Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solkart

Startet av Sungrazer, fredag 29. januar 2016, klokken 13:34

« forrige - neste »

Sungrazer

Se her ja, nå kan man enkelt få en pekepinn på om det egner seg til å sette opp solceller på taket på huset sitt, og med estimat over hvor mye man kan produsere på eget tak.

https://solkart.no/

Det hadde vært interessant å høre fra de som har innstallert på taket om det rimer sånn noenlunde.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

cra

Interessant! Men det skulle også være interessant å vite om den tar høyde for terreng og andre bygninger. Horisonten er grei nok den, men den ligger langt under fjelltoppene til Sunnmørsalpene som omgir meg på alle kanter. De er flotte å gå tur i og stå på ski på, men lite egnet for å sende sollys gjennom.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Ved å ta en titt på mitt eget nabolag kan jeg garantere deg at det ikke tar hensyn til topografi. Ser flere sydvendte tak som blir "orange-merket" til tross for at jeg vet at huset kun har ettermiddagssol  :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amigakongen

Synes den virker litt optimistisk ut på tallene. Skulle få ca.200KW mer enn virkerlig. Tar vel ikke hensyn til takvinkel tenker jeg? Da jeg ikke har optimal vinkel. Har kun 25grader vinkel. Samt at det er hus foran. Dvs at på denne tiden av året så går sola for lavt til at alt blir fanget opp.
2015 BMW I3 - 11800km

Solcellespesialisten

På fargene på kartet så stemmer det at vi i denne versjonen ikke tar hensyn til skygger. Men når du klikker på en takflate så tar vi hensyn til skygger fra fjell, men ikke andre bygninger og trær etc. Dette vil vi komme med senere hvis tjenesten tas godt i mot.

Det vi tar hensyn til er:
* Lokale værforhold (kun når du klikker på et tak)
* Skygge fra fjell (kun når du klikker på et tak)
* Takvinkel
* Takretning

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olee

Synes denne var ganske fin jeg! Lett å bruke også  ;)
Hvordan stemmer prisene som står oppgitt? :)

Solcellespesialisten

Hei,
Prisene oppdateres daglig og selve materialprisen kan du med 99% sikkerhet anta at vil være lik det bekreftede tilbudet du får fra oss. Når det gjelder pris med montasje så tar den hensyn til avstand til nærmeste montør og reise avstand/tid derfra til deg, men her kan prisen bli lavere om vi finner en lokal montør.

cra

Ser at prisen med installasjon er vesentlig lavere enn uten; jeg anter det er pris for installasjon som står til høyre?  Dvs, ved nærmere ettersyn ser det ut til at det er materialkostnaden som kommer som kr 0,- i priseksempelet med montering. Flisespikkeri kanskje (alle klarer vel å legge sammen kostnadene), men likevel en viktig detalj synes jeg. :)

Ellers er det definitivt en side jeg kommer til å leke litt med, og kanskje kan den få meg til å børste støv av solcelleprosjektet. Det ligger i skuffen pr akkurat nå pga at det ble nødvendig å borre ny brønn, som heller ikke ble spesielt billig.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA