Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endringer i TACC etter 7.0

Startet av Hodetelefoner, torsdag 26. november 2015, klokken 10:58

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Fant ingen tråd på dette, men det er stadig oppe i Facebook gruppene.
Etter oppdatering til 7.0 så lever TACC sitt eget liv for mange av oss. Det er "greit" den ikke fungerer på nye veier, som ikke er på garmin(lille skjerm) kartet. Men jeg opplever at den har blitt ubrukelig på alt annet enn motorveier.
Hvis noen foran meg hadde lagt seg 20-30kmt under fartsgrensen på en øde og rett vei, for å så gi på igjen.. Så ville jeg blitt irritert.. 
Legger ved 2eksempler. Samme sted, men den ene filmen så har jeg oppe garmin kartet også(virker som om bilen er 30-50meter foran kartet, kan dette ha noe å si? Har selvfølgelig prøvd å resette alt som er flere ganger).

http://youtu.be/Pyb-IWBqVJs

Eksempelet hvor kartet vises
http://youtu.be/m4Z0wEAtwXo

Noen som har funnet ut hvordan man kan unngå at den gjør dette?
Dette fungerte helt perfekt før 7.0 . Nå som vinteren kommer i full fart vil jo ikke autopilot fungerer på annet et helt bare veier. Da er det kjedelig å miste TACC i tillegg...

mogu

Slik jeg forstår det er dette en svingassistent som avpasser farten i forhold til hvor krappe svingene er. Jeg synes dette fungerer veldig bra, men det hadde jo vært nyttig om denne funksjonaliteten kunne blitt skrudd av eller på ettersom hva man ønsker.

Det er også litt plagsomt når du ligger i høyrefeltet på motorveien og den tror du er på avkjøringsfeltet og setter ned farten.

Det er jo heldigvis veldig enkelt å overstyre, det er bare å tråkke inn wattpedalen. Det er jo også mulig at bilen lærer etterhvert slik at den ikke gjør det der det ikke er nødvendig.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Hodetelefoner

Den bremser på en ganske rett strekning.  Men gir på i de skarpeste svingene.  I tillegg så er det ikke forsvarlig at den legger seg opptil 30kmt under fartsgrensen.  Man kan jo selvfølgelig sitte med beinet på gassen ja, men det er jo ganske irriterende fordi dette slår inn rundt omkring. Den bremser ikke så ille i de andre svinene på den veien. Litt, men ikke som dette. Den har blitt ganske ubehagelig å kjøre med

mogu

Det er jo mulig at den baserer seg på kartdata, og om kartet da er litt unøyaktig fungerer det kanskje litt rart. Det fungerer hvertfall bra på E18 ved bygdøylokket.

Men som sagt, kanskje den lærer etterhvert om du korrigerer?
Og det hadde også vært flott om denne funksjonaliteten kunne skrus av og på slik at alle blir fornøyde :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Hodetelefoner

korrigerer den minst 1 gang hver dag akkurat der. lærer ikke noe..
Ja det hadde vært fint om det gikk å slå av "gps" delen i den. det er vel kanskje den som slår inn? Før kunne man bruke den på nye veier. det går ikke lengre :/

Muffinman

Enig i at det ville vært fint å kunne velge hvilke deler av funksjonaliteten man ville bruke, en alt-eller-ingenting løsning ødelegger jo hele pakka når en del ikke fungerer optimalt. Selv er jeg en smule konservativ og trives godt med en velfungerende tradisjonell cc. Veldig dumt om jeg ikke skal få mulighet til det i nybilen.

mogu

Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i det dere sier, TACC fungerer helt fint hos meg selv om veien ikke er på kartet.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Hodetelefoner

Sitat fra: mogu på torsdag 26. november 2015, klokken 14:04
Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i det dere sier, TACC fungerer helt fint hos meg selv om veien ikke er på kartet.
Spesielt, bilen min vil stoppe helt.

VL

TACC er blitt helt katastrofe! Har den f.eks innstilt på 90-100 kmt, likevel bremser den ned i 50-60 i enkelte svinger som bilen fint klarer i 100 +...... Dette er veldig irriterende. Det samme dukker opp om bilen som ligger foran deg bremser ned for å svinge av veien, da kan jo bilen plutselig finne ut at den skal stoppe HELT i noen sekunder før den gir på igjen.... Må jo hele tiden gripe inn selv å gi mer gass etter den nye oppdateringen..  :o  :o  :-[
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Hodetelefoner

Må dessverre sitte med beinet på gassen ja :/

MrBacardi

#10
Sitat fra: mogu på torsdag 26. november 2015, klokken 14:04
Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i det dere sier, TACC fungerer helt fint hos meg selv om veien ikke er på kartet.

Jeg opplever at TACC bremser bilen når veien ikke finnes på navigasjonen i dashboardet, selv om veien finnes på Google Maps på den store skjermen.

Et eksempel på et sted du kan gjenskape dette, er å kjøre E18 forbi Askim og Mysen med TACC og navigasjon påslått. Når du kommer til en ny strekning av E18 som ikke finnes i navigasjonen i dashboardet, så begynner bilen slakke av og forsøker å kalkulere om ruten via diverse småveier i nærheten.

Eneste måten å kjøre på da er som de andre sier her er å gi gass, eller koble ut TACC.

(Erfaring fra versjon 2.7.77, P85D)
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Pompel

Du trenger ikke å ha navigasjon påslått for at bilen skal reagere ved å bremse ned om du kjører på en vei som ikke finnes i navigasjonskartene. Jeg opplever dette hver dag forbi Stjørdal hvor kartene ikke er oppdatert med ny E6-trasé.

Rykter skal ha det til at dette er fikset i nyere firmware
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Muffinman

Skjedde på vei hjem med ny bil for noen dager siden her. På ny E39 v/Høgkjølen som åpnet i høst bremset bilen, og jeg lurte på om det var en feil med CC. Brukte ikke navigasjonen. Bilene bak lurte sikkert på hva jeg holdt på med før jeg fikk summet meg og økt farten med pedalen.

Har fått ny software, men ikke testet cc i det området. Det må jeg huske på å gjøre.

Hodetelefoner

Sitat fra: Pompel på mandag 07. desember 2015, klokken 22:15
Du trenger ikke å ha navigasjon påslått for at bilen skal reagere ved å bremse ned om du kjører på en vei som ikke finnes i navigasjonskartene. Jeg opplever dette hver dag forbi Stjørdal hvor kartene ikke er oppdatert med ny E6-trasé.

Rykter skal ha det til at dette er fikset i nyere firmware
Da sjekker jeg om ryktene stemmer. Reiser om 10minutter :)

Hodetelefoner


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA