Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer - trenger innspill

Startet av EL-Erik, mandag 23. november 2015, klokken 18:33

« forrige - neste »

EL-Erik

Hei, Thinken min har stått alt for lenge på gårdsplassen uten å bli brukt, men nå har jeg tatt meg sammen og bestemt meg for å finne feilen!

Siden jeg fikk bilen i fjor høst har den hatt en merkelig sykdom. Når den kobles til lader så lader den tilsynelatende normalt, opp til ett visst nivå også lyser kontrollampen hele tiden og bilen tar ikke i mot lading. Hvis man så kobler fra lader, venter en times tid kobler til igjen så fortsetter den å lade. Dette kunne man gjenta og bilen ladet til 100%
Så lenge den var slik lot jeg det gå, og oblet ett tidsur på ladingen, 3 timer aktiv og en times pause. da var den fulladet hver morgen!

Men så fant den etterhvert ut at den skulle gi seg på 25% og ikke ta seg videre derfra. Blir ikke mange kilometer av slikt... :)
Nå har jeg omsider fått plukket ned batterikassen, og alle cellene ser ved første overblikk ut til å være ok. Ingen sprukne celler, og alle måler 6,67 - 6,69 volt. Har ikke prøvd med belastningstest enda.

Teorien min går mot BMS, at den av en eller annen grunn tror at batteriet er fulladet selv om det kun holder knappe 130 volt
Alternativt kan det være ett overslag til gods som blir for stort når batteriet passerer 128 volt?

Hvis noen har en god idé å komme med setter jeg stor pris på innspill :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Enig i teorien din, selv om slike feil ofte utvikler seg raskere enn det du indikerer.

Du må nok ned med kassen tilslutt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Ettersom kassen er nede, så er det jo bare å teste med en annen BMS.
BMS har en teller som kan gå amokk, jeg har fikset et lignende problem
ved å bytte BMS.

Du trenger ikke ta kassen helt opp, men ikke la kabler bli for stramme.

Send meg PM om du trenger å låne en BMS og teste med!

Mvh
OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

EL-Erik

Sitat fra: OneMore på lørdag 28. november 2015, klokken 10:37

Send meg PM om du trenger å låne en BMS og teste med!

Ja, bytte av BMS ser ut til å være neste skritt! Har en venn lokalt som har en BMS liggenende vi skal teste med, ellers tusen takk for tilbudet!

Nå er det forsinket sommerferie og biltur til Europa så det blir ikke denne uken... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

EL-Erik

Da har jeg omsider gått videre med prosjektet. Målte 40(!)Volt mellom batteripakken og batterikassen i dag, med BMS fjernet...
Tok ut alle batteriene, mye lut og frostvæske i bunnen, men en del av frostvæsken kom nok i forbindelse med demonteringen.
Neste skritt er å trykkteste hver celle for å se om de er tette, har en mistanke om at minst to lekker.
ser for meg å trykkteste med ca 0,3 bar overtrykk for å se at de er tett, noen som vet med sikkerhet hvor høyt jeg kan gå på trykket uten å ødelegge noe?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Sett blokkene på en papp plate for tørking.

Legg så et håndkle dyppet i saltvann oppå en metalplate og sett en og en blokk oppå og mål lekkasje indirekte ved å teste spenningen mellom polene og metalplaten. Husk å laste voltmeteret med en 1-10 kOhm motstand så du ikke får falske avlesninger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EL-Erik

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. desember 2015, klokken 21:29
Sett blokkene på en papp plate for tørking.

Legg så et håndkle dyppet i saltvann oppå en metalplate og sett en og en blokk oppå og mål lekkasje indirekte ved å teste spenningen mellom polene og metalplaten. Husk å laste voltmeteret med en 1-10 kOhm motstand så du ikke får falske avlesninger.
Takk for tips, de står til tørk nå :)
Men jeg har oppdaget en celle som lekker. Lekkasjen er i sveisen i toppen av batteriet, slik at det lekker ikke så lenge elektrolytten ligger i ro, eller nivået er under plastsveisen.
Oppdaget dette tilfeldig under demonteringen og det er en "vanskelig" feil å finne, det er derfor jeg tenker på å trykkteste hver celle dersom det lar seg gjøre.
Vurderer også å sette på slangeklemmer på alle slangene mellom batteriene, både på elektrolytt og på kjølevæske.
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Slangeklemmer klemmer gjerne slangen sammen slik at det blir en liten åpning akkurat under skruen.

Blir lettere tett uten klemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EL-Erik

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. desember 2015, klokken 23:44
Slangeklemmer klemmer gjerne slangen sammen slik at det blir en liten åpning akkurat under skruen.

Blir lettere tett uten klemme.
Ja, det kan være ett relevant problem, spesielt rundt plastrørene. Ser at det er brukt tynne strips på slangene i hver ende på "manifoilene" på kjølesystemet. Kanskje det er der kjølevæsken kommer fra...
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Antakelig. Vi fjerner konsekvent slike strips på biler som kommer inn med det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA