Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan ligger deres arbeidsgiver i forhold til ladeplasser?

Startet av Callah, lørdag 16. januar 2016, klokken 20:03

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: siglis på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:57
På utsiden er det et sikringsskap med "vanlige" stikkontakter samt noen blå som er merket 32A. Om det er 1 eller 3 fas vet jeg ikke ennå. Har fått beskjed om at det bare er å benytte disse. Min forgjenger hadde en hybrid som han plugga inn der.

Spørsmålet er; Leaf'n leveres med en 6,6 kW lader. Hvilke av kontaktene kan jeg benytte for å få kjappest lading?
Det er nok en 230V 32A trefaskontakt. Kan bruke en av fasene og lade på 6,6 kW. Varenr EVN32-1 hos elbilhjelpen.no eller tilsvarende er det du trenger: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_32A
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Homecast

Sitat fra: tomrh på fredag 05. februar 2016, klokken 07:52
Sitat fra: siglis på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:57
På utsiden er det et sikringsskap med "vanlige" stikkontakter samt noen blå som er merket 32A. Om det er 1 eller 3 fas vet jeg ikke ennå. Har fått beskjed om at det bare er å benytte disse. Min forgjenger hadde en hybrid som han plugga inn der.

Spørsmålet er; Leaf'n leveres med en 6,6 kW lader. Hvilke av kontaktene kan jeg benytte for å få kjappest lading?
Det er nok en 230V 32A trefaskontakt. Kan bruke en av fasene og lade på 6,6 kW. Varenr EVN32-1 hos elbilhjelpen.no eller tilsvarende er det du trenger: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_32A

Du bruker vel strengt tatt 2 faser i IT nett. =)
Hadde det vært TN derimot bruker du kun 1 fase og Nøytral.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

siglis

Hei igjen;

Kabelen som følger med bilen er mennekets ladekabel 3 m mode 3, type1, type2, 230V 1-fas 32A/7,2 kW. Vil det da si at jeg kan plugge denne inn i en 32A 1-fas stikkontakt og lade med 32A/230V? DVs ladetid fra 0-100 på ca 4-5 timer?

Griffel

#33
Dersom bilens lader kan trekke 32A er det riktig, hvor stor laderen i bilen er finnr du vel i instruksjonsboken. (6,6kW= ca.28A) Lader i bil reduserer jo også strømtrekket på slutten av ladeforløpet og andre ting så litt variasjoner blir det vel.

Som du tydelig er klar over må det være en mod3 type2 stikkontakt, altså en type 2 ladestasjon (det som feilaktig kalles en vegglader/hjemmelader). Det spiller ingen rolle for deg om den er koblet en fas 230V eller 3fas 400V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 08:43
Du bruker vel strengt tatt 2 faser i IT nett. =)
Hadde det vært TN derimot bruker du kun 1 fase og Nøytral.
Strengt tatt ikke, du bruker énfase avledet fra 2 faseledninger i et IT nett. (NEK 400 avsnitt 312, side 19 merknad 1).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

#35
Sitat fra: Griffel på søndag 07. februar 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 08:43
Du bruker vel strengt tatt 2 faser i IT nett. =)
Hadde det vært TN derimot bruker du kun 1 fase og Nøytral.
Strengt tatt ikke, du bruker énfase avledet fra 2 faseledninger i et IT nett. (NEK 400 avsnitt 312, side 19 merknad 1).

Les igjen, du bruker 2 faser i IT nett.
du bruker 1 fase i TN nett.

Du må skille på lasten (enfase) og forskjellen på nett topologien.
du skriver akkurat det samme som meg så hvorfor korrigerer du meg?

Leser du innlegget jeg quotet igjen ser du det beskrives at man kan bruke en av fasene og lade 6,6 kw. det er da feil. du må bruke 2 faser for å få 6,6 kw.
Ja enfase last men nei, ikke en fase tilkoblet
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Homecast

Sitat fra: siglis på søndag 07. februar 2016, klokken 09:25
Hei igjen;

Kabelen som følger med bilen er mennekets ladekabel 3 m mode 3, type1, type2, 230V 1-fas 32A/7,2 kW. Vil det da si at jeg kan plugge denne inn i en 32A 1-fas stikkontakt og lade med 32A/230V? DVs ladetid fra 0-100 på ca 4-5 timer?

Hei, det er feil det som blir sagt tidligere.
Du må ha en mode 3 veggboks med type 2 uttak for å benytte denne kabelen. Om du får 32A lading avhenger av hvilken bil du plugger til og eV ekstra utstyr.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Homecast

Sitat fra: Griffel på søndag 07. februar 2016, klokken 09:48
Dersom bilens lader kan trekke 32A er det riktig, hvor stor laderen i bilen er finnr du vel i instruksjonsboken. (6,6kW= ca.28A) Lader i bil reduserer jo også strømtrekket på slutten av ladeforløpet og andre ting så litt variasjoner blir det vel.

så du kan nå plutselig bruke en mode 3 kabel i en stikkontakt? Ny standard som har kommer som jeg ikke har fått med? ;)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på søndag 07. februar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Griffel på søndag 07. februar 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 08:43
Du bruker vel strengt tatt 2 faser i IT nett. =)
Hadde det vært TN derimot bruker du kun 1 fase og Nøytral.
Strengt tatt ikke, du bruker énfase avledet fra 2 faseledninger i et IT nett. (NEK 400 avsnitt 312, side 19 merknad 1).

Les igjen, du bruker 2 faser i IT nett.
du bruker 1 fase i TN nett.

Næh. Du bruker én fase, som hentes ut fra to faseledninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 07. februar 2016, klokken 09:48
Dersom bilens lader kan trekke 32A er det riktig, hvor stor laderen i bilen er finnr du vel i instruksjonsboken. (6,6kW= ca.28A) Lader i bil reduserer jo også strømtrekket på slutten av ladeforløpet og andre ting så litt variasjoner blir det vel.

6,6kW er netto inn på batteriet, disse 6,6kW laderne trekker 32A fra strømnettet. Med 89-90% effektivitet (som er veldig normalt) stemmer tallene perfekt.

BMW og Tesla oppgir brutto strømtrekk fra nettet, mens Kia og Nissan oppgir netto strøm inn på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. februar 2016, klokken 10:54
Sitat fra: Homecast på søndag 07. februar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Griffel på søndag 07. februar 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 08:43
Du bruker vel strengt tatt 2 faser i IT nett. =)
Hadde det vært TN derimot bruker du kun 1 fase og Nøytral.
Strengt tatt ikke, du bruker énfase avledet fra 2 faseledninger i et IT nett. (NEK 400 avsnitt 312, side 19 merknad 1).

Les igjen, du bruker 2 faser i IT nett.
du bruker 1 fase i TN nett.

Næh. Du bruker én fase, som hentes ut fra to faseledninger.

Hadde du tatt med hele så ser du jeg beskriver at du ikke kan koble deg til en fase i IT for å få en sluttet krets
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

tomrh

#41
Sitat fra: siglis på søndag 07. februar 2016, klokken 09:25
Kabelen som følger med bilen er mennekets ladekabel 3 m mode 3, type1, type2, 230V 1-fas 32A/7,2 kW. Vil det da si at jeg kan plugge denne inn i en 32A 1-fas stikkontakt og lade med 32A/230V? DVs ladetid fra 0-100 på ca 4-5 timer?
Nei. Denne er ikke ment å brukes i blå industrikontakter.
Hvis du vil lade fra blå 32A 3-fas kontakt på jobben så må du skaffe deg en kabel fra elbilhjelpen.no som jeg linket til, og be elbilhjelpen om å sette på et 3-fas stikk i enden (evt en kort overgang fra blå enfas til blå trefas).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

#42
Nå skriver jo vedkommende at dette er en kabel "mode 3, type1, type2, 230V 1-fas 32A/7,2 kW". Da kan vi vel gå ut fra at han som spurt også vet at det må være en mod3 type2 stikkontakt det er snakk om.

Men av hensyn til andre: En mod3 type2 stikkontakt, finnes i en type 2 ladestasjoner (for hjemmebruk det som feilaktig kalles en vegglader/hjemmelader) og offentlige type 2 ladestasjoner.

Det spiller ingen rolle for bruker om den er koblet enfas 230V eller trefas 400V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

siglis

Hei igjen;

Ikke fått tid til å se på dette før nå, men;

1. den kabelen jeg har kjøpt er da i utgangspunktet ment for å benyttes ved hurtiglading på forskjellige stasjoner?

2. For å benytte denne andre steder er jeg nødt til å kjøpe en kabel/converter til ca 6,500 for å kunne benytte meg av hurtiglading?

3. Og skal jeg ha hurtiglading hjemme må jeg kjøpe enda mere utstyr for å få det til? Hjemmelader???

Ut over dette kan jeg kun benytte 10/16 A og en "vanlig" ladekabel som jeg håper følger med bilen?

Hoppe på dette med elbil litt kjapt uten å sjekke for mye i forkant.... 8)

jkirkebo

Sitat fra: siglis på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:08
Hei igjen;

Ikke fått tid til å se på dette før nå, men;

1. den kabelen jeg har kjøpt er da i utgangspunktet ment for å benyttes ved hurtiglading på forskjellige stasjoner?

2. For å benytte denne andre steder er jeg nødt til å kjøpe en kabel/converter til ca 6,500 for å kunne benytte meg av hurtiglading?

3. Og skal jeg ha hurtiglading hjemme må jeg kjøpe enda mere utstyr for å få det til? Hjemmelader???

Ut over dette kan jeg kun benytte 10/16 A og en "vanlig" ladekabel som jeg håper følger med bilen?

Hoppe på dette med elbil litt kjapt uten å sjekke for mye i forkant.... 8)

Du blander begrepene her. 32A er ikke hurtiglading, det er litt raskere treglading enn 16A ;) Hurtiglading er >22kW, for Leafens del vil det si CHAdeMO på rundt 47kW maks. Disse hurtigladerne har alltid fast kabel.

En Type 2 kabel kan du bruke til å lade med 32A fra 7,4kW tregladestasjoner med Type 2 uttak, og fra 22kW semihurtigladestasjoner med Type 2 uttak. Du kan også bruke den på 16A ladestasjoner med Type 2 uttak, men da får du bare 16A.

Vil du lade med 32A fra industrikontakter trenger du en annen kabel, da bruker du ikke noe av det du allerede har.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA