Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"About 20% smaller..."

Startet av lunitiks, søndag 07. februar 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

lunitiks

Elon Musk har tweetet at Model 3 vil bli "our smaller and lower cost sedan"

Videre har Musk uttalt "It's meant to be sort of a smaller version of the Model S."
(Intervjuet ligger på YouTube med tittel "StartmeupHK Venture Forum - Elon Musk on Entrepreneurship and Innovation", med uttalelsen kl. 11:40.)

Endelig har blitt sagt at Model 3 vil bli ca. 20 % mindre enn MS. Dette er temmelig signifikant. Etter min mening bør ikke Tesla redusere på høyden, da denne allerede er lav nok i MS. Siden MS har relativt gigantisk bagasjeplass, så velger jeg å tro at de kutter i lengden (frunk/trunk space).

Hva tenker folket?

Jeg har fotoshoppet en kjapp sketsj av hva ca. - 20% betyr i lengdereduksjon. (Se under.) Nå blir selvfølgelig dette litt awkward dimensjoner p.g.a. at alt er nedskalert i lengderetningen, også dekkene. Men det gir en viss pekepinn
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mrm

Tror ikke du trenger korte den ned så mye i lengden.  (blir vel bare 4 meter i ditt eksempel).

Model S er nesten 2 meter bred og 5 meter lang, ca 10kvm.
Hvis du beholder høyden, holder det vel å redusere ca 10% på bredde og lengde, til ca 1.8 x 4.5,  8.1 kvm, ca 20% mindre volum?
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

#3
Støtter det mrm sa om størrelsen.

Sitat fra: lunitiks på søndag 07. februar 2016, klokken 08:42
Videre har Musk uttalt "It's meant to be sort of a smaller version of the Model S."
(Intervjuet ligger på YouTube med tittel "StartmeupHK Venture Forum - Elon Musk on Entrepreneurship and Innovation", med uttalelsen kl. 11:40.)

Tror ikke du skal ta denne uttalelsen for bokstavelig. Han har kommet med flere til dels selv-motsiende uttalelser om hvordan TM3 kommer til å bli. Som f.eks. bla. at den ikke skal ligne på noen annen bil (noe som altså ikke stemmer med at den skal være en krympet TMS).

Dersom man tar med litt mer av hva han sa enn kun det sitatet du trakk frem så kommer det også klart frem at han IKKE mener bilen vil se ut som en mindre versjon av Model S. Tvert i mot sier han at han ikke kan si noe om hvordan den vil se ut, men at man i mer generelle termer kan se på den som en mindre versjon av Model S. Jeg tolker det som "5 dører liftback/fastback sedan med 5 seter, RWD med dualmotor AWD option og batteriet under gulvet". Med andre ord ikke en 2/3 dørers kupe/kabriolet/stasjonsvogn/SUV/CUV/roadster etc...

Edit: Link til nevnte spørsmål og svar:
https://www.youtube.com/watch?v=pIRqB5iqWA8&t=11m22s
Model S 85D

SabreMan

Jeg håper på en noe smalere og kortere bil med nok takhøyde i baksetet for en gjennomsnittlig voksen.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

OlaM

Sitat fra: SabreMan på mandag 08. februar 2016, klokken 12:47
Jeg håper på en noe smalere og kortere bil med nok takhøyde i baksetet for en gjennomsnittlig voksen.

Enig. En eller annen form for crossover hatchback er det jeg ønsker meg. Den blir vel kortet ned i en av endene. For eksempel ville det jo funket fint med passelig stor frunk + lite bagasjerom men med nedleggbare bakseter. Motsatt konfig ville kanskje blitt den uvanlige layouten som de har hintet om, altså veldig kort panser uten lagringplass, men romslig bak. Uansett vil jeg ha vanlige dører med mekaniske håndtak...
'21 3LR

lunitiks

Elon Musk på gårdagens på Q4'15 Financial Results Q&A Conference Call (10.2.2016):

"The Model 3, being a sedan, is about 20 % lighter [*kunstpause*] and actually quite a bit less complex to manufacture than the Model S."


"They [Model S and Model 3] are different market segments.

As much as BMW 7-series and 5-series are different market segments than the 3-series.

You should think of the Model 3 as really competing in the BMW 3-series or Audi A4 market.

If you want the ultimate machine, you really want to get the Model S.

But, the Model 3 will be a great car."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Diravi

Det er veldig sannsynlig at vi snakker dimensjoner omkring lengde 455-460 cm, men jeg tror ikke akselavstanden er vesentlig kortere enn på Model S. Jeg gjetter på et ca 20-25 cm kortere overheng bak, og en akselavstand på om lag 280 cm. Sedan kan fortsatt bety fem dører, selv om Musk hele tiden viser til BMW 3-serie som sammenligningsgrunnlag.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lunitiks

Riktignok et fjærhønsrykte, men skitt la gå: En leser av cleantechnica.com skal visstnok ha truffet på David Imai (en av Franz von Holzhausens nærmeste medarbeidere) og fått et interessant svar på hvordan Model 3 blir seende ut:

Sitat
Daniel Hoffman is a regular reader of our sister site, CleanTechnica. Recently, Hoffman was sitting in his hotel lobby waiting to check in when he overheard someone next to him talking on the phone... and then booking tickets on behalf of Tesla Motors. Eager to take advantage of the opportunity, Daniel found out that the guy was manager of exterior designer at Tesla Motors, a guy named David Imai.

Digging further, Daniel asked, "you know how the Tesla Model 3 looks like, right?" That apparently generated a light laugh. That might have been the end of the conversation for a mere mortal, but this was a CleanTechnica reader.

Despite not being willing to chat much (understandably), the Tesla designer did tell our reader that the Model 3 will be amazing and it will have a very special design. Hmm... very special, eh?

Here's more from Daniel:

I also asked him if it will be a shrunken Model S, and he said it will be similar, BUT it will have very special design. I also asked if there will be any delay, and he said very firmly "no". I also asked if the March showcasing is on, and it is (he was surprised I knew the month). Unfortunately he seemed very busy, so I couldn't annoy him any longer. But it seems that they are not trying to make a cheap design for their "cheap" model. I'm really happy about that, because if I wouldn't buy a Model S, then the Model 3 is an obvious choice.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Som jeg har sagt flere ganger før; TM3 blir bilen som kommer til å definere Teslas fremtid. Make it or break it. Dette er en bil som skal til massene. Og i motsetning til andre bilprodusenter som spytter ut ulike modeller i tide og utide, så denne falle i smak hos de aller fleste. Den må også komme med et par opsjoner som kan appellere til de som har midler til å spekke' den opp litt.

Hvis bilen blir seende ut som f.eks. en krysning av en Prius og Leaf, har de nok tapt. Den se kul, moderne og fin ut, samt funksjonell og praktisk.

Spennende er det uansett! :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Ipadjove

Kan 3 bli en asymmetrisk bil? F.eks plass til 2 voksne på ene sida, og 2 barn på andre sida? Håper den blir praktisk og grei, spendt på det med at den ikke vil ligne på andre biler..

satheesh.net

Det jeg stusser litt på er at Elon har i det siste uttalt at de skal holde en litt konservativ design på bilen og ikke lage noe "wacky". (Tidlig i starten sa han ofte at den kom til å få et utradisjonelt utseende.) What do believe?  :o ::)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på mandag 22. februar 2016, klokken 21:03
Det jeg stusser litt på er at Elon har i det siste uttalt at de skal holde en litt konservativ design på bilen og ikke lage noe "wacky". (Tidlig i starten sa han ofte at den kom til å få et utradisjonelt utseende.) What do believe?  :o ::)

Mitt inntrykk er at den opprinnelige planen var at de ville "ta den nesten helt ut" på designet til TM3, men at de har jobbet med to parallelle designskisser hvorav ett var mer konservativt, og at de etterhvert* landet på det mer konservative designet. Mulig pga tilbakemeldinger om at folk ikke ønsket noen "wirdo-mobile". Elon og Franz har virket positive til ett noe mindre konservativt design. Hva de faktisk landet på finner vi ut om litt over en måned :)  På en måte håper jeg de har valgt noe litt utradisjonelt, men kan være greit om de ikke har tatt den for langt...

*) Det kan virke som om besluttingen om det mer konservative designet ble tatt for ett drøyt år siden, rundt juletider 2014/nyttår til 2015.
Model S 85D

Diravi

Dersom man ser bort fra falkedørene på X, er det ikke noe spesielt banebrytende med designet på hverken S eller X. De kan faktisk begge beskyldes for å være relativt "safe", selv om Xen drister seg til å være litt vel "cab forward design" til å passe inn i imaget til en muskuløs SUV/CUV.

Når man så skal lage en mindre bil for mange flere, og for dem med mindre penger å bruke, øker behovet for å treffe Hvermannsen sin smak ytterligere.

Så kan det hende at ønsket om et banebrytende design har blitt temperert av erfaringene med X, som ble så kompleks å produsere at den ble flere år forsinket. For med kompleks design øker også teknisk kompleksitet.

Selv kunne jeg gjerne ønske meg en bil som definitivt ikke ser ut som alle andre (og i hvert fall ikke som en BMW 3-serie lookalike!). Gjerne en ren strømlinjeform med svært uortodokse dører og som har mer preg av romskip enn av bil. Men det er både billigere og mer rentabelt å lage en relativt konvensjonell, men elegant bil som først og fremst har pris og hastighet (den blir nok rask) som sine fortrinn, sammen med evt. rekkevidde.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA