Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...

Startet av Mippen, søndag 31. januar 2016, klokken 16:15

« forrige - neste »

Mippen

Nesten litt gøy å kjøre elbil nå. Måtte gjennom I går 2 ganger plusse en annnen bom. 110 kroner spart I bompenger på en liten tur. Hadde jeg kjørt slik hver dag hadde jeg spart over 40.000kroner I året uten abonnement naturligvis. På 3 år har du nedbetalt en helt ny ion bare I bompenger. =)
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. februar 2016, klokken 11:52
Resultatet etter første dagen.

Teller de forsatt biler ? Nå skal jo flere ha det samme basert på 1-en dags statistikk. Det går vel kun uker før alt er som normalt igjen, unntatt bompenge inntektene..... Og har man først startet med noe så tas det neppe bort igjen selv om man ser at effekten var kortvarig.

Kjører elbil på en annen kant av landet, ikke rammet, men det varer nok ikke evig det heller.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

Det gjør de sikkert, men ikke alltid vi får vite. Selv merker jeg forskjell på trafikken. Før måtte jeg kjøre senest 0710 for å være på jobb til 08. Denne uken har det holdt å kjøre rundt 0730. Har også spart 10 min hjem igjen i rush tiden.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

Sitat fra: Mippen på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:11
Nesten litt gøy å kjøre elbil nå. Måtte gjennom I går 2 ganger plusse en annnen bom. 110 kroner spart I bompenger på en liten tur. Hadde jeg kjørt slik hver dag hadde jeg spart over 40.000kroner I året uten abonnement naturligvis. På 3 år har du nedbetalt en helt ny ion bare I bompenger. =)
Det må jo være et tak for bompenger som er betydelig lavere enn 40000?

Min samboer må kjøre egen bil i sin jobb i kommunen, og vi hadde blitt ekstra hardt rammet av dette. Nå bor ikke vi i Bergen, men vil tippe det vil gjelde mange som bruke bil i jobb.

OlavEmil

Eg meiner det er 60 passeringar i månaden som er taket i bompengeringen i Bergen. Om ein skulle klare å skvise alle desse passeringane inn i rushtida i vekedagane, utan noko form for rabatt, endar ein på 32 400,-.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

Taket i Bergen er 60 passeringer pr måned og fritt innenfor en time fra første passering.
Ved 19 kroner pr passering gir det kr 1140,- maks pr måned.
Ved 45 kroner pr passering gir det kr 2700,- maks pr måned.

For 12 måneder gir det en maks pris mellom 13.680,- og 32.400,-
For de aller fleste når man ikke taket, men ender opp i området 7000,- - 15.000,-
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Burde selvfølgelig vært motsatt med økt sats etter 60 passeringer, ikke fritt fram bare en har kjørt nok. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodalse

Ja det kan man forsåvidt være enig i sett fra et miljømessig perspektiv.

Så har vi småbarnsfamilien med tre-fire unger som skal på ulike aktiviteter hver ettermiddag, kanskje kjøres til skole/barnehage fordi foreldre er skilt.
Besteforeldre som er syke og trenger daglig oppfølging utenfor rekkevidde av en Leaf/Golf/Soul/Zoe elbil.
Skal disse også belastes ekstra fordi man er i en uheldig livssituasjon?
Kommunens regler skiller ikke på individets behov. Det gis heller ikke ekstra støtte for de som er tvunget til å følge opp nærmeste familie.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mippen

Hadde ikke fått med meg at det er tak på passeringer, men potensielt over 32.000 kroner i året hvis man kjører maksimalt i rushtiden er uansett mye penger på et år. 
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: kodalse på fredag 05. februar 2016, klokken 20:58
Ja det kan man forsåvidt være enig i sett fra et miljømessig perspektiv.

Så har vi småbarnsfamilien med tre-fire unger som skal på ulike aktiviteter hver ettermiddag, kanskje kjøres til skole/barnehage fordi foreldre er skilt.
Besteforeldre som er syke og trenger daglig oppfølging utenfor rekkevidde av en Leaf/Golf/Soul/Zoe elbil.
Skal disse også belastes ekstra fordi man er i en uheldig livssituasjon?
Kommunens regler skiller ikke på individets behov. Det gis heller ikke ekstra støtte for de som er tvunget til å følge opp nærmeste familie.

Vil alltid være slike tilfeller, og en slik familie ville antakelig raskt tjent inn utgiftene til en eller flere Elbiler. Elbiler kan i dag kjøpes fra kr 25 000 .

Med systemet mitt ville værstingene som er Taxi og budbiler også raskt vurdert mer miljøvennlige alternativ
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodalse

Selv om jeg nok stort sett er enig i dine argument Electrolux så må jeg si meg uenig her.
Antall familer med enslig forsørger og med behov noe lignende som det jeg beskrev ovenfor er nok betraktelig større en antallet ledige elbiler til 25k på markedet. I skrivende stund er det 10 biler på finn til 25k eller under.

Videre må vi også huske at selv 25k kan være en uoverstigelig sum for mange av disse som kjører rundt i en fossilbil til 10k.

Systemet uten tak på passeringer vil straffe langt flere enn de det gagner.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

OlavEmil

Nei, det vil det nok ikkje. Du skal ha eit veldig spesielt bruksmønster for å nå taket. Vi snakkar altså om MEIR enn to passeringar kvar einaste dag, inkludert helg, med meir enn ein time mellom kvar passering. For dei fleste, som berre køyrer i vekedagane, er det snakk om meir enn 3 passeringar med ein time mellom kvar.

Dette taket er i praksis kun aktuelt for yrkestrafikk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

For de som ikke har så god økonomi kan noen få passeringer i uken være mer enn nok for å ødelegge. Flere må også gjennom bom 2 ganger i løpet av dagen (fram og tilbake) og da blir det 90 kroner dagen. En elbil til 25k er ikke nødvendigvis god nok til å dekke alle sine behov. Rekkevidden er dårlig og sikkerheten er ikke på høyde med dagens biler. Ikke minst har mange av de bare to seter.

Man kan jo naturligvis si at det går an å ta opp et billig lån og kjøpe en elbil, men hvis man har dårlig økonomi og kanskje betalings anmerkninger er det ikke så lett å få et billig lån fra en seriøs bank. Man blir da gjerne sittende med den gamle bilen sin i stedet.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:05
Man kan jo naturligvis si at det går an å ta opp et billig lån og kjøpe en elbil, men hvis man har dårlig økonomi og kanskje betalings anmerkninger er det ikke så lett å få et billig lån fra en seriøs bank. Man blir da gjerne sittende med den gamle bilen sin i stedet.
JA,
bare ett av utallige forhold som beviser det er dyrt å være fattig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Litt over 2 uker etter kø-prising ble innført i Bergen merker jeg en klar effekt på trafikken. Jeg kan sove 20 minutter mer hver dag når jeg skal på jobb, og innfarts parkeringene som aldri var helt full er nå helt full. Har en fossil lånebil mens min er inne til liten fiks, og det var nesten umulig å finne en ledig plass.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA