Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Rullevei" - fysisk og realistisk å få til å bygge?

Startet av Jejl, onsdag 25. november 2015, klokken 00:47

« forrige - neste »

Jejl

Jeg fikk opp en (sprø) tanke som kanskje kunne blitt mulig ved fremtidig veibygging som kunne ført til mye spart energiforbruk ved kjøring:

"Rulleveier" (vet ikke om det er akkurat det det kalles) for gående finnes f.eks på mange flyplasser og er noen plasser uten stigning, og noen plasser går de opp/ned fra en etg til en annen.

Dette må da gå ann å lage i større målestokk til biler. Tenker da spesielt på nye veier med mye stigning.

Ta rogfast f.eks som vil bli på 26,7 km og gå 390 meter under havet. Med en rullevei opp fra bunnen i hver bakke vil det bli mulig å spare enormt med energiforbruk for alle typer kjøretøy og behovet for å ha vifter for å få ut eksos av tunellen vil falle helt bort.

Behovet for ladestasjoner vil også bli mye mindre. En slik tunell på 26,7 km vil f.eks øke kapasiteten på batteriet i en Tesla med rundt en kwh istedet for at det tappes for over 5kwh.

Et 50 tonns vogntog vil jeg tippe vil kunne spare opp mot 20 liter diesel på å kunne slå av motoren opp bakken.

RaBalder

Du skal ha plus-poeng for at du våger å offentliggjøre slike tanker  ;)

Men bortsett fra det var det ikke mye "landfast"...   ::)

basar

Kreativt. Men må du bygge et hopp så alle hjulene treffer samlebåndet samtidig?

Sjekk ut Trampe i Trondheim, det er en sykkelheis du setter foten på, så kjører den deg opp.

cra

Sitat fra: basar på tirsdag 08. desember 2015, klokken 15:00
Kreativt. Men må du bygge et hopp så alle hjulene treffer samlebåndet samtidig?

Overhode ikke nødvendig, men biler med "låst 4WD" vil kanskje få en noe ubehagelig overgang?


https://youtu.be/dYlstdCWzCY?t=180
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jejl

Jeg ser for meg at en og en bil kjører over på  flåter som står stille før starten på rulleveien. Disse flåtene starter  med å hekte seg på rulleveien først når bilen står i ro.

I Rogfast kunne den kanskje startet rett etter inngangen til tunellen for at bilene også kunne produsert energi nedover.

RaBalder

Sitat fra: Jejl på onsdag 09. desember 2015, klokken 22:46
Jeg ser for meg at en og en bil kjører over på  flåter som står stille før starten på rulleveien. Disse flåtene starter  med å hekte seg på rulleveien først når bilen står i ro.

I Rogfast kunne den kanskje startet rett etter inngangen til tunellen for at bilene også kunne produsert energi nedover.
Hvordan blir sikkerheten på dette?

Hvordan blir driftsikkerheten og oppetiden på dette?

Og hvor ser du besparelsen av energi kommer?

elektrolux

Best hadde vært om trafikken ble kjørt ombord i en slags kabelgate der biler på vei ned overførte sin kinetiske energi til å trekke biler på vei opp. Akkurat som Fløybanen i Bergen.

Eller enklere: Elektriske biler ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det finnes ideer om induksjon i motbakkene på E39:
http://www.tu.no/artikler/samferdsel-e39-skal-kunne-lade-opp-bilene-mens-de-kjorer/276501

I Oslo er det kjøreledning i enkelte gater.
Det fungerer ikke så bra for særinger som kjører med gummihjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA