Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av ElRune, torsdag 10. desember 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

ProsjektX

I databladet som sirkulerer her fra importør står det 1495kg med fører (75kg), så 1420kg egenvekt. På de koreanske Hyundai sidene står det derimot 1445kg egenvekt.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ProsjektX

I databladet som sirkulerer her fra importør står det 1495kg med fører (75kg), så 1420kg egenvekt. På de koreanske Hyundai sidene står det derimot 1445kg egenvekt.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Gizmo

Kan ikke se at mørke bakruter er oppgitt som et alternativ noe sted. Ut fra bildene tatt under de norske prøvekjøringene som nylig fant sted i Nederland så har bilen vanlige ruter bak. Er det noen som vet noe mer? Vil gjerne ha mørke ruter (lys- og UV-demping) bak. Synd om det ikke skulle kunne være et alternativ.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Gizmo

I de koreanske videoene har Ioniq Electric et stilig vaffel-mønster(?) under nakkestøtten. Ser ikke dette i noe av markedsføringen, kun disse videoene fra en utstilling i Korea. Det er synd. Ser bra ut.

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Trond.m


moby666

I følge forhandler skal de første være på plass i august. Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.

EspenM3

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
I følge forhandler skal de første være på plass i august. Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.

Blir imponert om de er her i august siden de ikke er produsert enda. September/Oktober er nok mer realistisk.

moby666

Det er endel som er produsert, hvordan er det mulig å teste dem hvis de ikke finnes... :)

Se forøvrig her. Mange fine bilder på slutten av testen.

http://autokult.pl/28173,hyundai-ioniq-hybrid-i-electric-gonia-japonska-konkurencje,2

Verdt å merke seg (for de som er gode i polsk)

- Ingen reduksjon på rekkevidde på motorvei.... (mulig jeg/google ikke er så god i polsk)
- Display til varmeapparat ser rart ut siden 2-sone klima er tatt bort på elutgaven.

OBS!! Ser på et av bildene at de har kjørt 217 km med forbruk på 12,3 kwh. Det gir 26,7 kwh.

Einride

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
I følge forhandler skal de første være på plass i august. Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.

Forhandlar eg snakka med på Straume (Lieco) sa at dei venta demobil av hybrid-utgåva (ikkje PHEV, den kjem vel først neste år?) inn i august, medan el-utgåva var forventa levering i november/desember for dei første som bestilte.

Trond.m

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.
Fysiske lover gjelder vel også for Hyundai ? Hvis batteriet har en brutto kapasitet på 28 kWh, så må de jo også under 1 kwh/10 km for å klare de oppgitte 280 km. Jeg tror batteriet må være større enn de hittil har oppgitt, for under 1 kW/10 km er ikke mulig i praksis. Men klarer man 20 mil med vanlig landeveiskjøring, så vil den uansett være blant de beste i klassen. BMW i3 vil nok ta plassen foran.

moby666

Joa, men det er ingen fysiske lover som sier at man må bruke mer enn 1 kwh pr mil, ikke som jeg vet ihvertfall. Tror ikke nye i3 kommer opp i 20 mil på motorvei. Den har vel bare 28kwh tilgjengelig og mye luftmotstand.


Sitat fra: TM på onsdag 27. juli 2016, klokken 15:30
Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.
Fysiske lover gjelder vel også for Hyundai ? Hvis batteriet har en brutto kapasitet på 28 kWh, så må de jo også under 1 kwh/10 km for å klare de oppgitte 280 km. Jeg tror batteriet må være større enn de hittil har oppgitt, for under 1 kW/10 km er ikke mulig i praksis. Men klarer man 20 mil med vanlig landeveiskjøring, så vil den uansett være blant de beste i klassen. BMW i3 vil nok ta plassen foran.

Øyvind.h

Fysikkens lover kan fortelle deg at en gitt vekt/volum/luftmotstand/drag/rullemotstand/tap i drivverk/motor/batteri/omformer etc medfører et gitt forbruk i en gitt hastighet.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 18:08
Tror ikke nye i3 kommer opp i 20 mil på motorvei. Den har vel bare 28kwh tilgjengelig og mye luftmotstand.
Kommer an på motorveien og fartsgrenser. Greier vel det hvis man ligger i under 100km/t på en sommerdag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EspenM3

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 14:49
Det er endel som er produsert, hvordan er det mulig å teste dem hvis de ikke finnes... :)

Se forøvrig her. Mange fine bilder på slutten av testen.

http://autokult.pl/28173,hyundai-ioniq-hybrid-i-electric-gonia-japonska-konkurencje,2

Verdt å merke seg (for de som er gode i polsk)

- Ingen reduksjon på rekkevidde på motorvei.... (mulig jeg/google ikke er så god i polsk)
- Display til varmeapparat ser rart ut siden 2-sone klima er tatt bort på elutgaven.

OBS!! Ser på et av bildene at de har kjørt 217 km med forbruk på 12,3 kwh. Det gir 26,7 kwh.

Noen biler er selvfølgelig produsert, men det er førproduksjonen, og ikke kundebiler. Tipper vi ser de første hybridene i Norge i slutten av september, og de helelektriske utgavene tidligst oktober, men mest sannsynlig nærmere jul.

moby666

Det kommer 10 stk elektriske biler til forhandlere i august. Dette er tidligere promo biler, men 100% lik kundebiler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA