Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme i frontvindu ved forvarming av E-Up

Startet av thies, fredag 22. januar 2016, klokken 22:03

« forrige - neste »

thies

Har nå hatt en E-up i en uke. Fungerer bra etter litt innstillinger i avgangstider og appen (viktigste er dette med strøm fra batteri). Men noe som plager meg i disse kalde dagene - hva skal til for at frontruten sin varmetråd slås på under forvarming (Car-Net - slik at jeg slipper å gå ut til bilen). Bilen er grei lunken om morningen grunnet forvarming, men frontruten er fortsatt isete, slik at jeg må vente 3-4min før jeg får kjørt.

Er det mulig?

nortrahof

Det er begrenset effekt i varmetrådene i frontruten. Derfor tar det noen minutter før du ser virkningen om det er veldig kaldt ute.
Varmen slåes på og av automatisk - eller den kan styres manuelt med egen bryter. Den kommer ikke på før bilen er "startet". - Jeg er på min 3. vinter med E-UP - og kan ikke få fullrost oppvarming av frontrute. Det gjør at man ikke behøver så mye varme ellers i bilen.
Jeg bruker derfor å starte bilen først og sette på defroster ved behov. Deretter skraper jeg sideruter. Når turen er kommet til frontruten, har varmetrådene begynt å virke slik at skrapejobben er lett! Bruker ikke mer enn et par minutter på dette.

- Svakheten med oppvarmet frontrute er at den har lett for å sprekke ved steinsprut. Har skiftet en rute alt.
Vet ikke om dette har sammenheng med at VAG-ruter tåler lite - men de biler jeg har hatt opp gjennom tiden, har jeg måtte bytte rute omtrent hvert år på VAG-bilene mens jeg har kunnet kjøre i 20 år med MB uten å skifte rute. Ruten på E-UPen sprakk opp fullstendig etter et lite steinsprang som skulle utbedres av et bilglassfirma. - Firmaet hadde aldri sett eller erfart noe slikt - men resultatet etter "utbedringen" var at jeg måtte skifte rute. De mente at selve glasset var tynnere på ruter med varmetråder?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

thies

Takk. Jeg bruker forvarming med avreisetidspunkt - og det har hittil fungert veldig bra. Bilen er lunken når jeg skal på jobb, men frosten på vinduene synes jeg de godt kunne ha 'skrudd på' under forvarmingen. Det burde ikke være nødvendig å skru tenningen. Forstår at den ikke fjerner all snø som kommer, men det burde bare vært gå ut og 'dytte' (ikke skrape) frontruten.

Tenkte kanskje ikke på kulden her i landet...

Panzer UP

Jeg erindrer at i begynnelsen av min karriere ned car net fra pc kunne jeg trykke på en egen knapp for fjernstyring av varmetrådene i frontruten. Denne er dog forsvunnet.
Folkevogn eOPP

Råde

Sitat fra: Panzer UP på lørdag 06. februar 2016, klokken 23:35
Jeg erindrer at i begynnelsen av min karriere ned car net fra pc kunne jeg trykke på en egen knapp for fjernstyring av varmetrådene i frontruten. Denne er dog forsvunnet.
Jo, men du har sikkert en tidlig utgave. VW fjernet denne muligheten og sa at det allikevel ikke var mulig uten å bytte styresystem. Hva som har skjedd egentlig, men dette er forklaringen.
e-Golf | X75D

nortrahof

Jeg har hatt E-UP helt fra "starten" i nov. 13 og kan ikke huske at dette har vært endret på noen gang?

- Tror at en "pre-varming" med varmetråder på frontruten hadde medført andre kondensproblemer?
Dersom det ligger et lag snø på ruten, vil nok kondens legge seg på innsiden i større grad enn det er nå?
Slikt tar lang tid å fjerne med defroster/varmetråder.

- Dette blir på en måte som å kjøre med "snø på taket". Da leg skiftet antenne til en med DAB forleden, tok jeg ned takhimlingen. Selv om bilen virket ganske tørr innvendig på matter og slik, var jeg overrasket over alt kondensvannet som lå på undersiden av taket etter vinteren. - Tror fint jeg kunne ha samlet opp en liter som var jevnt spredd over hele taket i dråpeform.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

M@rtin

Jeg er fersk E-UP-eier. Min bil ble produsert i uke 3 iår. Den bør mao. være up to date. Før jeg fikk utlevert den, lastet jeg ned appen på Android og Ipad (2.gen). På Ipad ble fjernstyrt oppvarming av begge rutene ingen opsjon, men på Android ble det en slik opsjon. Når jeg fikk utlevert bilen, koblet jeg meg opp til Car-net og registrerte bilen. Da forsvant også denne oppvarmingsfunksjonen på Android.

Jeg må si jeg ble rimelig skuffet, all den tid det blir skapt inntrykk av at dette er en opsjon og derfor for meg én grunn til at jeg valgte E-UP fremfor andre modeller. Funksjonen er til og med omtalt i bruksanvisningen (s. 86 i den norske bukermanualen).

Har noen i det hele tatt fått installert og brukt en slik fjernstyrt opsjon til å varme opp front- og bakrute via Android eller IOS?

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA