Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batteri

Startet av iamafarmer, torsdag 07. januar 2016, klokken 10:03

« forrige - neste »

iamafarmer

Hei, er det noen her som har bytta batteri på elbilen sin?

Har tenkt å fleske til med en elbil og begynt å gjørra litt research på bytte av batteri, men ingen bilselgere eller importører vil snakke om det. Det er rett og slett et spørsmål "dem" ikke vil ha. Blir litt i tvil når ingen vil svare på et så pass rett fram og enkelt spørsmål.

Veit at det er fabla om at i amerika kostere 5499 dollars for batteribytte på Nissan Leaf, men har noen i Norge foretatt et batteribytte? Og i så fall hva kosta det?

kaiat

På de nyeste elbilene (Leaf, trilling, e-Golf, osv) har nok så og si alle tilfeller der en har måttet bytte batteri, vært tatt på garanti/reklamasjon. Batterigarantien er normalt på 5 år, men flere merker har nå økt dette til 8 år. 

Når det er sagt, jeg mener det var en tråd her på forumet der noen byttet batteri selv på sin USA-Leaf.

iamafarmer

Ja, men batterigarantien garanterer vel ikke batterikapasitet?

Det er uansett veldig urovekkende at ingen har bytta batteri eller at importøren ikke har noen pris på det

Electrix

Hva er det som er urovekkende med det?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Jeg forstår heller ikke at det er noe problem at ingen har byttet batteri uten å ha behov for det :o

Det har vel være én, eller kanskje to, eksempler på at det har vært byttet batterimoduler i Leaf i Norge på garantien såvidt jeg har fått med meg.
Tesla har demonstrert batteribytte på Model S på 5-10 minutter. Og så er det vel en håndfull Tesla Roadster'e som har fått byttet/oppgradert batteriet i Norge.

En del (10-20?) Think har fått byttet zebrabatteri. Opp mot 50 PSA-classic har blitt ombygget med  lithium batterier, men det er vel ikke det trådstarter tenker på.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kos

Sitat fra: iamafarmer på fredag 08. januar 2016, klokken 09:33
Ja, men batterigarantien garanterer vel ikke batterikapasitet?

Det er uansett veldig urovekkende at ingen har bytta batteri eller at importøren ikke har noen pris på det

Hvordan kan det være urovekkende ? - måtte vel være langt større urovekkende om de fleste måtte gjøre det ??

iamafarmer

Det er veldig urovekkende fordi det er en slitedel på en bil som ingen vil si hva det koster å fikse.

Skjønner at jeg er djevelens advokat i dette forumet, men garantien dekker vel stort sett ikke batterikapasistetsreduksjon?

hstad

#7
VW garanterer vel 70% restkapasitet etter 8 år.

"Batterigaranti ladbare biler
Alle nye Volkswagen ladbare biler leveres fra fabrikk med 8 år/160.000 km garanti på batteripakken. Volkswagen garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år/160.000 km. Garantien forutsetter lading i henhold til bilens instruksjonsbok.  "
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Electrix

Sitat fra: iamafarmer på mandag 11. januar 2016, klokken 11:32
Det er veldig urovekkende fordi det er en slitedel på en bil som ingen vil si hva det koster å fikse.

Skjønner at jeg er djevelens advokat i dette forumet, men garantien dekker vel stort sett ikke batterikapasistetsreduksjon?
Hei, jeg tror klienten din har feilinformert deg ;)

Batteriet vil riktignok bli slitt etter hvert, eller rettere sagt tape litt kapasitet, men regnes ikke som en del som skal skiftes ut. Det er ment å vare bilens levetid. Men det er mulig å bytte ut dersom det skulle bli feil. Enkelte biler i varme strøk i USA har måttet bytte batteri, og Nissan har gått ut med en pris på USD 5500 pluss ca tre timers arbeid. Det var en del nyheter om dette sommeren 2014. I tillegg finnes det omtalt her på forumet bl.a. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15527.0.html

Garantien dekker kapasitetsreduksjon, dvs at batteriet ikke skal miste mer enn en viss prosentdel kapasitet innenfor et visst antall år og km. Eksakte tall varierer fra bil til bil, og reparasjon vil si at man bytter ut de dårligste modulene til batteriet når kapasiteten som var garantert. Den mest sannsynlige feilen er også at en eller flere celler blir defekte og da byttes disse ut, ikke nødvendigvis hele batteriet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

iamafarmer

Det er jo veldig bra, det vil da si at så fort du kryper under 70% kapasitet i løpet av 8 år så får du et nytt batteri?

Leaf har garanti opp til 160 000 km, hvis du pendler oslo-drammen går det med 27000 km minst i året, 6 år effektiv garanti. Hva koster det å bytte batteri etter 8 eller 6 år? Ingen vet. Urovekkende.

elektrolux

Det koster ca 20 000 kr å  bytte batteri etter 6-8 år.

På den tid vil bilopphuggerne ha batterier i overflod.

Allerede i dag får en slike batteri for 10-15 000 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

.Andre

#11
Det har vist seg at dagens elbilbatterier er mye bedre enn man trodde. Det finnes taxier av Nissan Leaf som har gått over 160 000km med mye hurtiglading uten å miste nevneverdig kapasitet:
http://elbilplassen.com/nissan-leaf-taxi-hits-100000-miles-still-has-all-battery-bars/

Tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg for. 

Det må jo være et meget bra tegn at ingen har hatt behov for å bytte batteri ennå (med unntak av garantisaker pga produksjonsfeil og barnesykdommer)  ::)

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

65lars

Takk igjen - jeg har tidligere nevnt (andre steder) at jeg trenger å lære mer om batterier og - levetid, - og leser bl.a. her.  Er mindre bekymret om akkurat det, nå. 

Slik jeg (generelt) forstår det: Dersom der er problemer med batteriene, vil disse vise seg vel innenfor garanti-perioden.  Og dersom ikke, vil batteriene (som regel) vare langt lenger - enn garanti-perioden.  Selvfølgelig med gradvis redusert kapasitet.
Trilling, bestilt KIA

Trekkoppbil

#14
Sommeren 2014, ved de tider 2015-batteriet kom, som er kallt Lizard battery i mange forum, så annonserte Nissan i USA et inbytteprogram:
Ca 5500 usd skulle inbytte koste + arbeid +200-300 usd for oppgraderingskit til gamle biler.
Etterhvert kom Nissan Europa med en pris på 5000€, men jeg trur ikke de tilbyr batteribytte til usa-modeller.

Kapasitesgarantiene til Nissan pleier vel å garantere 70% kapasitet eller 9 barer. 5 år, 60 000 miles eller ca 100 000km trur jeg er vanlig for 24kwt og 8 år for 30kwt. (I motsetning til garantien mot brudd som er på 8 år). I utgangspunktet garanterer Nissan 70% helse etter reparasjonen.
I USA har fabrikanten i ettertid inngått forlik om å bytte hele batteriet til nyeste type, ved bruk av kapasitetsgarantien på 2011 og 2012-modeller, og kunden får upgrade kit. I Europa byttes enkeltceller.

I USA ser jeg det er flere biler til salgs, som mangler 4 barer, og som er gått over 60 000miles.  Da er det vel bare å betale for bytte.

Oppdatering: Enkelte mener at det er batterier fra mars 13 og eldre som typisk må  byttes på Leaf. Jeg ser det er mange biler fra Q1 -13 i USA som mangler 2-4 barer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA