Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

batterisyklus

Startet av blomsterbilen, fredag 25. juni 2010, klokken 10:13

« forrige - neste »

blomsterbilen

Jeg lurer på om det er slik at batteriene til Reva har et visst antall ladesyklusser og at det egentlig ikke er så lurt da å sette bilen på lading hver gang du stopper.
Ble fortalt av en annen Reva-eier at bilen har 800 ladesyklusser pr batteri og at det ble regnet 1 sykluss hver gang den plugges i til lading, så mitt spørsmål er altså vil det svare seg å la bilen gå til gult hver gang slik at syklussen varer lengst mulig eller har det ikke noe å si?

Baltor

Nei dette er en misforståelse.
Levetiden er avhengig av antall sykluser OG hvor dype de er. Du får lengst levetid og flest kilometer fra batteriet hvis batteriet ikke kjøres langt ned, det vil si lades ofte. Dette gjelder for biler med blybatterier. Reva har et avansert ladesystem som tar godt vare på batteriene.
I tillegg til antall sykluser og hvor dype de er kan en si at batteriet eldes raskere hvis det står og ikke er fulladet.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Finnes de noen erfaringstall på Reva med bly, på hvor langt en har kjørt på en batteripakke?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Jeg skal sjekke ut dette, tror det har vært veldig variabelt.
Reva leverer nå en forbedret batteripakke, laderne blir også oppgradert med en chip for å være maksimalt tilpasset de nye batteriene. De som får nye batterier får en garanti på 2 år ev 24.000km
Ifølge Reva er det en kunde som kjørte 40.000km på den gamle batteritypen.

En ulempe med Reva er at bilen er ganske sprek med høyere toppfart enn Buddy, dermed er det fort gjort å legge seg til en frisk kjørestil, som ikke er optimal for batteriene.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Baltor

I den engelske manualen til Reva
http://www.goingreen.co.uk/xs_i/Owners%20Manual%20for%20AC%20cars%20-%20UK%202006%20-%20ACD%20280107.pdf
fant jeg på side 89 dette rådet:
"Keep your car on charge whenever
possible.
Allow the power pack to charge
completely whenever possible".
Dette blir omtrent det samme som ElbilNorge anbefaler for Buddy m blybatterier. Det er ikke antall ladinger som forkorter levetiden.
Reva har en automatisk balanseringslading som starter ca hver 800 km, dette tar 10 timer ekstra. Den kan også startes manuelt. Reva har blitt levert med amerikanske Trojan T-125 batterier, men nå kommer de med Dynex. Begge typer skal vannfylles.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Ken

Vi har savnet mer teknisk info om Reva batterier og andre diskusjoner rundt Reva.
Keep it coming!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ossa

Vær bare oppmerksom på at antall sykluser tilsynelatende også telles som antall kjøreturer. Dersom du er så uheldig at varsel lampe for batterivann nivå begynner å lyse, må du for all del ikke kople fra og til strømmen, da dette virker å telle som kjøreturer. Og gjør du dette mer enn tre ganger etter lampen lyser, så vips, har du mistet garantien på batteriene dine.

I mitt tilfelle varslet heller ikke lampen tidsnok, så bilen logget lavt vann nivå med påfølgende kjøreturer før jeg ble varslet. En lang historie gjort kort; Jeg sitter med skjegget i den berømte postkassa.

Aldri mer REVA for meg.

Baltor

Sitat fra: Ossa på torsdag 14. oktober 2010, klokken 13:00
Vær bare oppmerksom på at antall sykluser tilsynelatende også telles som antall kjøreturer. Dersom du er så uheldig at varsel lampe for batterivann nivå begynner å lyse, må du for all del ikke kople fra og til strømmen, da dette virker å telle som kjøreturer. Og gjør du dette mer enn tre ganger etter lampen lyser, så vips, har du mistet garantien på batteriene dine.

I mitt tilfelle varslet heller ikke lampen tidsnok, så bilen logget lavt vann nivå med påfølgende kjøreturer før jeg ble varslet. En lang historie gjort kort; Jeg sitter med skjegget i den berømte postkassa.

Aldri mer REVA for meg.
Litt vanskelig å forstå at bilen logget lavt vann før lampen lyste, det er da bare et sett med sensorer, nemlig flottører i batteritoppene.
Til de som ikke kjenner Reva og lurer på dette med vann:
Bilen blir levert med ei 5 liters vannkanne og fylleslange, vann kan fylles etter vanlig lading, en kobler slangen til en nippel under ladeluka, legger kanna på taket og lar det renne til det stopper opp.
Det anbefales å fylle ofte, og iallefall når vannlampa lyser.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Ken

Enig med Baltor her.
Det blir det samme som gaffeltrucker hvor vannfylling anbefales alle først på mandag etter at trucken har stått til lading helgen over.

Det er så lett å fylle på og så sikrer man at batterier er i topp stand til enhver tid.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elmalo

Jeg fikk med tre vannkanner a 5 liter. Etter 1200 km har jeg brukt opp en kanne. Hva skal man bruke etterpå? Er det greitt for REVA at man kjøper vann på Biltema, eller må man kjøpe vannet fra forhandleren av Reva?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Ossa

Det er ikke alt som er like lett å forstå her i verden. Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke batterivann lampa lyste tidsnok for meg. Men når dette innebærer at garantien plutselig forsvinner, og en sitter med reparasjonsregninger på nermere 30.000 kroner er begreper som "kan fylle" og "bør fylle" litt for vage. Da må faktisk brukerveiledningen si at vannfylling SKAL skje etter hver lading.

Lars C. Krogenæs

Hei Ossa.

Hvis jeg var deg, ville jeg meldt meg inn i NAF. De har juridisk kompetanse på biler, og problemer ovenfor verksteder/importører. Det høres ut som om du burde få en NAF-advokat til å ta en gjennomgang av saken din, og se på hvilke rettigheter du faktisk har.

(elbilforeningen, med litt over 1000 medlemmer, har desverre ikke noen juridisk avdeling til å ta slike saker).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ossa

NAF er jo ingen dum ide. Tenker vider epå det. Skal først sjekke om det er reklamasjons berettiget om det vises at EMS boksen har hatt vann inntrenging til tross for IP grad.

Klage til forbrukerrådet vil også følge.

Baltor

Sitat fra: elmalo på fredag 15. oktober 2010, klokken 21:52
Jeg fikk med tre vannkanner a 5 liter. Etter 1200 km har jeg brukt opp en kanne. Hva skal man bruke etterpå? Er det greitt for REVA at man kjøper vann på Biltema, eller må man kjøpe vannet fra forhandleren av Reva?
Jeg sjekket dette med lokal Revaforhandler, både Biltema og Revavann er OK, de har også ca samme pris.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

TigerNor

Hei!

Hva er erfaringen deres på batteri holdbarhet?

Har stort sett fylt vann FØR jeg blir påmint om dette av lyset, men etter 2,5år får jeg beskjed om at batteriet MÅ skiftes og dette koster min 25 000kr.
Har kun drevet små kjøring fra Fornebu - Oslo sentrum. Bilen er kjørt snart 13000km.

Er dette virkelig en måte å "spare" penger på?
Bilen kostet jo 110 000kr og har kostet penger på flere servicer og reprasjoner. 
Har hatt trøbbel med disse varsel lysene og batteriet fra dag 3.....

Vi har 2 andre biler, men føler vel at jeg har mistet litt troen på disse billige elbilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA