke å bli umyndiggjordt. Trofaste kunder ser man når det er andre alternativer i markedet. Bruk derfor tiden nå til å dyrke den lojaliteten dere trenger om noen år.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Cookie Monster

#13
Forstår godt at de tar bort "85" og erstatter den med "90". Alt for liten forskjell til å forsette å tilby to batteripakker som koster mer å lagerføre/tilby siden det er enklere å ha færre pakker. Men de skulle kunne ha tilbudt det til samme pris som før siden kostnaden er nok ganske så lik mistenker jeg.

Angående RWD går nok den bort for at de ikke solgte nok av det til at de gidder å tilby det lengre. Var nok de færreste som velger den største pakken men samtidig ønsker å beholde det billig med å velge rwd. Da legger de like gjerne på dual motor også. Så blir heller 70 med rwd et budsjett alternativ.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Salvesen

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. februar 2016, klokken 15:46
Det som det spekuleres i på den saken på TMC forumet er at det rett å slett bare er km gjettingen som bommer litt. Altså er 0 km ikke noe igjen sånn egentlig, men noen har kunnet kjøre litt under 0 km siden den har bommet på estimatet og ikke minst at man kjører veldig forsiktig da. Dette fikk jo Bjørn erfare at den stoppet på 0 km og er også noen som har opplevd at bilen har stoppet når det enda er noen km igjen.

Til syvende og sist er det BMS som bestemmer når det er stopp ved å overvåke hvor mange volt cellene har og km igjen er bare et godt estimat som er rundt 97-98% nøyaktig :)

Dette er veldig normalt ja, altså å bomme på estimatet. Slik at når en når 0 er en faktisk ikke på null. Dette kan man se på mobiler og andre ting som går på batterier. Dette beregnes jo ut i fra kurver gitt av leverandør(panasonic?) og målte verdier i bilen, begge har feilmarginer og i tillegg eldres ikke alt likt osv. Så jeg synes det høres ut som en god hypotese :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA