Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Total bremsesvikt

Startet av WhatsUp, søndag 17. januar 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg skulle tro det er ditt eget ansvar å sjekke at bremsene virker før du begynner å kjøre. Om de slutter å virke midt i en kjøretur er det vel fortsatt fører som er ansvarlig for bilen.

Muffinman

Sitat fra: Sbr på søndag 17. januar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. januar 2016, klokken 22:13
Regen blir ikke koblet ut av abs nei
Er ganske sikker på at det ikke er noe regen når abs'en jobber.
Skal innhente fasiten i morgen :)

nivve

Sitat fra: jazzwheel på søndag 17. januar 2016, klokken 23:18
Jeg skulle tro det er ditt eget ansvar å sjekke at bremsene virker før du begynner å kjøre. Om de slutter å virke midt i en kjøretur er det vel fortsatt fører som er ansvarlig for bilen.

Da noe av det samme skjedde med Audi for litt tid siden tilbakekalte de noen biler:
http://www.aftenposten.no/bil/Tilbakekaller-toppmodeller-pa-grunn-av-fare-for-bremsesvikt-72267.html?xtor=RSS-2

"Ved sammenstøt mellom motorvogner kan man kreve erstatning fra den andre motorvognens forsikring bare hvis skaden skjedde som følge av uforsvarlig oppførsel, brudd på trafikkregler eller teknisk svikt hos den ene av motorvognene. Forsikring som dekker skader på egen motorvogn – kasko – er frivillig. Hvis den skadelidte selv har skyld i skaden kan erstatningssummen settes ned eller falle helt bort."
https://no.wikipedia.org/wiki/Bilansvar

Forstår jeg deg riktig i at om bremsene svikter på en Tesla er det fortsatt Teslasjåførens skyld om det fører til et sammenstøt, fordi sjåføren bør ha testet bremsene før han brukte dem for første gang den kjøreturen?

Brede

Jeg drister meg til å fortelle om en amatørfeil som kunne blitt pinlig..

Skulle stoppe utenfor jobben forrige uke.
Tråkket på bremsen, men bilen vil ikke stanse. Tråkker enda hardere, men bilen nekter å redusere farten. Plutselig slipper noe og bremsene hugger tak!
Ingen dramatikk da dette var på en åpen plass, men foran et fotgjengerfelt kunne det blitt ekkelt..

Årsak: nye vintersko med såler som er litt bredere enn mine andre sko. Tråkket både på gass og brems helt til skoen glapp av gassen...  ::)

Gasspådrag kansellerer bremseeffekt og en hører jo ikke akkurat noe motorbrøl som varsler at en gjør en feil.

Tidligere har jeg fått varsel om jeg har rørt begge pedalene samtidig, men registrerte ikke dette i denne situasjonen.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pwb

Sitat fra: Brede på mandag 18. januar 2016, klokken 01:54

Gasspådrag kansellerer bremseeffekt og en hører jo ikke akkurat noe motorbrøl som varsler at en gjør en feil.


Merkelig at bremsepedalen ikke overstyrer gasspedalen, har jo vært slik på de siste bilene jeg har hatt i hvertfall.

pwb

Sitat fra: nivve på søndag 17. januar 2016, klokken 23:38

Forstår jeg deg riktig i at om bremsene svikter på en Tesla er det fortsatt Teslasjåførens skyld om det fører til et sammenstøt, fordi sjåføren bør ha testet bremsene før han brukte dem for første gang den kjøreturen?

ja, det er helt riktig, skulle tatt seg ut om det ikke var slik.

RaBalder

Sitat fra: nivve på søndag 17. januar 2016, klokken 23:38
Forstår jeg deg riktig i at om bremsene svikter på en Tesla er det fortsatt Teslasjåførens skyld om det fører til et sammenstøt, fordi sjåføren bør ha testet bremsene før han brukte dem for første gang den kjøreturen?
Sjåføren er alltid ansvarlig for det kjøretøyet han bruker i trafikken.
Det er ingen måte å slippe unna det ansvaret på.

Så derfor bør man gjøre sitt beste for å være sikker på at det kjøretøyet man bringer ut i trafikken er i orden.

Egil Fonn

Har hatt bremse svikt to ganger på på to ulike biler. (Dodge Ram og Toyota LC) Begge gangene hadde bilene stått parkert ved hytta på Bjørnfjell og bremseskivene var rett og slett isbelagt. Ingen fin opplevelse og komme ut mot hovedveien med 0 bremser. I ettertid kjører jeg med litt trykk på bremsene  de første metrene for  å tine isen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Nordtroms

Det er nok sikkert is på bremseklossene. Har opplevd det samme. Jeg skulle bremse normalt i ca 80 km/h men ingenting skjedde hvorpå jeg tråkket skikkelig hardt på pedalen, da gikk det et sekund, ( kjentes ut som ti sekunder). Så hugde de til og ABS'n jobbet febrilsk. Kan tenke meg at det er enda værre i lav fart som inn mot kryss da vil det være enda vanskeligere å smelte islaget med friksjonen. Mulig nyere biler har bedre bremser men jeg tror dette mer er et Elbilfenomen en spesifikt for Tesla. Regenerering gjør at man ikke bruker bremsene så ofte og dermed bygger det seg opp is på klossene.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

pwb

Sitat fra: Nordtroms på mandag 18. januar 2016, klokken 07:56
Det er nok sikkert is på bremseklossene. Har opplevd det samme. Jeg skulle bremse normalt i ca 80 km/h men ingenting skjedde hvorpå jeg tråkket skikkelig hardt på pedalen, da gikk det et sekund, ( kjentes ut som ti sekunder). Så hugde de til og ABS'n jobbet febrilsk. Kan tenke meg at det er enda værre i lav fart som inn mot kryss da vil det være enda vanskeligere å smelte islaget med friksjonen. Mulig nyere biler har bedre bremser men jeg tror dette mer er et Elbilfenomen en spesifikt for Tesla. Regenerering gjør at man ikke bruker bremsene så ofte og dermed bygger det seg opp is på klossene.

ALDRI hatt det problemet på min elbil. 4 andre elbiler på jobben (ikke Tesla) har heller ALDRI opplevd ett slikt problem mens den ene med Tesla har opplevd problemet flere ganger. Selv ved parkering i garasjeanlegg så det garanter ikke er is på bremsene fikk han problemer.

Cookie Monster

#26
Skal huske på at det er Brembo som leverer bremsene til Tesla så er ikke noe jall. Men Tesla har nok valgt en lite egnet kloss for vinter klima samt at store bremser er mer utsatt for dette en de små "sykkel" bremsene som vanlige biler har.

Årsaken til problemet er at klossene har en mye større flate mot skivene, så det tar derfor lengre tid før is belegget blir borte. Altså fordelen store bremser har med at man kan bremse mye hardere uten å miste kraft pga varme under normale forhold blir dens svakhet under slike spesielle tilfeller.

Har ikke opplevd dette på Teslaen men hadde noen tilfeller på Subaru Sti'en jeg hadde før som også hadde store Brembo bremser som Teslaen. Hadde flere tilfeller hvor det ikke skjedde noen ting før etter flere sekunder og det var ofte etter bilvask eller at været hadde byttet fra pluss til minus grader.
Et rask søk på både Subaru sti og andre biler med store bremser viser at flere sliter med dette:
eks http://www.westernsubaruclub.com/smf/index.php?topic=21549.0

På Subaruen byttet jeg klosser til Endless MX72 og "slotted" samt boret bremseskiver og etter det hadde jeg aldri det problemet igjen på Subaruen. Om det var klossene, skivene eller en kombinasjon av dette vet jeg ikke.

Men det frisk i minne tar jeg derfor mine forholdsregler på Teslaen og bruker derfor creep mode så man får brukt bremsene mer,og de blir derfor alltid brukt i det jeg kjører ut av garasjen og tester alltid bremsene hard etter vask eller under forhold som jeg vet er problematiske.

Vurderer å bytte til noe skikkelige klosser på Teslaen også.
Bremseklossene foran skal være samme som på Cadillac CTS-V 2014-2015 og Chevrolet   Corvette 2014 - 2015.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

VL

Fruen kjørte nedover bakken fra huset mot postkassestativet i går kveld da bremsene sviktet helt. Bakken er ganske slakk og farten var vel en 20-25 kmt. Bremsene tok ikke i det heletatt og bilen var kald så ingen regen fungerte. Bilen stoppet vel ca 20-25m forbi postkassestativet....  ??? Også i morges skjedde det samme igjen. Dette er jo livsfarlig...  :o Er det bare sånn når bilen er kald? Har 2015 modell, så den skal være levert med de nye bremsene.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

pwb

Kanskje Tesla kan komme med noe slikt som jo også varmer bremsene.
http://bikeport.no/2010/09/13/dekkvarmer/


nivve

Slik så det ut da jeg skulle kjøre fra jobb i dag (vedlegg). Null traction og umulig å håndtere bilen. Jeg parkerte en liten halvtime mens jeg snakket med Tesla Support / veihjelp. Jeg kjørte power down, men feilmeldingene var fortsatt der. "Vi må hente bilen", sa de. Jeg flyttet forsiktig bilen ut fra veibanen der jeg sto og tilbake på parkeringsplassen, og da jeg satte i Park kom feilmeldingene bort. "Nå som feilmeldingene er borte kan vi ikke hente bilen", sa de da.

Håper det ikke skjer igjen, jeg var veldig nær ved å krasje inn i bilen ved siden av da jeg kjørte ut fra parkeringsplassen. Baken slipper lett uten traction, og det er ikke så lett å stoppe uten ABS...

Long story short: Hvis jeg vil ha bilen på service for å få den sjekket (byttet til nye bremser, noe de tilbød på telefon) må jeg selv transportere den 14 mil til Trondheim og håpe at bremsene holder hele vegen.

Hvordan sørger jeg på best mulig måte at bilen er i stand før jeg kjører til Trondheim? Det blir jo mitt ansvar om jeg kjører av veien fordi bilen plutselig ikke har traction/stability/ABS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA