Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på Elbil. Er det nødvendig?

Startet av elektrolux, torsdag 03. desember 2015, klokken 01:27

« forrige - neste »

elektrolux

Mange penger bytter bank konto grunnet service på Elbilene våre.

Skulle til å skrive servicearbeid, men så kvalifiserte ikke ordet arbeid helt i denne sammenhengen.

Ser vi litt tilbake i tid. Min erfaring med biler og MC strekker seg 52 år tilbake til min eldste bil, en Triumph Spitfire 1963 model. Kjøpt av undertegnede da både bilen og jeg rundet 19 år. Rart å tenke på at Spitfire'en faktisk var så ung den gang jeg raste rundt hele sørvestlandet med den, men det er en annen sak. Uansett mange gode minner.

Denne bilen krevde service. Og service kostet. Med alle pengene investert i gliset var det ingenting å sløse bort på verksteder, og så ville jo mye av gleden med å eie en slik bil være borte om en ikke kunne skru på den selv.

Her var det smørenippler både på hjuloppheng og drivverk. Framre nedre bærearm hadde en forunderlig skruefeste som besto av en messing bolt og et stål gjengeparti som dreiet i hverandre når en svingte. En gummimuffe holdt det værste skitten borte. Tipper IP44 ville være rett betegnelse på tetthetsgraden på dette. Her skulle en i følge ekspertene bruke tyktflytende olje og ikke grease og måtte sørge for å holde gjengepartiet smørt opp til enhver tid. Det var mange historier om knekte oppheng, og hjul som hang ut, og med cabriolet og null veltebøyler virket det lurt å holde hjulene på plass. Siden vann er tyngre enn olje, ville også vanninntrengning løfte oljen ut og vekk fra dette leddet, så egen smørepumpe med dertil egnet tykk ojle ble kjøpt inn og brukt flittig. Faktisk ligger smørepumpen enda i garasjen min. En annen smørepumpe med ekte fett ble også kjøpt inn for å smøre opp knutene på drivakslingen og styrestag.

Noen titals biler senere ble det Porsche 944 og Lancia Delta Integrale som begge hadde nymotens drivreim på kamakslingen så nå ble dertig egnet verktøy anskaffet slik at en kunne sjekke at drivreimen var riktig strammet både på inspeksjon og bytte.

Som dere sikkert forstår gikk pengene stadig til nyere og kulere kjøretøy i stedet for til service, og jeg var alltid for fattig ( les gjerrig ) til å oppsøke verksted.

Faktisk var det et svakt øyeblikk da jeg kjøpte den første Porche 944 og åpnet panseret og tenkte at dette fikk verkstedet stelle med. Heldigvis krasjet en bil inn i fronten på Porschen etter en uke og drog fronten skjev. Selv om det ikke var min feil, brettet jeg opp armene og saget over rammevangene, demonterte frontstykket, og hentet et brukt men uskadet frontstykke i Tyskland med en annen Porsche 944 jeg kjøpte for å ha mens jeg fikset opp den første. Det var mye penger å spare på litt egeninnsats, og med frontstykket av kunne motor dras rett ut framover og bil med avsaget front, og ny frontstykke fraktes til Oslo for sammensveising på jigg tilpasset 944. Selve frakten tok jeg meg også av selv, men manglet bil med henger. Dermed ble en Fiat 132 med hengerfeste kjøpt inn for turen, mens bilhenger ble leid. Lurer på om jeg faktisk hadde nok førerkort for det vogntoget den gangen?

Vel slik har det gått slag i slag. Stadig nye kjøretøy og aldri en service utført på verksted. Knapt nok en reparasjon. Heldigvis satte jeg vekk sveisejobben på Porschen, for da den skulle registreres viste det seg at forsikringselskapet hadde ført den opp med storskade, og da hadde det ikke nyttet om jeg ikke kunne framskaffet papirer på at den var fikset på autorisert verksted.

Vel til poenget. I min verden er service noe en gjør for å unngå unødvendig degradering slitasje eller skader på kjøretøyet. På Triumpen ville unnlatelse medført at hjul falt av og drivledd ble slitt unødvendig raskt. På Porschen og Lancia'en ville unnlatelse kunne medført motorhavari.

Men hva om vi spoler 20 år fram forbi 2000 tallets service krevende Elbiler til dagens elbiler. Hva om en bare kjører dem? Selvfølgelig en vask i ny og ne, og smøring av bevegelige deler i karrosseri og bremser hver høst/vår. Er det virkelig noe som trenger service?

Min påstand er et klart nei. Motoren er vedlikeholdsfri. Børstene forsvant med P106, Kewet og Cityel. Batteriet er vedlikeholdsfritt. Ingen vann å etterfylle. Hjulopphenget er forseglet og smørenipler er ikke eksisterende. Elektronikken overvåker hver eneste celle i batteriet og gir en melding på dasjbordet ved problemer. Kapasiteten på batteriet testes hver gang en kjører med bilen. Skulle en plutselig oppleve redusert kapasitet merkes dette på redusert kjørelengde. Derfor er det lurt å nulle ut triptelleren etter hver fullading. Forøvrig en vane jeg har hatt helt siden jeg freste rundt på moped i 14 års alderen. Kombiner dette med å måle tilført energi i form av lading/mengde drivstoff så ser en raskt om forbruket øker og på den måten indikerer problemer med kjøretøyet. Øker forbruket kan det på eldre kjøretøy bety at tenning og eller forgassere trenger justering. På nye kjøretøy er selv dette vedlikeholdsfritt så øker forbruket bør en sjekke at ikke bremser henger, eller hjulstillingen er kommet ut av justering.

Likevel har det aldri vært flere punkter på servicen. 96 punkter leste jeg en gang. Men hva var disse punktene? Vel, div lys skulle sjekkes. bare det stod for 5-6 av punktene. Dekktrykk, lakk, etc etc, :o  Alle punkter jeg lærte skulle sjekkes før hver kjøretur av fører selv. Hvorfor kjøre lange omveier, sette fra seg bilen og betale masse penger for slike punkter?

På Elbil er vistnok kupeluftfilteret blitt veldig servicekrevende. Hjemme fikser de fleste av oss et filterbytte på husets støvsuger, men når bilens filter skal byttes er det viktig at dette blir behørlig notert i bilens servicehefte slik at en tror en får 10 000 kr mer for bilen ved salg. Vel, jeg har aldri mistet et salg grunnet null stempel i servicehefte. Tvert imot faktisk. Fører XL ark med km stand, dato og utført arbeid på hvert kjøretøy, og de som har kjøpt bil eller MC av meg syntes dette er helt flott, gjerne bedre enn et intetsigende stempel. Skabler foresten ned initialene mine i servicehefte for å indikere at ting er gjort, men siden intet enda er gjort på den eneste servicefrie bilen vi har står servicehefte på e-up tomt. XL arket på bilen viser likevel at den har vært inne for fiks av ladekabel, og oppgradring av software.

Vel, moralen i historien?

Vet ikke helt, men har hatt mye glede av penger som ikke er lagt igjen på verksteder. Har lært mye av å mekke på egne kjøretøy, og spart ytterligere på å bruke tid på det i stedet for "å sitte på pubben."

Slik jeg ser det, er det både penger og tid å spare på å kjøre moderne elbiler. I mitt tilfelle tid, da jeg har til gode å finne ting å ta service på på e-Up'en vår. På Mercen gikk tiden litt fort, og etter 7 år uten smøring av bremser hang disse akkurat idet vi skulle kjøre til Alpene. Lover at bremsene på e-Up ikke skal lide samme skjebne. Tar nok en runde på dem; neste år, eller året etter det.  ::)

 
   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TomR

Eneste problem slik jeg ser det er garanti denne faller vel bort ved fravær av stempel for utført service?
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

elektrolux

#2
Bilen er uansett dekket av forbrukerkjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

Denne gis kjøper 2-5 års reklamasjonsrett på varer avhengig av tiltenkt levetid. Er f.eks batteriet eller motoren på elbilen tenkt å vare lengre enn 2 år vil reklamasjonstiden være 5 år. Har en "mistet" garantien ved å ikke la merkeverkstedet bytte pollenfilteret blir det litt mer krevende om batteri eller motor skulle ryke.

En må da selv bevise at manglende service ikke var medvirkende årsak til havariet. I slike tilfeller vil det være nyttig med f.eks en NAF advokat som lett kan sannsynliggjøre årsakssammenheng. http://www.smartepenger.no/2494-nybilgarantiem-gjelder-selv-om-du-dropper-arlig-service

Skulle det vise seg at servisen inneholder punkter som ville forhindret havariet står en igjen med Svarteper. F.eks på eldre Elbiler med børster ville det ikke nyttet å klage på motorhavari etter at kommutatoren ble brent, da børsteskjekk/bytte er en del av servisen.

På nye biler er det så langt jeg kan se forseglet motor og batteri, og dermed ingen service punkter som er utelatt.

Dermed må den enkelte vurdere prisen på Garantien opp mot verdien på den. Verdien er enklere reklamasjon ved problemer, og verdien stempelet i servicehefte måtte ha. Er dette verd 2000 kr året, 5000 kr året, 10 000 kr året? Vel, jeg kunne vært tilbøyelig til å betale 2000 kr for førstegangsservice av 2 grunner. Bilen er fremdeles relativ ny og dermed ustabil. Og det er lenge igjen av garantien.

Løsningen min på f.eks Mercen var å be verkstedet bytte kun motorolje og filter og med beskjed om at jeg selv tok resten. Dermed fikk jeg stempelet i boken. Glemte ut at jeg med dette faktisk har hatt bil på service 2 ganger. Kostnaden på dette ble omtrent lik med å bytte olje selv da bilen tar nesten 10l olje og verkstedet sin pris på oljen var kun 1000 kr mer enn det Euro pris tar. ( Europris selger faktisk tidvis Mobil 1 med alle de nødvendige MB godkjenningene ) Med demontert partikkelfilter kjører bilen min med rimeligere olje enn det den måtte brukt om partikkelfilteret var på plass, så enda en besparelse der, i tillegg til redusert forbruk, og betydelig redusert fare for skader på resten av eksosanlegget.  ;) ( Kameraten med samme bil med partikkelfilter har brukt titusenvis av kroner på å bytte EGR ventil og difftrykksensor grunnet oppbygging av sot som hoper seg opp når der er for mye restriksjoner i anlegget. )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Hadde holdt serviceprogrammet så lenge det er fabrikksgaranti på bilen, men den dagen bilen ikke har noen fabrikksgaranti lenger hadde det ikke vært aktuelt å bruke verksted i det hele tatt. Hadde gjort akkurat det samme, men selv.

US-Leafen jeg hadde var det ingen garanti avhengig av service på, så der gjorde jeg ting selv. Soulen må jeg nok dessverre bite i det sure eplet om og følge serviceprogrammet på, da den har 7 år fabrikkgaranti jeg nødig vil miste.
:)

65lars

Sitat fra: TomR på torsdag 03. desember 2015, klokken 15:48
Eneste problem slik jeg ser det er garanti denne faller vel bort ved fravær av stempel for utført service?

Takk, jeg leser og lærer mye her, også mht. service kostnader, og lurer også på dette med garantien.  For å spare penger, kan jeg lett skifte olje og oljefilter selv, kan sjekke og skifte bremser, og mye annet --- service relaterte ting.
(Faktisk - så foretrekker jeg dette - slik at jeg lærer mer om bilen.)

Er det OK å gjøre dette, uten å miste garantien, ved enten ny eller brukt?  Eller trenger man å bli god venn med mekaniker / verkstedsjefen der, som kan sjekke og verifisere at alt er OK?
???
Trilling, bestilt KIA

Romerike Auto AS


Service på El-biler er like viktig som en vanlig bil.
Servicen gir også en mengde fordeler vis man tar den på riktig sted. (garanti, mobilitet garanti, lakk/rust kontroll)

Bilen er ikke vedlikehold fri. Bilen er på lik linje med en vanlig bil med unntak av motor olje og filter. (luftfilter)
Service på Leaf varierer fra 1800kr til 3400kr. Dette er gunstig kontra vanlig biler.


Service Nissan Leaf gjennomgang. (1850kr)

2015 Leaf førstegangs service.

-Karosseri og rustkontroll (beholder fabrikk garantien)

-Originale service skjemaer

-Mobilitet garanti! Kundens trygghet for evt gå tom for strøm. INGEN egenandel.

-Batteri kontroll og status sjekk (godkjent for og opprettholde nybilgarantien)

Utfyllende service informasjon i servicebok utført til fast avtalte priser.

Ting kunden normalt ikke for gjort selv er:
-Utføre diagnose på sentral elektronikk.
-Skifte bremsevæske per 24 måneder.
-Trykk teste kjøleanlegg til motor/batteri (skal utføres på årlig service)
-Kontroll frostvæske styrke og skift. (Skal skiftes på 5år)
-Kontroll av bremser, rør, slanger, støtdempere, for/bakstilling, høyspent kabler for irr/rust og generell tilstand på kjøretøyet.


Jeg svarer gjerne på spørsmål.

mvh
Steffen Karlstad
Romerike Auto as

65lars

Hei Steffen,
Glad en bilfohandler kimer inn her.

Jeg likte Electrolux sitt innlegg her, fra 3.12.15 - inkludert:
Fører XL ark med km stand, dato og utført arbeid på hvert kjøretøy, og de som har kjøpt bil eller MC av meg syntes dette er helt flott, gjerne bedre enn et intetsigende stempel. Skabler foresten ned initialene mine i servicehefte for å indikere at ting er gjort, men siden intet enda er gjort på den eneste servicefrie bilen vi har står servicehefte på e-up tomt. XL arket på bilen viser likevel at den har vært inne for fiks av ladekabel, og oppgradring av software.

Service-kostnadene er ikke forskrekkelige.  Samtidig er jeg "av typen" som liker "å bli god venn" med bilen min, og beste måten å gjøre det på, er jo å gjøre litt vedlikehold selv, se hva som gjemmer seg her og der.  Mekke litt - uten at dette innvirker på den garantien jeg får med bilen.
Hvor mye kan man gjøre på egenhånd, her, uten at det rører garantien fra produsent og forhandler??
Mht. elektronikk, mer kompliserte ting, osv. - hei - her er forhandler-verkstedet selvfølgelig stedet jeg går.
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Sitat fra: Romerike Auto AS på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:33
Ting kunden normalt ikke for gjort selv er:
-Utføre diagnose på sentral elektronikk.
-Skifte bremsevæske per 24 måneder.
-Trykk teste kjøleanlegg til motor/batteri (skal utføres på årlig service)
-Kontroll frostvæske styrke og skift. (Skal skiftes på 5år)
-Kontroll av bremser, rør, slanger, støtdempere, for/bakstilling, høyspent kabler for irr/rust og generell tilstand på kjøretøyet.

Bra med verksteder som ikke skriver med gaffel.

Ellers et par kommentarer til listen over.

En trenger vel strengt tatt ikke utføre diagnose på sentral elektronikk? Har diagnose utstyr til de fleste kjøretøy jeg eier, men dette er da noe jeg kobler til for å lese av hva kjøretøyet plages av når det varsler feil, ikke som en service. På Mercen kan jeg gå inn og se at partikkelfilteret aldri har gjennomgått avbrenning, men det er jo forde difftrykksensoren aldri har registrert behov som igjen er forde partikkelfilteret ligger på hyllen i garasjen i stedet for å stå på bilen og tette igjen eksosanlegget. Slik info er spennende å se på, men ikke nødvendig. Så snart grenseverdier nås, får en jo varsel på instrumentet og kan da ta diagnose.

Skift av bremseveske. Vel, ikke noe hokus pokus der. Lurt å bytte alle vesker relativt raskt for å få ut grums, men så spørs det hvor stor nytteverdien er på en elbil. Kanskje er det rimeligere å bytte rustne bremsesylinder hvert 10 år enn å stadig bytte bremseveske?

Trykkteste kjøleanlegg. OK? Som eksempel; min 26 år gamle BMW K1 motorsykkel har aldri hatt en trykktest. Heller ingen andre av mine kjøretøy. Har skudd til slangeklemmer etter at spor etter kjøleveske viser liten lekkasje. Ville ikke brukt tid og penger på en slik test. Kjølevesken er lite belastet på en elbil, og byttes uansett i forbindelse med reparasjoner. Men greit nok. Skru av nedre slange, spyl gjennom anlegget med hageslangen og fyll opp med ny glykol hvert 5 år. Tar 15 min, mye mindre enn tiden det tar å levere og hente bil på verksted.

Resten av punktene du nevner er en del av EU kontrollen, og ikke vits i å betale enda en gang for på en service.

For meg er service ting en bør gjøre for å forlenge levetiden. Som Mercedes selv skriver i WIS ( Werkstadt informasjon Service ) En kan egentlig ikke bytte motoroljen ofte nok, men rent okonomisk må en lage et kompromiss mellom nytteverdi og kostnad. Bytter en olje etter hver kjøretur er det topp for motoren, men ikke for lommeboken. Bytter en hvert 5 år spørs det om motoren klarer disse intervallene. Et sted i mellom der fungerer veldig bra.

Samme på elbil. Ingen vits i å betale noen utenom EU kontrollen for å se på en masse ting. Smør gjerne opp dørlåser og hengsler for økt levetid. Batteriets tilstand er nok bilfører selv best til å bedømme. Begynner han å tvile, kan en ta en diagnose ved å ta en utladetest og måle kapasiteten. Merker en ingenting, og har ingen lys eller feilmeldinger på displayet er nok alt på stell.

Bare tenk om vaskemaskinen i huset skulle hatt service slik en tror en Elbil må ha det. Eller støvsugeren? Til slutt hadde jo alle pengene og tiden en har til overs gått med til at folk skal se på eiendelene dine mot betaling.

Jeg er overbevist om at serviceregimet på bilene er noe som henger igjen fra gamle dager da hjuloppheng skulle smøres opp, stifter skulle byttes før bilen nektet å starte, og luftfilter og ventiler og tannreimer trengte stell før de sviktet og påførte følgeskader. Slikt er det ikke lengre. Et tett pollenfilter påvirker ikke annet enn dugging og dårlig inneluft. Gammel bremseveske kan føre til rust, men det er så sjeldent at det ikke er et problem.

I dag gjelder bruk og kast, og på elbil er det ofte er det bedre å vente til f.eks vannpumpen svikter og bytte etter at bilen indikerer overtemperatur enn å bytte vannpumpe i utide. Think satte i sin tid 25 000 km intervall på sin vannpumpe, men den holder ofte dobbelt så lenge eller mer. Ryker den er det ingen krise. Bilen går og inverter og motor har følere som forhinder at overtemperatur ødelegger delene. Kun de aller eldste PSA var avhengig av fungerende vannpumpe for at ikke laderen skulle bli skadet av overtemperatur. Det fikset PSA etter få år, slik at defekt vannpumpe nå kun medfører avbrudt lading, som igjen er et hint om at nå er en god tid å bytte pumpen. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Romerike Auto AS


Når jeg svarer på et slikt innlegg er det for vanlige mann i gata.

-99,9% har ikke diagnose utstyr hjemme.

-Bremsevæske skal byttes helst av fagpersonell. Er ikke mange som klarer dette selv hjemme på gårdsplassen.
Gammel væske skal også kildesorteres osv.

-Trykk teste kjøleanlegg er ikke pga utvendige eller synlige lekkasjer. Trykktest skal utføres pga innvendig  lekkasjer i evt motor og batteri pakker. Noe ikke man kan se eller gjøre noe med selv.
Vis du bytter selv skal også denne kildesorteres.

Alle argumentene dine henger sammen med at man har verktøy, sted og stå, tilgang til kildesortering og ikke minst erfaring. Man har også et forklaring problem ved garanti evt.
Mobilitet garanti og service hefte utført av privat personer er også et negativt.

mvh
steffen k



elektrolux

Helt riktig det du skriver der. Og veldig bra at verkstedet som ditt tilbyr folk som ikke kan eller vil stelle selv har et tilbud til fornuftig pris.

Men innvendige eller utvendige lekkasjer vil jo merkes på lavt veskenivå. Og hovedpoenget mitt er som du sikkert kan være enig i, nemlig at det er unødvendig med f.eks Service i februar, og så EU kontroll i april på en Elbil. Tar en dette samtidig sparer en både tid og penger da påfallende mange punkter på servicelisten på en Elbil og EU kontrollen er identiske.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

65lars

#10
Takk skal dere ha.  Dette avklarer en del.
(jeg er imidlertid slik laga, at når jeg får meg en bil, MC, eller hva det nå er, er jeg nødt til å stikke hue' inn i motoren, under panseret, under bilen, osv...
Ligger i genene, tror jeg -   :D  )

OG - husker min far skrudde fra hverandre en 1952 Studerbaker i stua vår, da jeg var 8...    :)  )
Trilling, bestilt KIA

Romerike Auto AS

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. februar 2016, klokken 13:14
Helt riktig det du skriver der. Og veldig bra at verkstedet som ditt tilbyr folk som ikke kan eller vil stelle selv har et tilbud til fornuftig pris.

Men innvendige eller utvendige lekkasjer vil jo merkes på lavt veskenivå. Og hovedpoenget mitt er som du sikkert kan være enig i, nemlig at det er unødvendig med f.eks Service i februar, og så EU kontroll i april på en Elbil. Tar en dette samtidig sparer en både tid og penger da påfallende mange punkter på servicelisten på en Elbil og EU kontrollen er identiske.

Takker for et konstruktivt svar.
Kontroll punktene på service og EU-kontrollen er mye lik på den tekniske tilstand kontrollen for slitasje
Derfor tilbyr vi som mange andre verksteder halv pris på EU-kontrollen ved utførelse av service. (uansett diesel/bensin/elektrisk).

mvh
Steffen karlstad
Romerike Auto as

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA