Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nivåregulering trekker kraft

Startet av Tini, mandag 23. november 2015, klokken 12:36

« forrige - neste »

Tini

Opplever at bilen mister kraft når nivåreguleringen slår inn automatisk nå i kulda. Andre som opplever dette? Kan ikke huske at det var slik i fjor vinter.
TMS 85 fra 30/3-14
TMX 90D

RaBalder

Hørtes rart ut. Det er ikke mange Watt som går til å heve eller senke bilen.

Men hever og senker du med så høye effekt-uttakt at du merker noen reduksjon på maks-effekten?

Sandvika

Energien som trengs for å løfte bilen en gang 5cm er i utgangspunktet den samme om du kjører opp en 5cm bakke eller går fra lav til høy. Er det riktig at du har høyere effektforbruk så er det nok noe annet som er igang...

Tini

ser ikke høyere effektutslag på "wattmåleren", men kjenner det i kroppen at bilen svekkes i de sekundene det tar når den justerer seg. Jeg har ikke forsøkt å justere manuelt, merker det bare når bilen "husker" nye nivåinnstillinger og regulerer seg selv.
TMS 85 fra 30/3-14
TMX 90D

eg1l

Jeg merker noe av det samme selv. Vet ikke om dette er i forbindelse med nivåregulering, men jeg kan kjenne på bilen at noe skjer i lav fart, typisk ~30kmt.

dundun

Kan vel tenkes at det av en eller annen teknisk grunn legges en forsiktig begrensning på effekten når bilen driver med regulering.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Tini

Har også merket det ved lav fart, gjerne ifbm. fartsdumper nivåreguleringen slår inn. Har ikke lagt merke til dette tidligere, det er noe nytt, som formodentlig taler imot en kalkulert innstilling.
TMS 85 fra 30/3-14
TMX 90D

nortrahof

Dette høres usannsynlig ut!

Nivåreguleringen (kompressoren) drives av 12V-batteriet og belaster ikke øyeblikkelig driftsbatteriet.
Har 12V-batteriet behov for lading, vil dette skje uansett og ikke direkte i sammenheng med start av kompressor for nivåregulering.
DC/DC-batteriladeren for 12V-batteriet krever uansett relativt lite strøm.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tini

Har erkjent at problemet er uavhengig av nivåreguleringen. Problemet er i tråd med hva eg1l har beskrevet. Det dreier seg om et midlertidig tap av kraft i lave hastigheter.
TMS 85 fra 30/3-14
TMX 90D

cairnz

Jeg tror det kanskje er lurt at man ikke har nivåregulering på luftfjæring samtidig med full akselerasjon. Det er sikkert en god grunn til at det er slik.
Elbilist

Lynet

Kanskje det er det alle som har testet P85D har gjort og fått dårlige tider  8) ;) :o :o :o :o :o :o

Neida, spøk til side. Alle små monner drar, det skjønner vi lett når bilfabrikkene driver å teiper panser- og dørskjøter for å få ned forbrukstall.

Men kompressoren trekker maks 200W, men klart alle monner drar..... Så hvis man kobler fra DC-DC og lar allt 12V forbruk gå rett fra 12V-batteriet kan det utgjøre 0,02s på 0-100!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

M@Do

Jeg har også merket noe av det som beskrives her i det siste (kaldt vær). Rett etter start kommer det en liten brumme lyd og det kjennes ut som bilen bremses opp. Kan det være at det i siste versjon har kommet en form for bremse tørking? Det skjer typisk 4-5 ganger under det første minuttet med kjøring.

Muffinman

Har dere vindusvisker på når dette skjer?

M@Do

Vindusvisker står alltid på auto. Opplevde det idag, ikke noe regn.

D.O

Sitat fra: M@Do på torsdag 26. november 2015, klokken 20:14
Jeg har også merket noe av det som beskrives her i det siste (kaldt vær). Rett etter start kommer det en liten brumme lyd og det kjennes ut som bilen bremses opp. Kan det være at det i siste versjon har kommet en form for bremse tørking? Det skjer typisk 4-5 ganger under det første minuttet med kjøring.
Merker også dette, men har merket det før også. Bremsene kjører syklus på tørk når visker er på(også i auto) men tror ikke det er det man kjenner. Den funksjonen er jo der hele året. Kan se på wattmeteret at der er bevegelse, så jeg tror heller det er batterivarmeren som slå inn.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA