Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elsykkel skal jeg kjøpe?

Startet av blomsterbilen, onsdag 23. juni 2010, klokken 17:15

« forrige - neste »

blomsterbilen

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en elsykkel, men trenger litt hjelp til valg....noen som har noen gode råd å komme med? :)

jkirkebo

Sitat fra: blomsterbilen på onsdag 23. juni 2010, klokken 17:15
Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en elsykkel, men trenger litt hjelp til valg....noen som har noen gode råd å komme med? :)

Spørs hva du skal bruke den til og hva slags sykkel du ønsker deg...

Jeg har en Ezee Forza fra el-sykkel.no og er superfornøyd med den. Sykler ca. 3500km i året. Solid og god sykkel med gode komponenter. Oppgraderte den dog til hydrauliske skivebremser da jeg ikke synes mekaniske er særlig gode i forhold. Jeg tror den nye modellen leveres med hydrauliske skivebremser nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

#2
Elsykkel er fantastisk, men desverre koster de litt mer enn en vanlig sykkel siden det er brukt helt ny teknologi som er dyr å utvikle. Men sammenlignet med en bil er det et mye mer effektivt, sunnere, miljøvennlig og ikke minst rimeligere kjøretøy  ;D

Jeg vil i utgangspunktet anskaffet en elsykkel som er god å sykle på også når motor er avslått. Det betyr 7-8 gir og ikke for tung. Gjerne navgir for det er mest driftsikkert.

www.extraenergy.org kan du få mailet gratis testrapporter på alle lovlige elsykler som selges i Tyskland og Nederland. De kjører nye tester hver år og gjør en grundig jobb. Jeg vil derfor anbefale å sjekke ut disse.

De to siste årene er det kun Schwinn og Giant av de kjente sykkelmerkene som har markedsført elsykler. DBS (Cycleurope) har en god elsykkel: http://www.dbs.no/sykler/eco-el-sykkel men jeg vet ikke om noen forhandlere som har den på lager.  Spinn i Sandnes vil ikke ha elsykkel i butikken, trolig fordi det ikke passer sportbutikk profilen. Desverre er det mange som Spinn, sportsbutikk som kaller seg sykkelbutikk. Det er nesten ingen sykkelbutikker igjen i Norge - kun sportsbutikker og der kan de lite og ingenting om elsykkel og andre former for transportsykler.

Utvalget blir nok mye større neste år. Til våren vil det bli lansert en rekke nye elsykkelmerker i Norge. Dels fordi elsykler etter hvert vil utgjøre 1/3 av sykkelomsetningen her, og dels fordi Shimano, verdens største produsent av sykkeldeler, har akkurat lansert veldig gode elsykkel deler. Med disse delene er det enkelt å lage elsykkel av utsøkt kvalitet med vanlige sykkelrammer:

Også Bosch, kjent fra miksmastere, bildeler og boremaskiner lanserer egne elsykkel komponenter klart for modellåret 2011. Disse delene vil også bli tilgjengelige for alle sykkelprodusenter etter hvert men først har Cannondale enerett i to år. Cannondale, en av verdens største sykkelmerker, har samarbeidet med Bosch under utviklingen og vil ha litt igjen for innsatsen sin. Her er mer info om Bosch sine deler: http://www.bosch-ebike.de/

Kort sagt: i år er det litt snaut utvalg men 2011 tegner til å bli et lemenår for elsykkel!

Dersom det visuelle er interessant så anbefales diskusjonen i www.terrengsykkel.no om elsykkel og estetikk: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=971032&page=1

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

blomsterbilen

Da er sykkelen kjøpt, det ble en Schwinn, kjøpt hos Sykkelverkstedet i Hillevåg.
Fikk både god service og gøyal og god sykkel.
Den var bare fantastisk festlig å sykle på, selv om jeg gikk tom for batteri og vi hadde den første regndagen på ukevis gliste jeg helt hjem.
Dette var også en god sykkel uten batteri og gleder meg til å fise forbi sportssyklistene ;D
Jeg liker jo å sette mitt personlige preg på mine nye el-leker, så denne ble pyntet med ringer i grønt og orange :D

PerBear

Gratla, Schwinn har bra sykler og du har valgt en av de få sykkelbutikkene som ikke er sportsbutikk  :D

En liten ting: sykkelen din er så fin og så god at den er fristende for folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt :(  Jeg vil derfor anbefale at du alltid har sykkelen under oppsikt når den står på gaten eller at du spanderer på den en kraftig sykkellås. Den som er på bildet ser veldig liten og puslete ut.

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

blomsterbilen

#5
Ja, det var nok ikke den beste sykkkellåsen jeg spanderte på meg får visst shoppe for noe bedre ;)
hmm...kanskje det er det som kan være morgendagens påskudd for tur ;D
Selgeren på verkstedet var nå ikke så veldig entusiastisk for elsykkelen og sa han kun hadde tatt de inn fordi en fra en el-forening hadde forlanget det...hehe...høres det kjent ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA