Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mest økonomiske innstilling på varmeapparat vs. effekt Trilling

Startet av psyfoon, tirsdag 24. november 2015, klokken 12:59

« forrige - neste »

psyfoon

Har isolert tank og slanger foran i min nye i-miev da jeg leste her på forumet at flere hadde god erfaring med det ifht kostnad.
Etter å både ha lest litt i instruksjonsboken og også litt her på forumet ønsker jeg innspill fra dere erfarne Trilling-eiere hva som er den mest gunstige innstillingen/bruken av varmeapparatet i forhold til å få ok varme samtidig som rekkevidden beholdes best mulig. Har prøvd en del ulike innstillinger selv, men sliter med dugg når jeg f.eks kun har luftfordelingen ned mot beina. Så hva er best; høy viftehastighet og lav temp, lav viftehastighet og høy temp eller middels på begge og hvilken innstilling på luftfordeling er gunstigst mtp dugg? Har det noe for seg å bruke AC på vinterstid for å unngå dugg og bruker man da mye mer strøm med både AC og varme innkoblet?

På forhånd takk for deres erfaringer :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

bruisepristine

#1
Med forbehold om feil. Min erfaring er at temp, så lenge vi snakker kun på rødt, ikke har noe å si, men at viftehastighet har alt å si. Jeg forvarmer når jeg kan på vinterstid med defrost (ikke warm), ned til minus 10 holder det for meg med mellom 2 og 3 på viftehastighet, lavere temp enn dette så kjører jeg på øvre halvdel i viftehastighet pluss setevarme. Luften står fordelt mellom vindu og gulv med hakket nærmest vindu, har aldri problemer med dugg i minusgrader og bruker ikke AC.
i-MiEV 2013
MG4 2023

MEM76

Jeg har temp-en og viften på første hakk, og luftuttaket ett hakk fra kun vindu, men starter med å trykke inn max (for å få vekk is og dogg).

* Dersom jeg ser antydning til dogg, skrur jeg opp viften.
* Dersom det er kaldt, skrur jeg opp tempen.
* Om det er kaldt, og jeg trenger rekkevidden så veksler jeg mellom inneluft og ute-luft mens jeg kjører (men holder vinduene doggfri).

Logikken bak mine valg.
Først litt virkemåte: Når viften ikke står på auto, så er temperaturvelgeren kun temperaturen på vannet som sirkulerer. Den laveste er ca 35°C, mens full er litt over 60°C.

Vinduene må være doggfri, og derfor må enn ha ute-luft. Når luften varmes opp blir den tørr, det er derfor ikke nødvendig å ha på AC med unntak av ekstreme tilfeller (AC + varme = luftavfukter ). Når enn tar ute-luft, så forsvinner varm luft ut bak, derfor skrur jeg opp vannet først. Av samme grund vekslerer jeg mellom inne og ute luft når jeg "strekker kjørelengden". Varmen forsvinner ikke ut, og den varme inneluften kjøler ikke vannet så fort.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

psyfoon

Takk for gode svar! :-) Har også erfart at rekkevidden ikke endres når varmen reguleres innen det røde feltet, kun ved endring av viftehastigheten.

Da kan jeg tenke meg at det fungerer slik at varmeelementet er kun av og på og temperaturen på kjølevæska krymper mer og mer etter hvert som man "tar ut" mer varme i form av økt viftehastighet? Hvis man har på laveste hakk på varmen, kanskje rekkevidden øker når kjølevæska har nådd innstilt temp og varmeelementet kobler ut?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:37
Med forbehold om feil. Min erfaring er at temp, så lenge vi snakker kun på rødt, ikke har noe å si, men at viftehastighet har alt å si. Jeg forvarmer når jeg kan på vinterstid med defrost (ikke warm), ned til minus 10 holder det for meg med mellom 2 og 3 på viftehastighet, lavere temp enn dette så kjører jeg på øvre halvdel i viftehastighet pluss setevarme. Luften står fordelt mellom vindu og gulv med hakket nærmest vindu, har aldri problemer med dugg i minusgrader og bruker ikke AC.

Er det noen grunn til at du kun bruker DEFROST og ikke WARM? Bare lurer :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

MEM76

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:11
Da kan jeg tenke meg at det fungerer slik at varmeelementet er kun av og på og temperaturen på kjølevæska krymper mer og mer etter hvert som man "tar ut" mer varme i form av økt viftehastighet?

Den første versjonen av MIEV hadde en av og på vannvarmer, men den som er nå har flere effektnivåer. (se grafene for effekt og vannvarme) Men det er ellers riktig det med å ta ut varme.. Man tar også ut mere varme dersom lufta er kaldere.

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:11
Hvis man har på laveste hakk på varmen, kanskje rekkevidden øker når kjølevæska har nådd innstilt temp og varmeelementet kobler ut?

Nei, ikke hvis du tenker på den estimat rekkevidden. Den endrer seg etter hva de estimerer du vil bruke med de innstillingene du har på varmenapperatet, ikke etter momentan-forbruket... Dette kan du se dersom du har en dieselvarmer installert, RR vil endre seg selv om du ikke bruker strøm til oppvarming. 

Men...  etterhvert som du kjører, så vil jo estimatet oppdatere seg etter hva du faktisk har igjen på batteriet, så vil ikke RR synke fult så fort...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

bruisepristine

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:32
Er det noen grunn til at du kun bruker DEFROST og ikke WARM? Bare lurer :-)

Defrost aktiverer varmetråder i bakrute og sidespeil i tillegg til at vifta kjører full pupp på vinduene foran.  :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

tomrh

Jeg har i den siste måneden optimalisert bruk av klimaanlegg på 2012-Leafen vår etter at jeg monterte inn et hack. Hacket gjør at vanntemperaturen kan justeres med et ratt, og det er akkurat det trillingene allerede gjør. :) Jeg har mer enn halvert strømforbruk på varme i Leafen (siden man her har egen måler for effekt til klima), og gevinsten ligger i at lavere vanntemperatur gir lavere varmetap fra sirkulasjonskrets. En annen viktig del av optimaliseringen min er å resirkulere mest mulig siden oppvarming av allerede oppvarmet luft krever mindre effekt. Og da er sirkulasjonshastighet viktig, det viser seg at høy viftehastighet drar nesten ikke noe ekstra strøm når lufta er resirkulert. For å unngå dugg mest effektivt, må frontruta være godt oppvarmet.

Jeg mener at dette er direkte overførbart til trillinger. Har allerede testet litt i mjauen med bra resultat.

Prosedyren min er:
1. Forvarm bilen hvis mulig. Hvis ikke, kjør på med Max + def + resirk inntil både frontruta og bilen er varm.
2. Skru ned varmerattet til 2, 3 eller 4 (sesongavhengig) for å senke temperatur i kjølevæska.
3. Ha en stor del av luftstrømmen kontinuerlig opp på frontruta for å holde den varm
4. Resirkuler med høy viftehastighet
5. Bruk varmetråder i bakrute og vend sidespjeld mot sidevinduer om nødvendig for å holde de duggfrie.
6. Hvis det blir for mye dugg, skru ned vifte til 1 og ta inn friskluft til duggen er borte.
7. Gjenta fra punkt 4.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 30. november 2015, klokken 09:04
Prosedyren min er:
1. Forvarm bilen hvis mulig. Hvis ikke, kjør på med Max + def + resirk inntil både frontruta og bilen er varm.
2. Skru ned varmerattet til 2, 3 eller 4 (sesongavhengig) for å senke temperatur i kjølevæska.
3. Ha en stor del av luftstrømmen kontinuerlig opp på frontruta for å holde den varm
4. Resirkuler med høy viftehastighet
5. Bruk varmetråder i bakrute og vend sidespjeld mot sidevinduer om nødvendig for å holde de duggfrie.
6. Hvis det blir for mye dugg, skru ned vifte til 1 og ta inn friskluft til duggen er borte.
7. Gjenta fra punkt 4.

Jeg bruker å forvarme bilen og har lurt på hva som er mest effektivt. Jeg kjører noen ganger 90 km på vinterstid og sliter da med rekkevidden. Jeg har i forrige uke
1. Skrudd av vifta og varmen
2. Når det dugger har jeg satt på eksternluft og vifta opp på minimum, uten varme
Resultatet var at jeg kom frem, men det var kaldt i bilen.

Jeg lurer på om dette kan være vel så effektivt:
1. Skru av vifta og varmen
2. Når det dugger, sette på A/C på omluft og vifta minimum uten varme

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Meningen er å jo ha det varmt underveis, men begynner å tvile litt på om den prosedyren for klimahacket Leaf blir optimal for trilling likevel. For mjauen lekker varme som en sil. Hvis man leder varm luft mot frontruta er den borte. I leafen sirkulerer den rundt i kupeen og bidrar til jevn varme, men i mjauen er det som om det er et kaldt sort hull et sted der varmen bare forsvinner. Da bruker nok resirk mye mer strøm enn i leafen. Så det spørs om ikke punktoppvarming av fører og passasjer ved å vri midtspjeld mot seter på moderat viftehastighet er vel så effektivt. Da får man ihvertfall litt glede av varmer før den lekker ut.

Sitat fra: bobakka på mandag 30. november 2015, klokken 21:46
Jeg lurer på om dette kan være vel så effektivt:
1. Skru av vifta og varmen
2. Når det dugger, sette på A/C på omluft og vifta minimum uten varme
Det er mest effektivt å fryse, ja. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Tradisjon tro fikk Zero'n den elektriske 12V julegrana montert inn i dag 1.desember. Bare SÅ koselig - og det gir gode 80-tallsminner! Er fullstendig klar over at dette galematias suger greit med rekkevidde - men når pærene går, ja da merkes det godt på GOM! Dog merkes det særdeles godt på innetemperaturen også. Det går fra iskaldt til ekstremkulde!
Varmeapparatet i min bil brukes kun ved frakt av fødende mm av hensyn til rekkevidden. Jeg setter derfor stor pris på den varmen disse små uskyldige lyspærene gir - til tross for økt rekkeviddeangst. Nå hadde disse trærne sin populæritetstid på 80-tallet, så mitt store problem nå er å få tak i reservepærer. Har forsøk det meste inntil jeg kom over denne posten her. Så er det noen gode, gamle rånerer her som har en pære liggende (eller gjerne et tre) i en skuff i furureolen som fikk sin plass i boden på 90-tallet, ja så nøl ikke med å ta kontakt! Jeg fryyyyser!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bolfus

Stop pressen! Se hva jeg har funnet: elektrisk varmehanske fra jula! Jeg har tidligere vurdert slike MC hansker med lithium batterier og god varmeeffekt, men de koster jo rundt to lakser alle sammen og blir noe overkill med tanke på bruksområdet jeg har i tankene. Nå skal jeg anskaffe disse Jula-hanskene og prøve dem; det er sikkert noe mannskit men til den prisen er jeg villig til å ta sjansen.


Bolfus

Jeg kan bekrefte mistanken - hanskene er forferdelige. De føles kjipe og oser av laber kvalitet. I tillegg er den batteri-boksen som sitter på håndleddet til hindrer for bevegelse, ukomfortabel og oppleves skjør og sårbar for skader av typen ledningbrudd. Dette kunne jo unnskyldes om den varmet skikkelig, men det gjør den dessverre ikke. Hansken blir ikke spesielt varm, og jeg frøs på fingrene selv med kun et par minusgrader ute. Man merker litt varme fra varmetrådene, men kun ute på knoklene. Batteriene varer ca 3 timer.

Kan ikke noen prøve den rattpelsen som pwb linket til og komme med en rapport?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA