Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Typisk rekkevidde

Startet av Helihover, tirsdag 22. desember 2015, klokken 21:09

« forrige - neste »

Helihover

Hei
Hvilken rekkevidde får dere typisk når dere har fulladet Focus?

FordFocusElectric14

Jeg får normalt rekkevidde på mellom 79-84 km nå som det er rundt 15 minusgrader, og mellom 100-110km ellers - så synes ikke tapet er verst ift kulden (jeg sparer ikke på varmeapparatet heller) :)  Rekkevidden opplever jeg som svært realistisk (heller mot pessimistisk) og at bilen "husker" at jeg stort sett kjører i >100km/t, og det på kupert motorvei, også nå når det er kaldt. Hvis jeg i en periode har kjørt mer forsiktig bykjøring så øker rekkevidden til rundt 120-130 km.  Rekkevidden stod på 140 km i begynnelsen da den kom fra butikken, men jeg kjører den som en vanlig bil, og som en sjåfør som stort sett har dårlig tid; dvs. ikke spesielt økonomisk, og det virker det altså som den "husker". 160 km som er oppgitt fra produsent har jeg derimot aldri sett!

Focus er kanskje ingen "rekkeviddevinner", men en kollega kjører BMW i3 og han har heller ikke bedre rekkevidde enn meg, hverken sommer eller vinter.

Men hadde vært interessant å høre om det er andre som har et annet kjøremønster og som får annen rekkevidde enn meg?

Focus

#2
Når du snakker om normalrekkevidde på ca 80 ved minus 15 og ca 105 om sommer er det da det som bilen bregner eller faktisk kjørte km.
For å beregne rekkevidde bruker bilen de siste kjørte milene når den regner ut rekkevidde. DVS at dersom du kjørerer en lang oppover bakke som de siste 2 milene vil du få en dårlig rekkevidde fra bilen, motsatt dersom det er en lang nedoverbakke.
Skal du få et noenlunde riktig svar på rekkevidden bilen har må du lade opp 100% 0 stille trippteller for så  kjøre den nesten tom for strøm lese av trippteller. Når du så har ladet opp får du en rekkevidde fra bilen som er noenlunde korrekt med den topografien, temperaturen og bruk av varme du har. Jeg har klart å komme opp i nesten 118 km med min, men da snakker vi om sommer helt flat vei og ikke over 70 kmt.

Jeg ser at jeg har en trykkfeil i den siste setningen. Det skal selfølgelig være (nesten 181 km).
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Svenn78

Mellom 80-90 på kalde dager.
Verden hadde vært enklere om Ford hadde hatt varmetråder i frontruta.

Ligger opp mot 13 mil på sommeren.

Det er som andre har sagt; beregningene i bilen er litt overdrevet pessimistisk. Har begynt mer å se på batteristatusen enn km-visninga.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Anders Jensen

Sitat fra: Svenn78 på søndag 24. januar 2016, klokken 22:55
Mellom 80-90 på kalde dager.
Verden hadde vært enklere om Ford hadde hatt varmetråder i frontruta.

Ligger opp mot 13 mil på sommeren.

Det er som andre har sagt; beregningene i bilen er litt overdrevet pessimistisk. Har begynt mer å se på batteristatusen enn km-visninga.

I Tyskland har teknikere fra Ford kjørt oppunder 22 mil på en lading. klart.. Tyskland er jo flatt. Jeg har kjørt over 14 mil på sommer. vinter ligger mellom 85-95km avhengig av temperatur. kjører fra Langhus i Follo til Furuset i Oslo hver dag. ca 52km tur retur
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA