Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading langs landeveien på campingplasser og bensinstasjoner?

Startet av trygvetv, mandag 24. mai 2010, klokken 16:00

« forrige - neste »

trygvetv

Jeg lurer på hva slags erfaringer folk har med lading på bensinstasjoner, campingplasser etc. Kan det være vanskelig noen ganger, eller får man stort sett lade over alt? Jeg snakka med en campingplass på Gol, de hadde aldri opplevd at noen ville lade elbil hos dem, men mente etter å ha tenkt en god stund på det at det burde være greit så lenge man betalte for parkering (75,- for natta), eventuelt at man kunne få gratis lading med leie av hytte.

Ellers fant jeg denne artikkelen: http://norstart.ning.com/profiles/blogs/paa-langtur-til-nordnorge-med - Det ser jo ut som deg gikk bra med dem!
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

El rayo

I Norge har jeg aldri måttet betale for å lade når jeg har tatt pause på bensinstasjoner. I Danmark tok de 20,- for noen år siden og på campingplass i Sverige nylig forlangte de samme pris som for bobil pr døgn, kr 50,- selv om vi ladet bare 3 timer.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2549.0

Det går ganske greit å kjøre langt når man planlegger ladepausene ved hjelp av http://norstart.ning.com/profiles/blogs/nobil-snart-over-2500-1
eller http://uppladdning.nu/ som dekker Skandinavia.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Jeg har oppnådd å få nei EN gang ved forespørsel om å låne en stikkontakt. Det dreide seg om en enslig kvinne som tydeligis hadde dårlig erfaring med å åpne døren for fremmede i mørket.
Forøvrig har det bare vært velvilje, og en porsjon nysjerrighet.
En gang jeg skulle flytte en bil fra Oslo til Horten, måtte jeg finne en stikkontakt kl 04 om morgenen, og da bonden sto opp klokka 06 fortalte jeg at jeg ikke ville vekke ham opp kl 04 for å spørre. Det gikk greit!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Yagi

For noen år siden fikk jeg låne en ladekontakt på Shell (Finstad) i Sandvika.  Skøteledning gjennom vinduet inn i butikken.  Stod der fire timer, rett utenfor døren foran pumpene.  Ikke ville de ha et rødt øre for strøm eller parkering heller..  Særdeles god service !

Om dette ville passere nå, når det er relatvit mange elbiler vet jeg ikke.....
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

trygvetv

Takk for opplysende svar! Det bør med andre ord ikke være noe problem å dra på langtur med elbil, så lenge man tar seg god tid til ladepauser.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Nils

Min erfaring i Bergen er at det går greit å spørre på bensinstasjoner og butikker.

Men vil anbefale å investere i en litt lang skjøteledning (20-30 m) med 2,5 kvmm gummikabel. Koster ca kr 600 på Clabbe eller Biltema.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elmo

Da Boogie og jeg kjørte til EV2010 fikk vi låne 3-fas til hurtiglader gratis på en bensinstasjon nord for Strømstad begge veier.

Jeg har også fått lade fra støvsugerkontakten på både Shell (tidl. HydroTexaco) på Høvik, Esso på Ramstadsletta og Statoil på Skøyen uten problem.
Jeg anbefaler å ha en overgang mellom CEE han og schuko hun (feks Biltema 35-459) med i bilen fordi mange bensinstasjoner ikke har schuko utendørs.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Da vi kjørte til Stavanger for et år siden (EVS24 og Viking rally) fikk vi ofte låne strømtilførselen til papp og papir kompaktor hos diverse matbutikker. Der er det ofte brukt 16A trefas eller 32A trefas.
Overganger er et must på tur...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA