Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Total bremsesvikt

Startet av WhatsUp, søndag 17. januar 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Amoss på fredag 29. januar 2016, klokken 00:22
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:32
Det virker nesten som om gamlingen med vinterbremser tåler fukt bedre enn den nye før det blir reduksjon i bremsekraft. Nå har jeg ikke hatt noen episoder under vanlig kjøring med den nye, men kjørte gjennom en vanndam i lav fart her om dagen. Da var det null bremser etterpå. Når jeg gjorde det samme med P85`en var det bra med bremseeffekt ganske så umiddelbart.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 21:11
Bremsene på nybilen henger faktisk fast av og til, men ikke på den gamle etter oppgradering.

Høres nesten for meg ut som om du ikke skulle ha fått denne "nordic edition" bremsepakka på nybilen? Kan det virkelig være at de fortsatt leverer ut nye biler uten?
De siste dagene har jeg vært nesten bremseløs på D`en etter start med forholdene som råder på Møre og Trøndelagskysten. Har kjørt svært mye og vært bevisst på å bruke bremsene - som faktisk virker helt fint når bilen parkeres. Når jeg tar løs neste dag er det omtrent null effekt, og det må bremses en god del før de begynner  å ta igjen. Alternativt å bare kjøre og vente på at bilen på egen hånd bruker bremsetørkingen mange nok ganger til at det begynner å virke igjen. Det snodige er at P85`en har bra med bremseeffekt fra start, til tross for at den kjøres vesentlig mindre og at det ikke gjøres noe spesielt ift bevisst bruk av bremsene.

Cookie Monster

Sitat fra: Lynet på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:42
Siste 5.14 kom 4.9.14 og da hadde ikke Tesla kommet med Bosch iBooster!

Så biler med Bosch iBooster har nok annen software.

Og er helt enig i at ABS-motoren nå høres de første hundre metrene i flere ca 1 sekunds pulser.

Det er ikke servoen som gjør dette, det er selve ABS-enheten. 
Hvor store endringer det er på ABS-enheten oppgjennom Teslas historie vet jeg ikke.

Mye mulig de har gjort den mer aggressiv på å tørke klossene i senere updates :)

Tesla hadde helt klart biler med Bosh iBooster 4.9.14. Var jo rundt de tider de startet å produsere biler med autopilot hw og var nok i test en god stund før det.
Feks P85D og dual motor lå det info om i software lenge før den ble lansert etter info fra wk057 på tmc forumet som har gravd litt i eldre sw versjoner også :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Digiman

#77
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. februar 2016, klokken 18:51
Sitat fra: Amoss på fredag 29. januar 2016, klokken 00:22
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:32
Det virker nesten som om gamlingen med vinterbremser tåler fukt bedre enn den nye før det blir reduksjon i bremsekraft. Nå har jeg ikke hatt noen episoder under vanlig kjøring med den nye, men kjørte gjennom en vanndam i lav fart her om dagen. Da var det null bremser etterpå. Når jeg gjorde det samme med P85`en var det bra med bremseeffekt ganske så umiddelbart.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 21:11
Bremsene på nybilen henger faktisk fast av og til, men ikke på den gamle etter oppgradering.

Høres nesten for meg ut som om du ikke skulle ha fått denne "nordic edition" bremsepakka på nybilen? Kan det virkelig være at de fortsatt leverer ut nye biler uten?
De siste dagene har jeg vært nesten bremseløs på D`en etter start med forholdene som råder på Møre og Trøndelagskysten. Har kjørt svært mye og vært bevisst på å bruke bremsene - som faktisk virker helt fint når bilen parkeres. Når jeg tar løs neste dag er det omtrent null effekt, og det må bremses en god del før de begynner  å ta igjen. Alternativt å bare kjøre og vente på at bilen på egen hånd bruker bremsetørkingen mange nok ganger til at det begynner å virke igjen. Det snodige er at P85`en har bra med bremseeffekt fra start, til tross for at den kjøres vesentlig mindre og at det ikke gjøres noe spesielt ift bevisst bruk av bremsene.

Samme problem på min 85D. Ble ganske stresset førstegang jeg skulle bremse etter parkering over natten nylig. Hadde ikke noe regen pga 100% SOC. Det er en liten bakke ned fra boligfeltet jeg bor i og hadde null bremser på de ca 20-30m til veikrysset. Bremsene tok heldigvis rett før jeg kom til hovedveien.
Svært skummelt da dette er en skolevei fullt av unger hver morgen, så kjører i toppen 10-15 km/h der nå til Tesla ser på dette neste uke.

Kan umulig være riktig dette?

pwb

Sitat fra: Digiman på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:59
Kan umulig være riktig dette?

Klart det ikke er riktig. Men Teslamenigheten sier alt mulig rart for at det skal virke normalt. Tenk hvis det faktisk skjer en ulykke, tenk om noen kjører ned ett barn og alle Teslaer får kjørenekt frem til feilen er rettet? Dette skulle vært tatt tak i for lenge siden. Det finnes folk der ute som er redd for å ha med seg unga i bilen fordi bremsene ikke virker, er det normalt?

Toonster

Sitat fra: pwb på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:25
Sitat fra: Digiman på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:59
Kan umulig være riktig dette?

Klart det ikke er riktig. Men Teslamenigheten sier alt mulig rart for at det skal virke normalt. Tenk hvis det faktisk skjer en ulykke, tenk om noen kjører ned ett barn og alle Teslaer får kjørenekt frem til feilen er rettet? Dette skulle vært tatt tak i for lenge siden. Det finnes folk der ute som er redd for å ha med seg unga i bilen fordi bremsene ikke virker, er det normalt?

På generelt grunnlag er det rimelig uansvarlig å kjøre en bil som ikke har bremser - med eller uten unger i bilen.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Hodetelefoner

Kan ikke jeg prøve bilene deres en dag? Så kan dere teste min?

Muffinman


AlexM5

Jeg har fremdeles de samme bremsene som kom med bilen i mars 2014 og har ikke hatt problemer med manglende bremseeffekt utover rett etter høytrykksspyling av bilen, og da kun i noen få meter. Bilen står aldri i garasje og brukes i regn stort sett hver eneste dag. Naboen som har en S85 levert en måned eller to etter min (kjører nok noe roligere enn meg) har opplevd sviktende bremser og fikk satt på skjold osv. Jeg mistenker også at for lite aktivt bruk av bremsene er medvirkende til problemene som noen andre enn meg har.
P85 Finalised 03.10.2014 Levering 18.03.2014 mørkblå,mellombrunt,karbon,tech,pano,lyd,lys;park,sikkerhet,vinter,hattehylle

Isbjørn

I helgen var det min tur å oppleve total bremsesvikt. Kjørte 50 mil dagen før med fungerende bremser. Neste morgen var det null bremseffekt. Har en bratt vei fra hytta nedover med en skarp sving, og i det jeg tråkker på bremsen kjenner jeg at det skjer ingenting. Bilen fortsetter bare nedover. Klarte såvidt svingen. Og så kom bremsvirkningen tilbake. Må si at dette var ganske skummelt. Opplevde det samme neste morgen, bortsett fra at jeg sto på bremsen helt fra toppen av bakken, og da fungerte de før svingen kom.  Utetemperatur var mellom -2 og +2 i helgen da det skjedde. Hadde ingen problemer tidligere på samme sted når det var mellom -10 og - 20.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Muffinman

#84
Tror kanskje det er trygt å anta at det ikke er montert kaldbremsepakke originalt på AP-bilene heller? På tocn-gruppa rapporteres det at enkelte har fått ettermontert denne på slike biler.

Prøvde noen harde oppbremsinger fra relativt høy fart for å se om det hjalp på bare, våte veier og rundt 1-2 pluss. Veldig dårlig pedalfølelse og trådde skikkelig hardt uten at det opplevdes å ta skikkelig, selv etter flere forsøk. Når nødbremseassistansen slo inn etter en noen sekunder bremset det hardere. Neste dag  var det igjen dårlig med bremser fra start. I og for seg ikke verdens største problem hvis man er obs på dette, men livsfarlig hvis føreren ikke vet om det.

P85`en har oppgraderte bremser, og de har ikke gitt noen overraskelser i vinter.

andreasmj

Samme opplevelse for første gang på vei ned fra 5-mila i Kollen på lørdag. Kjørte i våt snø på vei opp, så tipper det var synderen. Null effekt i kanskje to sekunder. Har de faktisk en fiks på dette eller er det bare sånn det er med store bremser?
2015 85D
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Brede

Jeg ser til stadighet at enkelte skriver at slik er det bare med store bremser..
Jeg kjørte i flere år en bil med 380mm skiver og seks-stempels kalipere fra Brembo og hadde aldri dette problemet i akkurat samme forhold som jeg i dag kjører Teslaen.

Den gamle bilen hadde dog perforerte og slissede skiver, regner med det hjelper på.

Jeg har raportert inn mine problemer til Tesla og de skulle se på det på neste service (april). Da regner jeg med at de oppgraderer til nordisk oppsett og monterer skjold samtidig. Forhåpentligvis hjelper dette.

Cookie Monster

#87
Sitat fra: Brede på mandag 08. februar 2016, klokken 13:45
Jeg ser til stadighet at enkelte skriver at slik er det bare med store bremser..
Jeg kjørte i flere år en bil med 380mm skiver og seks-stempels kalipere fra Brembo og hadde aldri dette problemet i akkurat samme forhold som jeg i dag kjører Teslaen.

Den gamle bilen hadde dog perforerte og slissede skiver, regner med det hjelper på.

Jeg har raportert inn mine problemer til Tesla og de skulle se på det på neste service (april). Da regner jeg med at de oppgraderer til nordisk oppsett og monterer skjold samtidig. Forhåpentligvis hjelper dette.

Subaru STi'en jeg hadde før hadde 330mm skiver og 4 stempla Brembo bremser. Hadde det problemet på den en sjelden gang og man finner også flere med samme problem hvis man søker på google.

Etter jeg byttet klosser og skiver til slissede hadde jeg aldri problemet igjen. Vet ikke om det var klossene, skrivene eller en kombinasjon som var årsaken.
Men virker som dette et problem som går igjen mer ofte på store bremser og at de derfor blir mer kresen på at man har "riktig" type klosser.

Edit: når jeg tenker meg mer om så hadde Subaru utstyrt vanlig Impreza som har ganske små bremser og Impreza STi med samme type bremseskold. Altså de var alt for små for de større brembo bremsene. Mye mulig dette er såpass avansert at det er en kombinasjon på både type bremseskold, klosser og skiver :p
For bremseskold sin funksjon er jo også å holde vann og møkk unna men for å klare det best mulig må det være større enn skiva.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

valvolainen

Opplevde dette for første gang etter ca. 60.000km på s85 i forrige uke.
Kjørte ut av innkjørselen og da jeg skulle bremse forsiktig rundt første sving var det ingen bremseeffekt. I dette tilfellet var det ikke noe trykk på bremsene, kunne kjøre pedalen i bunn med full kraft og bare såvidt kjenne at bremsene tok. I gamle dager hadde pedalfølelsen motsvart en defekt bremsekraftforsterker.
Etter ytterligere 50m, med litt prøvepumping og slikt, så slo plutselig bremsene inn, med fullt trykk og abs.
Ikke opplevde dette hverken før eller etter.

Myke bremser som nesten ikke tar er noe annet, dette hadde vi frem til ifjor da tesla byttet skiver og klosser og monterte skjold. Da ble plutselig bremsene normale som på andre biler.

lunitiks

Under hvilke forhold bør jeg teste evnt. bremsesvikt på min bil?

Skummelt hvis jeg har bremser som ikke er OK uten at jeg vet det..

70D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA