Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lithium Ion batteri til veteranbil?

Startet av Sonus, søndag 31. januar 2016, klokken 16:30

« forrige - neste »

Sonus

Begge de batteriene har CCA på 340ampere i følge klistermerke på selve batteriet.

Alternativet med eksplosjon og brann er jo litt bekymringsverdig da batteriet er planlagt montert i fotbrønnen på passasjersiden inne i kupeen på bilen.

bosonic

Problemet er at Biltema leverer ufullstendig info. Du kan jo forsøke om de kan skaffe utfyllende opplysninger?
Batteriserien er tiltenkt småmotorer så det er ikke bare bare å bruke de til ytelser langt utover tiltenkt ytelse.

Blybatterier er fortsatt mye enklere å forholde seg til.
Det produseres noen råtasser av AGM utgavene og det spørs om du ikke heller burde satse på et av disse to alternativene fra Odyssey:

PC625 veier 6kg, CCA er 265A,
PC925 veier 11,8kg, CCA380A
Sistnevnte er bankers! (Hvor mange kg er batteriet du bruker nå)

Kan kjøpes her


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:03
Problemet er at Biltema leverer ufullstendig info. Du kan jo forsøke om de kan skaffe utfyllende opplysninger?
Batteriserien er tiltenkt småmotorer så det er ikke bare bare å bruke de til ytelser langt utover tiltenkt ytelse.

Blybatterier er fortsatt mye enklere å forholde seg til.
Det produseres noen råtasser av AGM utgavene og det spørs om du ikke heller burde satse på et av disse to alternativene fra Odyssey:

PC625 veier 6kg, CCA er 265A,
PC925 veier 11,8kg, CCA380A
Sistnevnte er bankers! (Hvor mange kg er batteriet du bruker nå)

Kan kjøpes her

Virker ikke som om de bruker så veldig gode celler i de Biltema-batteriene. Med 10kg cellecekt (1,8kg til resten) kunne jeg bygd et 4s52p batteri av Sony Konion 2600mAh celler som hver kan levere 35A kontinuerlig. Batteriet ville vært på 14,4v nominelt og 16,2v ladet til 80%. Det kunne levert 1820A kontinuerlig og levert 135Ah nominelt (95Ah ladet til maks 80% og med 10% buffer i bunn). Slike tall kan ingen blybatterier hamle opp med, men dessverre ville prisen på cellene havnet på ca. €760 pluss frakt: http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/sony-us18650vtc5-flat-top.html

380A er ikke mye, det kan 13 slike celler i parallell levere (det blir 455A faktisk). Det blir 52 celler (4s13p), pris €200 for cellene + frakt og avgifter. Cellevekten ville blitt kun 2,5kg. Så om lav vekt er viktig er dette den beste løsningen man kan regne med pr. nå.

Ulempen er at spenningen på opptil 16,2V nok ville vært for høy for en del applikasjoner. For startmotor er det neppe noe problem, og resten kan jo forsynes via en DC-DC. De veier ikke stort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Du er nok litt for rask på labben her jkirkebo. Skal du sammenligne, må det være på like premisser.
Regner med at du vet hva CCA står for?

CCA står for Cold Crank Amperage.
380CCA betyr at batteriet kan levere 380A i 30 sek. ved -18grC før spenningen har synket til  7,2V (1.2V pr selle)

Ved 25grC yter PC625:
925A i 5 sek. (til 7,2V)
870A i 10 sek. (til 7,2V)
765A i 20 sek. (til 7,2V)
675A i 30 sek. ( til 7,2V)

Ingen strømbegrensing nødvendig ved lading (så lenge spenningen er regulert)

Ditt forslag er overkill i denne applikasjonen. Dessuten nevner du ingen BMS funksjon?
Uten BMS på 18650 sellene du refererer til så vil en pakke med slike batterier være meget farlige å sette i en bil.

Klippet fra linken:
Do not charge over 4.2V!
-Do not change polarity!
-Do not heat the battery, or store under the influence of high temperatures!
-Do never shortcut!
-Make sure they do not come in contact with water!
- For longer storage periods should be stored below 45 ° C temperature.
- After long storage times need the cell probably make a few charge cycles to increase capacity again.
-Do not discharge below 3V.



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på lørdag 06. februar 2016, klokken 23:59
Du er nok litt for rask på labben her jkirkebo. Skal du sammenligne, må det være på like premisser.
Regner med at du vet hva CCA står for?

CCA står for Cold Crank Amperage.
380CCA betyr at batteriet kan levere 380A i 30 sek. ved -18grC før spenningen har synket til  7,2V (1.2V pr selle)

Ved 25grC yter PC625:
925A i 5 sek. (til 7,2V)
870A i 10 sek. (til 7,2V)
765A i 20 sek. (til 7,2V)
675A i 30 sek. ( til 7,2V)

Ingen strømbegrensing nødvendig ved lading (så lenge spenningen er regulert)

Ditt forslag er overkill i denne applikasjonen. Dessuten nevner du ingen BMS funksjon?
Uten BMS på 18650 sellene du refererer til så vil en pakke med slike batterier være meget farlige å sette i en bil.

Klippet fra linken:
Do not charge over 4.2V!
-Do not change polarity!
-Do not heat the battery, or store under the influence of high temperatures!
-Do never shortcut!
-Make sure they do not come in contact with water!
- For longer storage periods should be stored below 45 ° C temperature.
- After long storage times need the cell probably make a few charge cycles to increase capacity again.
-Do not discharge below 3V.


Dette var til bruk i en veteranbil, jeg antar den ikke brukes i -18 grader ;)

BMS er kjekt å ha men veier ikke stort. Man må uansett bruke en smart lader for å fullalade et slikt batteri, siden en normal bilgenerator ikke gir høy nok spenning. Da kan man like så godt bruke en balanselader som lader hver celle for seg. Med riktig innstilling går den aldri over f.eks 4.05V per celle. Det eneste som trengs i tillegg da er en sikkerhetsfunksjon som kutter strømmen om spenningen faller for lavt over en eller flere celler. Dette er ikke farlig, men vil kunne ødelegge batteriet.

Vil man ha en enklere konstruksjon er LiFePO4 et alternativ, siden 4 stk. gir 14,4V fulladet. Men cellene er mye dyrere, og har mye lavere kapasitet. Jeg antar det er LiFePO4 som er brukt i Biltema-batteriene.

Strømbegrensning trengs ikke for å lade de 18650-cellene heller så lenge spenningen er regulert. Ihvertfall innenfor rimelige strøm- og temperaturnivåer.

Uansett, er vekt den viktigste parameteren er det knapt noe som kan slå disse cellene i effekt levert pr. vektenhet. Man kan koble så mange man vil i parallell for å oppnå den strømstyrken som trengs. De varer også lenge, jeg har en pakke fra 2009 bygget med 1100mAh Konion-celler som har blitt skikkelig mishandlet og som heller ikke har BMS (Konion-cellene balanserer seg noenlunde greit selv og jeg har spenningsovervåkning på Cycle Analysten (denne brukes på en elsykkel)). Den har alltid blitt ladet til 4,2V per celle og ofte tappet helt ned. Brukt i streng kulde, og ladet i kun et par plussgrader. Tipper den har et sted mellom 600 og 1000 sykluser. Restkapasiteten nå er mellom 70% og 75% et sted.

Vil man leve litt farligere får man LiPo-celler med ennå høyere effekttetthet, men de skal man være ganske forsiktige med i forhold. De tåler mye mindre både mekanisk og elektrisk.

Denne pakka veier 1,3kg og kan levere 320A 14,8V i 10 sekunder, til en pris av €48: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66309__Multistar_High_Capacity_4S_16000mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html

2 stk. kan altså starte stort sett hvilken som helst bil når de er varme, og koster under €100. Med en laderegulator på 14,8V klarer man ikke å overlade de mens de står i bilen, men de bør lades opp med balanselader på et sted der de ikke kan gjøre skade ved brann mellom bruk. Ganske knotete greier altså. Kun for den som vet hva man gjør...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sonus

Har sendt e-post med spørsmål til Biltema så får vi se om de svarer.

Tror Odyssey PC625 kan være ett godt alternativ.

Sonus


Sonus

Svar fra Biltema

SitatBiltemas batterier har ikke innebygd sikringsvern. Batterienes cca er ikke absolutt grenseverdi, men vil variere med tilstanden til batteriene. En kan ikke trekke mer strøm ut fra et batteri enn det batteriet er konstruert for. Hvis en lader et batteri med vesentlig høyere ampere, kan en komme til å ødelegge for den kjemiske prosessen, og dermed batteriet. Litiumbatterier er lite tolerante i denne sammenheng
Håper dette er til hjelp.

Tror det får bli ett Odyssey PC680 på meg.

bosonic

Bra at du fikk så raskt og utfyllende svar fra Biltema :D

Jeg hadde nok valgt PC625, det er også 1kg lettere enn PC680
Tror nok at PC680 også vil gjøre jobben.

Et par spørsmål:
Du skriver i første innlegget ditt at du nå bruker et 30Ah Plentraktorbatteri som er "målt til ca 390CCA"
Hvordan er du kommet frem til dette?
390CCA på et så lite batteri virker noe usansynlig :o
Har du tilgang på datablad fra produsent?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Sonus

Sitat fra: bosonic på mandag 08. februar 2016, klokken 18:29
Bra at du fikk så raskt og utfyllende svar fra Biltema :D

Jeg hadde nok valgt PC625, det er også 1kg lettere enn PC680
Tror nok at PC680 også vil gjøre jobben.

Et par spørsmål:
Du skriver i første innlegget ditt at du nå bruker et 30Ah Plentraktorbatteri som er "målt til ca 390CCA"
Hvordan er du kommet frem til dette?
390CCA på et så lite batteri virker noe usansynlig :o
Har du tilgang på datablad fra produsent?

Biltema målte batteriet med ett måleinstrument da jeg kjøpte det. Om det stemmer at det var CCA de målte vet jeg ikke. Det er ett 802302 eller 802301

Gliderman

Cca kan kun fastsettes etter målinger i laboratorium. Selve testen tar inntil 3 uker og utføres kun på et utvalg av batterier i en serie fra en produsent. En batteritester gir kun en indikasjon på Cca, typisk med +/- 25% feilmargin. Alt for mange bruker og tror at en batteritester er et måleinstrument.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Sonus

Se der ja, da kan jeg vel egentlig kjøpe ett batteri som har lettere vekt, men samme "papirytelse" som det jeg har.

bosonic

#28
Jepp, PC535 vil gjøre jobben!

Hvordan starter bilen nå?
Regner med at den nøler det første sekundet før starteren har fått kommet i gang?

Det er lurt å kjøpe et batteri av god kvalitet siden du skal benytte det på grensen av hva det er konstruert for.
Batterier som har tilsynelatende like verdier kan oppføre seg forskjellig.
En viktig faktor er indre motstand (internal resistance), men denne oppgis ikke alltid dessverre.
(Skal være lavest mulig)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Sonus

Ingen nøling i der hele tatt faktisk. Den starter nesten på første drag på starteren.

Takk for all hjelp og tips :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA