Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal handle brukt Model S, forslag eller meninger?

Startet av havardhm, torsdag 04. februar 2016, klokken 21:11

« forrige - neste »

havardhm

Hei!

Jeg tenkte å kjøpe meg en Model S. Jeg har egentlig veldig "løse" meninger om hva jeg trenger.
Jeg ønsker meg uansett 85, så 60 eller 70 er mer eller mindre ikke så interessant.

Budsjettet mitt er i utgangspunktet ca 550 000,- og jeg vil tro jeg skal finne noe til den prisen. Mange av de som ligger på finn er villige til å gå litt ned i pris. Jeg kan derimot strekke meg opp i mot 600 hvis jeg skulle finne noe jeg virkelig liker.

Det som bekymrer meg mest er Km-stand. hva synes dere er en høy km stand på en slik bil? Jeg føler jeg har lyst til å holde meg under 40 000. Har en sen '14 på handa jeg kan få til ca 550, den har kun gåt ca 10 000km. Den har derimot lite utstyr, omtrent kun panorama-glasstak og luftfjæring. Dette er derimot kanskje nok, jeg har "egentlig" ikke behov for vinterpakke (selv om det hadde vært kjekt) og stor stereo.

I mitt budsjett kan jeg derimot få en '13 modell med "alt" utstyr, men med noe høyere km-stand.

Hva føler dere er mest verdt om for eksempel et år? Horisonten min er ikke lengre, for jeg ser for meg å bytte til for eksempel 85D med nextgen-seter om et år igjen eller før.


Muligens en noe rotete post, men håper noen kan spe på med litt meninger og synsing. Jeg er åpen for alle forslag og alternativer!

Hilsen H
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

GoProne

Jeg er i akkurat samme båt som deg. Dog tror jeg at de som er mest aktive her på forumet er lite interesserte i diskusjoner om lavere pris enn det som ligger på finn.no. Tror det er litt conflict of interest ute og går :)

Blir spennende å høre hva slags råd du får!

AppleKnocker

Km stand er en ting, men jo eldre bil desto flere barnesykdommer.

Selv om bilene blir kontinuerlig forbedret, går det et skille før/etter Autopilot. Støyisolering alene er grunn nok til å kjøpe en bil med Autopilot HW. De eldre modellene er ikke godt støyisolert. Personlig ville jeg fått fnatt hvis jeg hadde brukt 5-600' på en bil som bråker så mye som pre Autopilot Model S (spesielt ille med 21").
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TRM

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40
Km stand er en ting, men jo eldre bil desto flere barnesykdommer.

Selv om bilene blir kontinuerlig forbedret, går det et skille før/etter Autopilot. Støyisolering alene er grunn nok til å kjøpe en bil med Autopilot HW. De eldre modellene er ikke godt støyisolert. Personlig ville jeg fått fnatt hvis jeg hadde brukt 5-600' på en bil som bråker så mye som pre Autopilot Model S (spesielt ille med 21").
Jeg merket ikke store lydforskjellen fra min mai 2014 S85 til min oktober 2015- modell. Støydemping burde absolutt ikke være noe argument for å kjøpe en nyere. Uansett kan bilen støydempes i ettertid for en relativt rimelig penge.

Største forbedringen på Model S, sett bort i fra AP og D, mener jeg er den nye konstruksjonen på takluka. Du slipper forhåpentligvis problemer med den nye typen. Ellers synes jeg faktisk at hendler ved rattet er simplere på D-modellen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Jejl

Personlig valgte jeg ikke panorama glasstak pga:
- 69kg ekstravekt som fører til tregere bil, mer forbruk og 69kg mindre nyttelast
- Ekstra varmetap og mindre komfort om vinteren
- Risiko for fremtidige lekasjer og mekaniske problemer

En venn av meg kjøpte en S85 2014 som var lite kjørt for 450.000,- Han kjøpte den av Tesla for ca et halvt år siden. Det virker nesten som om bruktprisene har steget i det siste, men ta en tlf til Tesla å hør hva de har for salg.

Trond.Strom

Ser det ligger 2014 modeller p85+ ute på finn under 600. Omdu bor i nærheten av en slik ville jeg definitivt tatt den for en prøvetur før du gikk for en s85.

havardhm

Jeg har prøvd både P85 og 85. Vurderte lenge en P85, men fikk ikke solgt bilen jeg hadde raskt nok. Nå har jeg solgt og har "handlingsrom".

Jeg ser ikke helt den store forskjellen på P85 og 85, har kjørt begge, og det er ikke den store forskjellen slik jeg føler det. Syns dere det er vesentlig forskjell på de?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

tkjoerlaug

Sitat fra: Jejl på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:03
Personlig valgte jeg ikke panorama glasstak pga:
- 69kg ekstravekt som fører til tregere bil, mer forbruk og 69kg mindre nyttelast
- Ekstra varmetap og mindre komfort om vinteren
- Risiko for fremtidige lekasjer og mekaniske problemer

Kan vel bare legge til at jeg havnet på motsatt konklusjon:
- Kun panoramatak som gir reelle muligheter til takstativ

havardhm

Sånn jeg tenker er vel panorama-glasstak mye diggere å kunne åpne på sommeren, enn det lille ekstra varmetapet er en ulempe på vinteren?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Havebigfun

Jeg ville gått får en nyere versjon- bilene endres ukentlig. Jeg ville kjøpt bil etter 03/14, eller en med autopilot- som det kom mange av for 1 år siden- S85 er antakelig bra nok- P- versjonene er rel gunstige, dvs de har falt mer siden de var nye- P er morsommere å kjøre- mulig forskjellen er så lite at det ikke betyr noe for deg. Flere som gikk for S i starten oppgraderte senere til P- prisforskjellen for bruktbil er rel liten og du lever bare en gang::)(objektivt nødvendig er det dog ikke)
mtp tak bør man gjøre det man har mest lyst på- vi enes nok ikke der.

havardhm

Skjedde det noen vesentlige oppgraderinger fra 03/14? siden du nevner dette som et tidspunkt?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

GOS

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40
Km stand er en ting, men jo eldre bil desto flere barnesykdommer.

Selv om bilene blir kontinuerlig forbedret, går det et skille før/etter Autopilot. Støyisolering alene er grunn nok til å kjøpe en bil med Autopilot HW. De eldre modellene er ikke godt støyisolert. Personlig ville jeg fått fnatt hvis jeg hadde brukt 5-600' på en bil som bråker så mye som pre Autopilot Model S (spesielt ille med 21").

Vet du egentlig hva du snakker om når du skriver slikt? Har du begge bilene og kan gjøre en rettmessig vurdering og (mis)lede lesere slik du her gjør.

Model S pre-autopilot for eksempel sommeren 2014 er en stillegående bil sammenlignet med masse annet, også såkalte Premium.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

krl

Det er jeg ikke enig i. De første Model S-ene er dårlig støyisolert. Autopilot-varianten er noe bedre, men det er ikke artig å kjøre med piggdekk på denne heller.

Vibrasjons- og støynivå i lave hastigheter er imidlertid langt bedre enn på alt av bensin- og dieselbiler. Så jeg ville ikke bekymret meg så voldsomt for støy.

Hvis noe skal droppes, så anbefaler jeg å unngå luftfjæring. Spesielt hvis du har planer om å beholde bilen utover garantitiden. Erfaring fra andre merker tilsier at dette blir dyrt på sikt..

Bjoris

#13
Det er tilsynelatende mye billigere å kjøpe brukt Tesla hos Tesla enn i bruktmarkedet så skulle jeg kjøpt ville jeg definitivt sjekket hos dem. Det jeg lurer veldig på er hvor de kommer fra disse bilene som de selger så mye rimeligere enn markedsprisen. Er leiebiler eller hva? Vanlige fornuftige folk kan vel ikke få seg til å byte inn hos Tesla når prisen på brukt ligger langt over det Tesla skal ha ut igjen? Jeg fikk innbyttet på 490, solgte for 560, de ville solgt den for 550 sa selger.

Ang modell så er jeg av dem som mener prisforskjellen mellom D modell (70D) og S85 ikke er er fornuftig, iallefall ikke før prisstigningen.

Ikke bare har det skjedd mye med bilene, men en får både Autopilot, AWD, 2 år mer garanti og gjerne 40.000 km ekstra samt to år nyere bil for ca 100.000. Bare det å få en ny, lik bil etter 2 år i dette segmentet for 100.000 ville vært ett kupp.

Mange ser nok på hvilken pris det er på 85S i dag, men jeg mener det blir litt å lure seg selv. Det er antakelig ikke mer enn 10-11 kwh mer tilgjengelig strøm i 85 vs 70 og dette tar Tesla nå 80.000 ekstra for. Det er hevet over enhver tvil at 70D er best buy om en ser på hva en faktisk får ifht pris. Så er det noen som er avhengig av de ekstra milene, men kjøper du en 2 år gml brukt S85 mot en ny 70D så kan en oppleve at noe batterireduksjon på 85en gjør at faktisk rekkevidde faktisk nesten er lik, siden 70D broker mindre strøm enn S85.

Nå taper ett slikt batteri seg mest i starten så forskjellen blir nok noe større igjen, men en må vite at det tas overbetalt så det holder for disse 10 kwhene.. pr nu...

Andre fordeler med autopilotbilene er jo bremsene, de er ikke bedre enn de må være i 1. generasjon, men veldig sterke i 2. generasjon. Gav iallefall mye mer tillit.

De som mener det ikke er noe særlig forskjell i støy på ny og gml har ikke kjørt bilene med like dekk, men jeg kan være enig i at det er mest i lavere hastigheter du hører forskjellen, i 80-90 bli det uansett noe støy, men det var utrolig forskjell å ha kjørt 300 km i en helt ny, rulle inn til Tesla og 2 min etter rulle ut samme sted med vår egen. Ikke bare var det mye mer lyd, men også hjuloppheng og lyd i scrape dumper var vesentlig bedre enn den Nye.

MEN, jeg syns ikke det var noe problem i den gml, men den nye virker mye mer premium enn den gml, blant annet var det mye bedre lyd når dørene lukkes i den nye...

hmre

Kjenner meg veldig igjen i den problemstillingen! Var bestemt på at jeg skulle ha bil etter AP oppdatering, ikke S60 og helst ikke 70, budsjett ca 650k, færrest mulig km, og gjerne litt utstyr. Etter å ha tråla gjennom Finn og forumet her ei god stund, og gått glipp av en potensiell en, signerte jeg idag en avtale på ny 90D - med en saftig budsjettsmell! :)

Har kjørt en del en kollega sin P85+ 2013 modell, men etter å ha testet NG setene, ble det et must. Da snevret søket på finn seg enda mer, skjønte at budsjettet ikke holdt. De siste ukene har det egentlig vært svært få S85 med AP ute, det gikk en greit utstyrt for 600k for ca to uker siden - etter det har det ikke vært noen i nærheten av den prisen. (Bortsett fra den med kun luftfjærer.) Det var vel noen brukte fra Tesla, men de forsvant jo omtrent før de kom.
Jeg begynte å se på andre alternativer, inkludert de billigste P85D. Men takket være forumet her, fikk jeg nyss i at det fantes "inventory cars"! Reiste innom Tesla og snakket med en selger der for noen dager siden. Idag fant han en 90D med alt utenom luftfjærer og hifi, som er på vei til Norge nå med ankomst i mars. Den var bestilt opp som demobil såvidt jeg skjønte, til prisen før forrige prisoppgang. Og med tanke på at det kommer en prisøkning i midten av februar, klinte jeg til på den. 0 km, splitter ny, alt jeg ønsket av utstyr og mer til, 90 istedet for 85, alle oppgradering - store som små, par tusen mer i mnd på lånet. Blir slitsomt å vente!

Poenget mitt er vel (om du har mulighet), hvorfor vente et år med å oppgradere? ;) Jeg vil tro at biler med AP vil holde seg bedre i pris, enn de uten. Virker som det er flere som bytter fra pre-AP til AP - og da blir skillet i pris større og større også. Er forsåvidt umulig å spå prisene om et år, mange faktorer som kan spille inn på bruktprisene; prisøkninger fra Tesla, Model 3, konkurrenter, AP "versjon 2", facelift, Model X, etc.

Jeg vil uansett anbefale å snakke med Tesla. Selgerne der får info om brukte biler de får inn, før de legges ut på finn. Så det vil jo være mulig å "kuppe" en der kanskje. Og de har en relativt lang rekke med inventory biler som kan være verdt en kikk :)

Lykke til!
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA