Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge - lukter svidd....

Startet av steive, mandag 07. desember 2015, klokken 18:08

« forrige - neste »

steive

Hei, når jeg trykker på "charge", så lukter det svidd. Omtrent som brent olje.

De tilfellene det skjer er når jeg står i ro, parkert og har aktivert "charge" for å lade batteri.

Har hatt bilen et halvt års tid, og det har ikke vært slik tidligere når jeg har ladet batteri vha  "charge".


Er det noen som vet noe om hva årsaken kan være?



erik e

Mye " møkk" på eksosanlegget, ingen fare. 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

koveraasen

Er et kjent problem det der, dessverre! Jeg får også den svidde gummi-lukten når jeg bruker CHARGE. Har hørt noen si at det er et belegg på/i eksosanlegget som må brennes bort, men jeg tviler egentlig litt på dette. Kjenner veldig sjelden lukten når jeg bruker SAVE, så jeg tror det er i forbindelse med lading av batteriet.

Såvidt jeg har forstått har 2016 faceliften samme problem, så det tyder i grunn på at det ikke er en direkte feil. Vil tro at Mitsubishi hadde gjort noe med det hvis det var "farlig".

Irriterende er det uansett! Håper at lukten forsvinner med tiden.

rkiljet

#3
Kjenner det kun selv når Charge brukes, og det er stillestående/svært saktegående trafikk. Teorien om noe på eksosanlegget virker troverdig.


kalea

Samme problem her. Fikk min 2016 model for 4 uker siden. Kun i Charge- modus jeg kjenner lukta. Var litt uheldig å ga skylda på kjerringa som satt i passasjersete første gang. Trodde hun var dårlig internt kan du si.
Det kommer av Tectylbehandlinga når ny. Kan ta sin tid å få svidd av den guffa der...
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

Fiffik78

Det tar et godt år. Hatt min i halvannet år og nå er det borte.
Outlander PHEV 2014

Terkel

Fikk nylig utlevert min 2016 Intense!

I kundeerklæringen, hvor jeg bekrefter å ha fått en gjennomgang av bilen, står følgende i delen som gjelder "Battery Charge":

SitatVi gjør oppmerksom på at det ikke er unormalt dersom det oppstår en svak lukt på utsiden av bilen ved bruk av Charge mode

Niff123

Jeg fikk lukt som synes å være lik, men brukte ikke charge, men kjørte s-svinger til fjells i hovedsak ved bruk av bensinmotoren fordi batteriet gikk tomt i de nederste svingene. Selv om jeg har hatt bilen i åtte måneder er det nok første gang bensinmotoren har fått "kjørt seg". Det kan minne litt om lukt fra belastet kløtsj i gamle dager. Tectylbelegg på eksos er ikke utelukket. Er det andre med tilsvarende erfaringer, eventuelt svar?

erik e

Jepp,motbakke blir det samme som og kjøre på " charge".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lille Bilen

Min bil er snart 2 år men får fortsatt samme lukten i siste bratte bakken opp til hytta. Da jobber bensinmotoren godt for å gi meg nok strøm. Noen som vet når den vil slutte å lukte?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ellvand

Fikk min 2016mod i november. Har hele tiden kjent denne lukten fra katalysatoren. Det har kommet en forbedring som skal monteres på min bil nå snart. Verkstedet måtte først få delene. Etter det jeg forsto så kommer de som leveres nå med dett montert. Er vist et deksel som skal redusere denne ubehagelige lukten. Koster en del tusen men dette er selvfølgelig kostnadsfritt. Blir spennende å se resultatet. Forøvrig veldig fornøyd med bilen.

Niff123

Det er tydelig at mange (de fleste) har slik lukt. Men jeg kan ikke se at noen definitivt har fastslått årsaken og hvorfor. Det skulle jeg gjerne visst selv om jeg på grunn av forumet her ikke er bekymret for lukten.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Niff123

Hyggelig svar.
Så lukt fra møkk på eksosanlegget, Tectylbelegg og bilens katalysator er det samme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA