Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal handle brukt Model S, forslag eller meninger?

Startet av havardhm, torsdag 04. februar 2016, klokken 21:11

« forrige - neste »

BMW850

Sitat fra: krl på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:47
Det er jeg ikke enig i. De første Model S-ene er dårlig støyisolert. Autopilot-varianten er noe bedre, men det er ikke artig å kjøre med piggdekk på denne heller.

Vibrasjons- og støynivå i lave hastigheter er imidlertid langt bedre enn på alt av bensin- og dieselbiler. Så jeg ville ikke bekymret meg så voldsomt for støy.

Hvis noe skal droppes, så anbefaler jeg å unngå luftfjæring. Spesielt hvis du har planer om å beholde bilen utover garantitiden. Erfaring fra andre merker tilsier at dette blir dyrt på sikt..

Luftfjæring er ett must. Nydelig :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Luftfjæringen er vel snart det eneste som er velutprøvd på denne bilen, og som ikke fyller forumene med feilrapporter. På sikt vil det helt klart bli vedlikeholdskostnader, men det er ikke sikkert prisene havner på grådige MB-nivå (man får jo uoriginalt vesentlig rimeligere også, f.eks. fra Arnott). Og mange biler er vel gått 100-200k uten at det har dukket opp rapporter om problemer. Så langt har luftfjæringen på TMS overrasket positivt.

Imo et paradoks at enkelte advarer mot luftfjæring samtidig som man anbefaler panotak.

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. februar 2016, klokken 08:40
Luftfjæringen er vel snart det eneste som er velutprøvd på denne bilen, og som ikke fyller forumene med feilrapporter. På sikt vil det helt klart bli vedlikeholdskostnader, men det er ikke sikkert prisene havner på grådige MB-nivå (man får jo uoriginalt vesentlig rimeligere også, f.eks. fra Arnott). Og mange biler er vel gått 100-200k uten at det har dukket opp rapporter om problemer. Så langt har luftfjæringen på TMS overrasket positivt.

Imo et paradoks at enkelte advarer mot luftfjæring samtidig som man anbefaler panotak.

Støttes

Cobos

Jeg har selv en Sept 13 bil og den er markant mer støyende enn de jeg har hatt av lånebiler fra 14. Akkurat når støydempinga kom er jeg ikke sikker på og antagelig er det flere "trinn". Men du må ikke så langt fram i 14 at det er inkludert autopilot for å få mer støysvak bil. Samtidig ville nok jeg også gått for autopilot, men hvis du tenker å bytte om et år ville jeg kjøpt ønskebilen nå eller spart noen måneder å så kjøpt ønskebil. Bilbytte er sjelden veldig gunstig hvis du kjøper nå.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hmre

Teslaselgeren jeg snakket med nevnte at det kom upgrades med støydemping sommeren 2015, uten at jeg vet noe mer rundt det.
Men opplevelsen av støy eller lyder er jo også subjektivt. Legger mer merke til hjulstøy og annet i elbil, ting som drukner i andre biler. Ble overrasket da jeg kjørte i tunnel med panotak, merket stor forskjell med og uten.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

AppleKnocker

Sitat fra: GOS på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:33
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40
Km stand er en ting, men jo eldre bil desto flere barnesykdommer.

Selv om bilene blir kontinuerlig forbedret, går det et skille før/etter Autopilot. Støyisolering alene er grunn nok til å kjøpe en bil med Autopilot HW. De eldre modellene er ikke godt støyisolert. Personlig ville jeg fått fnatt hvis jeg hadde brukt 5-600' på en bil som bråker så mye som pre Autopilot Model S (spesielt ille med 21").

Vet du egentlig hva du snakker om når du skriver slikt? Har du begge bilene og kan gjøre en rettmessig vurdering og (mis)lede lesere slik du her gjør.

Model S pre-autopilot for eksempel sommeren 2014 er en stillegående bil sammenlignet med masse annet, også såkalte Premium.

Jeg har Autopilot varianten og har kjørt den eldre utgaven mange ganger, så ja jeg vet hva jeg snakker om.
Forbedret støyisolering har sikkert skjedd i flere trinn, men det ble nevnt eksplisitt som en av oppgraderingene når Dual Motor og Autopilot kom i slutten av 2014.

Gratulerer hvis du er fornøyd med støynivået på din pre autopilot sammenlignet med "såkalt premium".
Tesla fikk beviselig en del kritikk for veistøy i starten, og jeg er på ingen måte den første som påpeker at  støynivået har blitt bedre enn det var. Jeg opplever ikke det er å misledende å påpeke hva som er forbedret siden Model S kom.

Min oppriktige mening er at med mine egne preferanser, er en pre autopilot bil med 21'' er direkte uegnet for jevnlig langkjøring i motorveishastighet.





BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pej

Har en 85d med 7 seter og alt unntatt 21". Selges for 690k
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

#22
Jeg har en 2013, og en to måneder gammel 2015. Den eldste var den dårligst støyisolerte bilen jeg noen sinne har hatt, og passasjerene trodde stadig at dørene ikke var skikkelig lukket. Det hørtes til tider rett og slett ut som det var hull i bilen. 2015-modellen er en HELT annen bil i så måte. Den eldste bilen har fått omfattende støydemping ettermontert, og er nå på samme nivå som den nyeste er original.

D-har en god del mer drivverkstøy sammenlignet med rwd-modellene (om DU er i orden), men på hjulstøy er forskjellen massiv. Så må man jo huske at man får nye rwd-modeller også, som er like godt dempet mot hjulstøy og som ikke har hvinet D-bilene har.

TRM

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 05. februar 2016, klokken 19:29
Sitat fra: GOS på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:33
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40
Km stand er en ting, men jo eldre bil desto flere barnesykdommer.

Selv om bilene blir kontinuerlig forbedret, går det et skille før/etter Autopilot. Støyisolering alene er grunn nok til å kjøpe en bil med Autopilot HW. De eldre modellene er ikke godt støyisolert. Personlig ville jeg fått fnatt hvis jeg hadde brukt 5-600' på en bil som bråker så mye som pre Autopilot Model S (spesielt ille med 21").

Vet du egentlig hva du snakker om når du skriver slikt? Har du begge bilene og kan gjøre en rettmessig vurdering og (mis)lede lesere slik du her gjør.

Model S pre-autopilot for eksempel sommeren 2014 er en stillegående bil sammenlignet med masse annet, også såkalte Premium.

Jeg har Autopilot varianten og har kjørt den eldre utgaven mange ganger, så ja jeg vet hva jeg snakker om.
Forbedret støyisolering har sikkert skjedd i flere trinn, men det ble nevnt eksplisitt som en av oppgraderingene når Dual Motor og Autopilot kom i slutten av 2014.

Gratulerer hvis du er fornøyd med støynivået på din pre autopilot sammenlignet med "såkalt premium".
Tesla fikk beviselig en del kritikk for veistøy i starten, og jeg er på ingen måte den første som påpeker at  støynivået har blitt bedre enn det var. Jeg opplever ikke det er å misledende å påpeke hva som er forbedret siden Model S kom.

Min oppriktige mening er at med mine egne preferanser, er en pre autopilot bil med 21'' er direkte uegnet for jevnlig langkjøring i motorveishastighet.
Vil bare minne på om at D-modellene har en egen type støy som de eldre bakhjulstrekkerne ikke har - elmotorstøy. Jeg opplever i så måte min okt-15 S85D som betydelig mer støyende enn min mai-14 S85. Men det her kan man sikkert krangle og diskutere om i evigheter...

Anbefaler trådstarter å prøve aktuelle biler, og se om de er noe for han/ hun.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: pej på fredag 05. februar 2016, klokken 20:05
Har en 85d med 7 seter og alt unntatt 21". Selges for 690k
Så faktisk etter annonsen din før jeg bestilte 90d'en, for jeg visste den kunne være interessant. Men litt sent nå :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oddbjoh

Sitat fra: pej på fredag 05. februar 2016, klokken 20:05
Har en 85d med 7 seter og alt unntatt 21". Selges for 690k

Ligger denne på finn.no? Har du noe mer info om den?

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 05. februar 2016, klokken 19:29
Jeg har Autopilot varianten og har kjørt den eldre utgaven mange ganger, så ja jeg vet hva jeg snakker om.
Forbedret støyisolering har sikkert skjedd i flere trinn, men det ble nevnt eksplisitt som en av oppgraderingene når Dual Motor og Autopilot kom i slutten av 2014.

Gratulerer hvis du er fornøyd med støynivået på din pre autopilot sammenlignet med "såkalt premium".
Tesla fikk beviselig en del kritikk for veistøy i starten, og jeg er på ingen måte den første som påpeker at  støynivået har blitt bedre enn det var. Jeg opplever ikke det er å misledende å påpeke hva som er forbedret siden Model S kom.

Min oppriktige mening er at med mine egne preferanser, er en pre autopilot bil med 21'' er direkte uegnet for jevnlig langkjøring i motorveishastighet.

Ja, vi har forskjellige preferanser så det er greit å påpeket at det er ens subjektive mening. Jeg har selv en 2013 P85+ med 21" og synes denne er nydelig til langkjøring. Det er det den stort sett benyttes til. Plages på ingen måte av støynivå hverken på sommerdekk eller vinterdekk (har piggfritt da). Har aldri vurdert å oppgradere til en nyere utgave, ei heller å støyisolere den jeg har. Kommer nok til å beholde denne i 10 år til tipper jeg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 05. februar 2016, klokken 19:29
Sitat fra: GOS på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:33
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40

Min oppriktige mening er at med mine egne preferanser, er en pre autopilot bil med 21'' er direkte uegnet for jevnlig langkjøring i motorveishastighet.
Så du synes at bilen til Teslabjørn er uegnet for jevnlig langkjøring i motorveihastighet?  ;)
Men han har vel kanskje byttet til 19"? Om det var på grunn av støy eller rekkevidde overlater jeg til han å svare på.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Mine preferanser tilsier at jeg ikke ville kjøpt en tidlig Model S med 21'' for å bruke til langkjøring i motorveishastighet, selv ikke Teslabjørn sin bil  ;D . Som kanskje snart kommer for snart for salg når han får MX? Nå har han vel stort sett hatt 19'' i de videoene jeg har sett.

Andre står fritt til å ha egne preferanser, men for min egen del blir jeg mer sliten av å kjøre i timesvis  hvis bilen har høyt støynivå. Det er dessuten irriterende når man tross alt betaler en del penger for en slik bil. Model S langt fra den mest støysvake bilen man får kjøpt. Jeg mener derfor det er et viktig informasjon at de som vurderer brukte biler vurderer  forskjellene i veistøy og har dette i bakhodet når de prøvekjører.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EvenSteven

Tesla S P85+ sølv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA