Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladetimer og klimatimer

Startet av Mazzbot, søndag 22. november 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei ! Jeg begynner å lade bilen hjemme nå og det blir såpass kaldt så lurer jeg på hvordan jeg kan kombinere ladetimer og klimatimer?  Jeg pleier å kjøre ca 05.00 og 05.30 på morningen.

Kommer hjem i ca 16 tiden , er det lurt å la bilen stå tilkoblet hele tiden også sette klimatimeren på 05.30?

Vil helst kunne bruke bilen på kvelden også :) kommer til å lade på 10a hele neste uke men etterhvert 16A da jeg får ladestasjonen montert .

Noen som har erfaringer med dette ? :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Olee

Hvor langt kjører du til og fra jobben?
Noe som er litt kjipt med timeren på Leafen er at du ikke kan ha to tidpunkt på samme dag. Det kan være greit å time ladingen slik at bilen er ferdig ladet når klima skrur seg på, men da må du jo sette ladetimeren til å stoppe rundt 05. Skal du bruke bilen på kvelden vil du da ikke ha fått ladet hvis du ikke trykker på "Timer off" knappen.

Mazzbot

Kjører 82km t/r .

Vil jeg tape % ved å la bilen stå 100% hele natta også slå på klimaanlegget 30 min før jeg skal reise ? Kabelen står da koblet til .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Olee

Okei :) Du vil nok tape noen prosent hvis du står med 10A tilkoblet, men med 16A skal den klare å lade med ca samme effekt som varmeapparatet drar. Hvis det ikke er veldig mange kuldegrader iallefall ;)

Einar_S

@Mazzbot: Jeg har satt klima til 10min senere enn avslutt lading. Da ender jeg vanligvis opp med 98% eller bedre. Og det er i praksis 100%, ettersom de første par prosentene forsvinner før jeg har fått snudd en på gården.
Jeg tittet ut vinduet i dag 20min før avgang, og da hadde den allerede fått rimet av frontruta uten at jeg vet akkurat når den startet. Det var -6C i dag. Så jeg får det til å stemme at 10A laderen stort sett holder i gnag  klimaanlegget.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

rogersen

Hvorfor vil noen bruke ladetimer? Jeg skjønner ikke helt vitsen eller konseptet? Er det ikke bare å begynne å lade når en plugger den i? Så er det også størst mulig sjans for at det er strøm på bilen dersom en plutselig trenger den?

Hva får en ut av å utsette lading?

BE

Sitat fra: rogersen på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:20


Hva får en ut av å utsette lading?
Batteriene har ikke godt av å stå fulladet over tid. Dessuten vil batteriene være varmere når de er nyladet, og da vil de yte bedre i kulden og du vinner noen kilometer rekkevidde.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

nr1rayner

Ladetimer er vel mest myntet på land som har forskjellige priser på strømmen på dag og natt.

Sitat fra: BE på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:49
Dessuten vil batteriene være varmere når de er nyladet, og da vil de yte bedre i kulden og du vinner noen kilometer rekkevidde.
Det kan vel ikke være snakk om mange gradene når vi snakker saktelading?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA